Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2010 #1 Skrevet 6. januar 2010 går det an å åpne pakkene dagen etter bryllupet? bare oss to? det tar jo så lang tid å pakke opp. og er lettere å frakte dem hjem fra lokalet når de er pakket inn. eller er dette en sleip ide? snylter de som vil se alle gavene? noen som har gjort dette?
ashera Skrevet 6. januar 2010 #2 Skrevet 6. januar 2010 (endret) De fleste gjestene vil forvente at gavene blir åpnet og stilt ut på gavebordet på bryllupsdagen. Dere kan selvsagt gjøre hva dere vil, men regn med at dette blir en snakkis og da helst i negativ retning på bryllupsdagen og evt. før - dersom dere velger å opplyse om dette på forhånd. De fleste bryllupsgjester er vant med at gavebordet er en del av bryllupsfesten, og mange synes det er stas å se på og snakke om gavene dere får. Endret 6. januar 2010 av ashera
Modic Skrevet 6. januar 2010 #3 Skrevet 6. januar 2010 De fleste gjestene vil forvente at gavene blir åpnet og stilt ut på gavebordet på bryllupsdagen. Dere kan selvsagt gjøre hva dere vil, men regn med at dette blir en snakkis og da helst i negativ retning på bryllupsdagen og evt. før - dersom dere velger å opplyse om dette på forhånd. De fleste bryllupsgjester er vant med at gavebordet er en del av bryllupsfesten, og mange synes det er stas å se på og snakke om gavene dere får. Signerer.
Neytiri Skrevet 6. januar 2010 #4 Skrevet 6. januar 2010 Vi åpnet pakkene dagen etter. Hadde en felles frokost med gjestene som ville være med, og åpnet foran de! Dette var absolut for oss en god ide, og ingen kommenterte det noe særlig(ikvertfall ikke som vi har hørt), men det sies at vi ikke er norske, og det er ikke en tradisjon i vårt hjemland å åpne pakkene å ha dem oppstillt på selve dagen. Vi hadde mange nordmenn til stede, og de fikk vite at det ikke var tradisjon, og dermed aksepterte det.... Kanskje vanskeligere når det er en tradisjon her, men er ikke noe faste regler på kosn man vil legge det opp heller.
Endelig Skrevet 6. januar 2010 #5 Skrevet 6. januar 2010 går det an å åpne pakkene dagen etter bryllupet? bare oss to? det tar jo så lang tid å pakke opp. og er lettere å frakte dem hjem fra lokalet når de er pakket inn. eller er dette en sleip ide? snylter de som vil se alle gavene? noen som har gjort dette? Vi har ikke gjort, men kommer til og gjøre det slik. Kan ikke fatte og begripe at det skal ha så mye og si for gjestene. De skal virkelig få oppmerksomhet og takknemmelighet selv om vi gjør det slik. Synes bryllup er blitt for mye om gaver og ikke hva den dagen faktisk dreier seg om.
Møffi Skrevet 6. januar 2010 #6 Skrevet 6. januar 2010 For meg handler det ikke så mye om å "snoke" på hva brudeparet får. Hvis jeg er i bryllup, særlig der jeg ikke kjenner alt for mange syns jeg det er veldig kjekt å se på gavebordet, like mye for å ha noe å gjøre. Her opplever jeg også at det er lettere å komme i samtale med folk. Blir lissom ikke til at jeg går bort til et bord med gamle tanter og starter en samtale ellers
lilleGrethe Skrevet 7. januar 2010 #7 Skrevet 7. januar 2010 Jeg har vært i noen bryllup i utlandet, der dette ikke er vanlig, og må si jeg føler det er litt rart. Kan vel ikke akkurat si jeg føler meg snytt, men jeg synes det hører med at det er et gavebord man kan se litt på. Det er nok endel som føler det på samme måte, og det er ikke nødvendigvis noe man vil kommentere og snakke om til andre eller brudeparet om.
2010 Skrevet 7. januar 2010 #8 Skrevet 7. januar 2010 Hørtes ut som en god ide! Har ikke hatt brullup selv, men i de jeg har vert i, har de åpnet pakkene på brullupsdagen... blir bare rot å stress. Høres mye mer koselig ut å sitte bare dere to å åpne pakkene dagen etter. Da får dere tid til å se skikkelig på alle tingene å hvem de er fra... Det er dere som gifter dere, og da er det dere som bestemmer!
Supramundane Skrevet 8. januar 2010 #9 Skrevet 8. januar 2010 Jeg tenkte egentlig ikke over at dette var et tema før noen av gjestene nevnte det. At de gledet seg til å se på hva vi kommer til å få osv. Aner ikke hvordan jeg skal organisere det heller, siden alle gjestene kommer langveisfra syns jeg ikke det er noe særlig å spørre de om å hjelpe.. Hvordan har dere andre løst det?
Colargol Skrevet 8. januar 2010 #10 Skrevet 8. januar 2010 Er ikke gift og har heller ingen planer -men i de bryllupene jeg har vært i så har det vært forskjellige metoder. Metoden søskenbarnet mitt brukte var å få noen av de som skulle jobbe på kjøkkenet til å pakke opp gavene for dem etterhvert som de kom inn -da slapp brudeparet å stresse og alle fikk se gavene samme dag! Har også opplevd at gavene har blitt vist frem dagen etter om bryllupet har hatt lunch dagen derpå, noe som også tydeligvis fungerte fint for alle parter! Personlig så er det ikke så viktig for meg å se gavene til de jeg er i bryllup hos, at stemningen er god og avslappet er viktigere.
