Gå til innhold

Nordmenn klager sykt mye..

Fremhevede innlegg

Skrevet

I det siste har det vært mye diskusjon om Norge er det beste landet å bo i og jeg selfølgelig joinet diskusjonen fordi jeg mener at vi har det skikkelig bra her i Norge.

Vi er veldig heldige som ble født her. En ting jeg liker veldig godt er at vi her i Norge kan studere på universitetet gratis og det er jo fordi vi betaler skatt. Vi normenn kan alle bli noe stort selv om vi ikke har mye penger fordi landet vårt backer oss i ryggen. Og jeg er kjempe takknemmelig for det. Men jeg ble fryktelig skuffet over alle som klager på Norge. At Norge ikke er et bra nok land. Det er for dyrt å bo her og bal bla bla. Til og med klimaet klager de over.

Dette har jeg hørt fra andre, men sier det sjæl nå: Nordmenn er bortskjemt! De skjønner ikke hvor bra de har det og de burde seriøst prøve å leve i fattigdom en stund.

Jeg bodde i USA. Der familier bodde i blikk bokser og ikke hadde ordentlig klær. Fattige folk ble nesten aldri ferdig med high school og ble de det kom de seg aldri videre til college fordi det har blitt så dyrt at de fleste Amerikanere ikke har råd til det lenger. For å få lov til å være med på skole aktiviteter som fotball laget må en ha helsesjekk og vise forsikringspapirene sine slik at skolen ikke må betale for eventuelle skader.

Dessuten får en amerikansk kvinne 6 uker permisjone etter et barn er født. 6 UKER!!! Slik var de i Norge på 70-tallet. I dag har kvinner i Norge permisjon 3 uker før og opp til 12 måneder etter termin. Og en kan ta pappa permisjon. Og alikavel sutrer folk i dette landet fordi de må betale 150 kroner for å dra til legen. Hva om du får kreft da? Mister du huset? Nei! Fordi her i Norge betaler vi skatt slik at ingen blir etterlat.

Jeg mener ikke å være sur og sint, men jeg føler jeg blir skikkelig skuffa når folk klager over slikt når de har ingen grunn til å klage i det heletatt. Nordmenn er født med gullhår i rævva. :jepp: Vær takknemmelig for at du ikke er fattig person som bor på gaten med ingen muligheter til å reise deg igjen.

PS. USA er nummer tretten på lista over beste land å bo i. Så vsst en synst de har det leit. Så kan jo en tenke på alle landene under USA på listen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skjønner poenget ditt, men det er ikke alle som har det bare bra har i Norge heller. Noen har økonomiske problemer, andre har helseproblemer og andre igjen er ensommer eller har andre ting de plages med.

Jeg tror det er viktig å være glad for det vi har her i Norge, samtidig så er det viktig å se at ikke alt er bare rosenrødt heller. Selv føler jeg at jeg har det bra nå, men jeg kan også ha perioder hvor jeg er nedfor av ulike årsaker. Det må være lov til å være frustrert/lei seg om man har det vanskelig, selv om det alltids er noen som har det verre.

Skrevet
Jeg skjønner poenget ditt, men det er ikke alle som har det bare bra har i Norge heller. Noen har økonomiske problemer, andre har helseproblemer og andre igjen er ensommer eller har andre ting de plages med.

Jeg tror det er viktig å være glad for det vi har her i Norge, samtidig så er det viktig å se at ikke alt er bare rosenrødt heller. Selv føler jeg at jeg har det bra nå, men jeg kan også ha perioder hvor jeg er nedfor av ulike årsaker. Det må være lov til å være frustrert/lei seg om man har det vanskelig, selv om det alltids er noen som har det verre.

Det er jeg enig i. Det er ikke rosenrødt i Norge nei. Men samtidig kan en jo tenke at selv om en har vansker i Norge, er det alltid folk som har det mye verre. Selv om vi ikke har det supert er det mye bedre enn de fleste.

Skrevet
Det er jeg enig i. Det er ikke rosenrødt i Norge nei. Men samtidig kan en jo tenke at selv om en har vansker i Norge, er det alltid folk som har det mye verre. Selv om vi ikke har det supert er det mye bedre enn de fleste.

Ulempen med at vi har det så bra i Norge, er at de som ikke klarer seg godt, blir alene om å ikke ha det bra. De står utenfor fellesskapet i større grad enn i land hvor det er flere som deler samme skjebne. Det er mer ensomt og skambelagt når alle en kan sammenligne seg med, har det så mye bedre.

Skrevet

Ja, det er folk som har det mye verre. Men om jeg blir blind så vil det likevel være vanskelig for meg selv om blinde i andre land har det verre.

Jeg mener ikke at man skal klage bare for å klage og noen ganger er vi kanskje for bortskjemte. Vi klager over at tannlegen er dyr selv om det er andre som ikke har tannlegetilgang i det hele tatt.

Skrevet
Ulempen med at vi har det så bra i Norge, er at de som ikke klarer seg godt, blir alene om å ikke ha det bra. De står utenfor fellesskapet i større grad enn i land hvor det er flere som deler samme skjebne. Det er mer ensomt og skambelagt når alle en kan sammenligne seg med, har det så mye bedre.

Dette har du veldig rett i. Jeg så en dokumentar på lørdag, som egentlig handlet om noe halt annet, der det var en mann som hadde rotet til livet sitt og gått konkurs. Han var rett og slett fattig. Han var norsk, men bodde i et fattig land og sa at han heller ville være fattig der enn fattig i Norge.

Skrevet
Dette har du veldig rett i. Jeg så en dokumentar på lørdag, som egentlig handlet om noe halt annet, der det var en mann som hadde rotet til livet sitt og gått konkurs. Han var rett og slett fattig. Han var norsk, men bodde i et fattig land og sa at han heller ville være fattig der enn fattig i Norge.

Ja det er sikkert bedre å være fattig i et annet land. Ser på de fattige i Norge og de virker veldig ensome. I andre land er det flere fattige og da kan jo de være fattige i lag. I Norge er det få som sliter skikkelig.

Skrevet
Ja det er sikkert bedre å være fattig i et annet land. Ser på de fattige i Norge og de virker veldig ensome. I andre land er det flere fattige og da kan jo de være fattige i lag. I Norge er det få som sliter skikkelig.

Høres ut som Sovjet hadde vært drømmesamfunnet ditt Chiyo. Hele innlegget ditt handler bare om statlige utgifter. Men er det virkelig det eneste som teller? Når du var i USA, opplevde du at folk var veldig ulykkelige over å bo i USA og ikke i Norge? Kanskje er det andre ting som teller mer enn hvor mange oppgaver staten har?

Og alle land har offentlig helsevesen bortsett fra USA, mange land har også offentlig tannhelse i motsetning til Norge, så hvorfor fokusere bare på dette ene unntaket, USA?

Skrevet (endret)
Høres ut som Sovjet hadde vært drømmesamfunnet ditt Chiyo. Hele innlegget ditt handler bare om statlige utgifter. Men er det virkelig det eneste som teller? Når du var i USA, opplevde du at folk var veldig ulykkelige over å bo i USA og ikke i Norge? Kanskje er det andre ting som teller mer enn hvor mange oppgaver staten har?

Og alle land har offentlig helsevesen bortsett fra USA, mange land har også offentlig tannhelse i motsetning til Norge, så hvorfor fokusere bare på dette ene unntaket, USA?

Jeg fokuserer mest på USA fordi jeg har bodd der. Jeg kan ikke fokusere på et land jeg ikke kan mye om. Jeg vil ikke si noe uten å backe det opp med fakta.

Når det kommer til innyggerene i USA så kan jeg si at der jeg bodde.. nei der ville de ikke velgt Norge over USA, fordi de ikke vet at Norge er et land og om de vet det vet de ikke noe om Norge. Jeg kan med god samvittighet si at mange ameikanere er skikkelig uviten om livet utenfor USA. Fordi utdanningen der er så dårlig. Eller noen får bra utdanning fordi de bor i rike strøk, men fleste parten av de kan utrolig lite om ting som ikke er relevat med sitt eget land. De er jo et veldig stolt land.

Ja hele innlegget mitt handler om statlige utgifter fordi jeg mener det er det som trengs. Jeg sier ikke at Sovjet er drømme samfunnet mitt. Vet ikke om du har fulgt med i historie timen med Sovjet var ikke akkurat en suksess (For folket). :fnise: Men var spøk til fakta... jeg er ikke kommunist. Idéen til kommunisme er bra, men kan altfor lett misbrukes. Folket må ha litt makt, men statlig innblanding er også bra. I USA stoler de ikke på statlig innblanding i det heletatt derfor er forskjellen mellom rik og fatig altfor stor. Som jeg nevte i innlegget mitt. Fleste parten av Amerikanere har ikke råd til universitets utdannelse.

Endret av Chiyo
Skrevet

Jeg er så enig i deg chiyo!

Det værste er at de jeg kjenner som går på trygd er folk som hadde fint klart å arbeide om de bare hadde tatt seg sammen litt (og det er ikke noe jeg tror, det er noe jeg vet).

Det er sjeldent jeg har opplevd at folk som virkelig må gå på trygd har klaget, men det er snylterne som gjør det.

Skrevet

Chiyo, du sier at det er mye bedre i Norge enn i USA. Det tror jeg de fleste nordmenn vil si seg enig i. Men, du som har bodd der, oppfattet du det slik at det var mindre klaging der? Eller var det ca. det samme?

Skrevet
Jeg fokuserer mest på USA fordi jeg har bodd der. Jeg kan ikke fokusere på et land jeg ikke kan mye om. Jeg vil ikke si noe uten å backe det opp med fakta.

Når det kommer til innyggerene i USA så kan jeg si at der jeg bodde.. nei der ville de ikke velgt Norge over USA, fordi de ikke vet at Norge er et land og om de vet det vet de ikke noe om Norge. Jeg kan med god samvittighet si at mange ameikanere er skikkelig uviten om livet utenfor USA. Fordi utdanningen der er så dårlig. Eller noen får bra utdanning fordi de bor i rike strøk, men fleste parten av de kan utrolig lite om ting som ikke er relevat med sitt eget land. De er jo et veldig stolt land.

Ja hele innlegget mitt handler om statlige utgifter fordi jeg mener det er det som trengs. Jeg sier ikke at Sovjet er drømme samfunnet mitt. Vet ikke om du har fulgt med i historie timen med Sovjet var ikke akkurat en suksess (For folket). :fnise: Men var spøk til fakta... jeg er ikke kommunist. Idéen til kommunisme er bra, men kan altfor lett misbrukes. Folket må ha litt makt, men statlig innblanding er også bra. I USA stoler de ikke på statlig innblanding i det heletatt derfor er forskjellen mellom rik og fatig altfor stor. Som jeg nevte i innlegget mitt. Fleste parten av Amerikanere har ikke råd til universitets utdannelse.

Bare så du vet det, i Sovjet var barnehagene GRATIS! Og det var GRATIS tannhelse også! Men det er nok heller andre ting som er viktige for hvor godt et samfunn er. Slik som klimaet og kulturen og slike ting.

Grunnen til at mange amerikanere ikke vet så mye om Norge har ingenting med utdanning å gjøre, men fordi jo større et land er, jo mindre behov har et land for å forholde seg til resten av verden. Det er nordmenn som ser amerikanske filmer og tv-serier, ikke amerikanere som ser norske filmer og tv-serier.

Skrevet (endret)
Bare så du vet det, i Sovjet var barnehagene GRATIS! Og det var GRATIS tannhelse også! Men det er nok heller andre ting som er viktige for hvor godt et samfunn er. Slik som klimaet og kulturen og slike ting.

Grunnen til at mange amerikanere ikke vet så mye om Norge har ingenting med utdanning å gjøre, men fordi jo større et land er, jo mindre behov har et land for å forholde seg til resten av verden. Det er nordmenn som ser amerikanske filmer og tv-serier, ikke amerikanere som ser norske filmer og tv-serier.

Jaja Sovjet hadde gratis barnehage. Det er en positiv ting. Da kan du lage meg en liste over alle de dårlige tingene med Sovjet. Jeg er sikker på at du finner noen.

Og det med USA. Jo en kan si at de ikke trenger å forholde seg til resten av verden, men de bør. Veldig kjedelig visst man bare omgåes Amerikanere og lærer om USA. Og jeg skylder på utdanningen fordi når du ikke kan amerikansk geografi en gang er du ikke akkurat den mest utdannete personen. Jeg ble spurt om Norge var en stat I AMERIKA! Når jeg sier at de kunne lite om verden rundt dem så er det milt sagt. Når du tor at Europa er et land og Frankrike er hovedstaden, da er det noe gale. De trenger ikke å vite noe om Norge. Det er mange som ikke kan noe om Norge, det er et lite land. Men når de ikke har noen kunnskap what so ever så hjelper ikke dem akkurat.

Utdannete mennekser er mer produktiv. Det hjelper landet økonomisk og akademisk. Med utdannete mennesker blir det mindre sosiale forskjeller, mindre fattigdom, mindre kriminalitet osv. Utdanning er viktig uansett hva du overbeviser deg selv om.

Endret av Chiyo
Skrevet
Chiyo, du sier at det er mye bedre i Norge enn i USA. Det tror jeg de fleste nordmenn vil si seg enig i. Men, du som har bodd der, oppfattet du det slik at det var mindre klaging der? Eller var det ca. det samme?

Både ja og nei. Det finst Amerikanere som har gått på en smell og oppdaget at de bor i et urettferdig land og de klager. Så finst det Ameikanere som er skikkelig patriotiske. Skikkelig American pride er det mye av og de klager ikke så mye nei. For de er til og med skrotet til amerika Gull. Slik oppfatter jeg det da. Det er sikkert andre som har vært i USA og hatt andre erfaringer.

Men innlegget mitt handler om Nordmenn som klager. Er ikke fornøyd med at det er så mange nordmenn som klager. Fordi vi har det bra. :skravle: Og det er desverre mange som ikke skjønner det. Jeg bruker bare USA som et eksempel fordi jeg har bodd der, og fordi USA har masse av det mange Nordmenn klager over. I USA har de lave skatter, det er billig osv. Er det bra? Jeg syns ikke det fordi folket blir ikke ordentlig tatt vare på. Alt koster penger. Folk mister huset sitt fordi de fikk kreft. I Norge visst du får kreft, drar du på sykehuset og får behandling ferdig med den saken (visst du overlever da). I USA blir det masse rot med forsikrings selskapet og ofte prøver de å snike seg unna med å finne noe feil med papirene dine. Uten forsikring må man velge.. dø eller miste alt av verdi.

Skrevet
Jaja Sovjet hadde gratis barnehage. Det er en positiv ting. Da kan du lage meg en liste over alle de dårlige tingene med Sovjet. Jeg er sikker på at du finner noen.

Og det med USA. Jo en kan si at de ikke trenger å forholde seg til resten av verden, men de bør. Veldig kjedelig visst man bare omgåes Amerikanere og lærer om USA. Og jeg skylder på utdanningen fordi når du ikke kan amerikansk geografi en gang er du ikke akkurat den mest utdannete personen. Jeg ble spurt om Norge var en stat I AMERIKA! Når jeg sier at de kunne lite om verden rundt dem så er det milt sagt. Når du tor at Europa er et land og Frankrike er hovedstaden, da er det noe gale. De trenger ikke å vite noe om Norge. Det er mange som ikke kan noe om Norge, det er et lite land. Men når de ikke har noen kunnskap what so ever så hjelper ikke dem akkurat.

Utdannete mennekser er mer produktiv. Det hjelper landet økonomisk og akademisk. Med utdannete mennesker blir det mindre sosiale forskjeller, mindre fattigdom, mindre kriminalitet osv. Utdanning er viktig uansett hva du overbeviser deg selv om.

Og Sovjet hadde gratis utdanning også. I tillegg til gratis barnehage. I Norge må vi BETALE! Problemet er jo bare at man blir helt avhengig av statlige myndigheter, og politikere kan gjøre nærmest hva de vil fordi de har kjøpt opp dine stemmer gjennom å gjøre deg avhengig av dem.

Det er i USA det aller meste av teknologien og forskningen ligger og som vi i Norge nyter godt av, enten det er datateknologi, medisiner, medisinsk utstyr osv osv. Knapt noen av de beste skolene er i Europa. Stort sett alle er i USA. Og verken Clinton eller Obama er noen rikmannssønner. De er skilsmissebarn begge to, men de viser at det er mulig å nå til topps også i USA, selvom du hevder det motsatte.

Skrevet
Men innlegget mitt handler om Nordmenn som klager. Er ikke fornøyd med at det er så mange nordmenn som klager. Fordi vi har det bra.

Hvis nordmenn klager mye, har de det tydeligvis ikke bra. Kanskje all denne tvangen om at alle skal være like, ikke er så flott likevel? Penger er faktisk ikke alt.

Skrevet

Man kan jo heller ikke forvente noe annet når Norge gjennom mange år har hatt en avnasjonaliseringskampanje hvor all form for stolthet over landet blir moralisert som "farlig nasjonalisme og rasisme". Resultatet er jo at nordmenn er blant de minst patriotiske folkeslaget, og føler derfor ikke noen stor stolthet over landet slik man gjør i mange andre land.

Gjest nobilian
Skrevet
Og Sovjet hadde gratis utdanning også. I tillegg til gratis barnehage. I Norge må vi BETALE! Problemet er jo bare at man blir helt avhengig av statlige myndigheter, og politikere kan gjøre nærmest hva de vil fordi de har kjøpt opp dine stemmer gjennom å gjøre deg avhengig av dem.

Det er i USA det aller meste av teknologien og forskningen ligger og som vi i Norge nyter godt av, enten det er datateknologi, medisiner, medisinsk utstyr osv osv. Knapt noen av de beste skolene er i Europa. Stort sett alle er i USA. Og verken Clinton eller Obama er noen rikmannssønner. De er skilsmissebarn begge to, men de viser at det er mulig å nå til topps også i USA, selvom du hevder det motsatte.

Hehe, gratis barnehage? Dét er det du velger å vektlegge når du ser tilbake på Sovjet-tida? Og gratis tannhelsepleie? Jaja..

Det er forsåvidt sannsynlig at sovjetborgerne klaget mindre enn vi gjør, mishagsytringer mot styret kunne jo som kjent føre til så mangt.

Hva er det forresten du snakker om når du sier at politikerne her har gjort oss avhengige av dem? Kjenner ikke et eneste sånt tilfelle. Godt å fraskrive seg ansvar for egen tilværelse?

Nei, hvor mye du klager er avhengig av hvem du vil sammenligne deg med. Det er godt mulig mange i fattige land føler de har det bedre enn deg, og at du føler at du har det verre enn de fleste andre - det er uansett et faktum at den som er født i Norge har flere og bedre muligheter enn de fleste. Hva du velger å gjøre med mulighetene er opp til deg.

Skrevet

*Ber til min gud om at Nordmenn blir mer patriotisk*

For landet som var, for hva det har vært igjennom! Ikke fokuser kun på innvandringspolitikk og trygd, tenk på forfedrene våre.

Skrevet

Enig, veldig mye klaging uten grunn :/

MEN penger er ikke alt nei. Synes en god porsjon nordmenn er skikkelig kalde. Er sånn "mind your own business"-holdning på noen. Gikk en fin fjelltur i sommer og møtte ei jente som gikk tur med hunden opp mot fjellet, jeg hilste på henne og hun så bare tilbake med sånn halvveis smil uten å si noe. Så rart. De fleste pratet jo, men for det meste gamle folk eller turister.

Om man snakker til noen tilfeldige folk så kan man jo risikere å bli stemplet som en galning.

Var et innlegg i lokalavisen her om dagen om en mann som plaget (tror han slo) en dame på bussen, men ikke en eneste person på bussen sa et ord. Bare kikket til siden og later som ingenting. :plystre:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...