Christal Skrevet 9. januar 2010 #11 Skrevet 9. januar 2010 Jeg tenkte egentlig ikke over at dette var et tema før noen av gjestene nevnte det. At de gledet seg til å se på hva vi kommer til å få osv. Aner ikke hvordan jeg skal organisere det heller, siden alle gjestene kommer langveisfra syns jeg ikke det er noe særlig å spørre de om å hjelpe.. Hvordan har dere andre løst det? Jeg syns det er koselig med gavekort og se på gavene som brudeparet har fått og som en annen nevnte, en god måte å komme i kontakt med de andre gjestene. Vi skal ha noen som åpner gavene for oss, slik at når vi kommer fra fotograferingen så er alle pakkene åpnet, merket og satt frem. Det er slik vi gjør det i min familie så jeg følger den tradisjonen.
lilleGrethe Skrevet 10. januar 2010 #12 Skrevet 10. januar 2010 Jeg skal spørre to venninner av mine søstre som synes det er gøy med bryllup (og jeg kjenner dem forsåvidt også). For oss blir det umulig å spørre gjestene om hjelp, siden vi ankommer festlokalet rett før vi skal sette oss til bords, så gavene må åpnes mens vi spiser. Så får gaveåpnerne være med på kaffen og festen etterpå. Jeg tror det blir greit slik, siden det gir gaveåpnerne tid til å åpne gavene i ro og mak, uten at folk står og ser på eller forstyrrer. Og så får gjestene mulighet til å se gavene etter middagen.
LimaLama Skrevet 10. januar 2010 #13 Skrevet 10. januar 2010 Vi har på innbydelsen at vi ønsker gaver levert til foreldrene våre. Så vi skal pakke opp på søndagen (bryllupet er på lørdagen). Deretter innviterer vi til "gavebeskuelse" på mandagen. Slik får vi bryllup tre dager til ende....tjihi....
Gjest Gjest_Ane_* Skrevet 10. januar 2010 #14 Skrevet 10. januar 2010 Vi åpnet pakkene dagen etter. Hadde en felles frokost med gjestene som ville være med, og åpnet foran de! Dette var absolut for oss en god ide, og ingen kommenterte det noe særlig(ikvertfall ikke som vi har hørt), men det sies at vi ikke er norske, og det er ikke en tradisjon i vårt hjemland å åpne pakkene å ha dem oppstillt på selve dagen. Vi hadde mange nordmenn til stede, og de fikk vite at det ikke var tradisjon, og dermed aksepterte det.... Kanskje vanskeligere når det er en tradisjon her, men er ikke noe faste regler på kosn man vil legge det opp heller. Nå ble jeg veldig nysgjerrig icechick, hvilket land er du fra? Noen som vet hvilke land det ikke er vanlig å vise frem gavene på gavebord?
Neytiri Skrevet 10. januar 2010 #15 Skrevet 10. januar 2010 Jeg er fra island. Vet også at det ikke er normalt i USA å ha åpnet gavene.... vi var i et norskt/islandsk bryllup for 2 år siden, og oss(islendingene) fikk nesten hjerteinfrakt når jentene begynnte å rive opp pakkene....en bestemor måtte sette seg ned med tårer....men etter vi fikk vite at dette var normalt i norge roa vi oss litt
lilleGrethe Skrevet 10. januar 2010 #16 Skrevet 10. januar 2010 Jeg bor i England, det er ikke vanlig her.
LimaLama Skrevet 10. januar 2010 #17 Skrevet 10. januar 2010 vi var i et norskt/islandsk bryllup for 2 år siden, og oss(islendingene) fikk nesten hjerteinfrakt når jentene begynnte å rive opp pakkene....en bestemor måtte sette seg ned med tårer... Stakkars dere! Kan se det for meg... Men jeg må si meg enig med dere at det er pussig at vi på død og liv skal "rive opp" pakkene i Norge. Gjerne at noen andre enn brudeparet åpner.. Gavene er jo til brudeparet.... Men kanskje det bare er meg som er barnslig og vil åpne pakkene selv...
Trampe Skrevet 10. januar 2010 #18 Skrevet 10. januar 2010 To venninner av meg åpnet gavene i vårt bryllup. I alle bryllupene jeg har vært i har noen hatt ansvaret for åpningen, jeg har også selv hatt det ansvaret i et bryllup. Jeg synes det er koselig å gå rundt og kikke på gavebordet, og håper tradisjonen på sikt endrer seg dithen at gjestene bringer uinnpakkede gaver med fine kort til. Hva er vitsen med en fint innpakket gave når ikke brudeparet ser innpakningen engang?
LimaLama Skrevet 10. januar 2010 #19 Skrevet 10. januar 2010 og håper tradisjonen på sikt endrer seg dithen at gjestene bringer uinnpakkede gaver med fine kort til. Hva er vitsen med en fint innpakket gave når ikke brudeparet ser innpakningen engang? Jeg er helt enig... Men tror det er LENGE til vi er der....men gleder meg...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå