Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Alfalfaspirer og karse

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Jeg har sett at helsekostbutikker selger frø til spiring, men ofte har de så dårlig utvalg. Går det an å bruke frø man får tak i på bomsterbutikker og lignende. Har fått det for meg at dette er frø som ikke kan brukes til spiring, men det er vel feil?

Skrevet

Hvis ikke frø fra en blomsterbutikk skulle kunne spire, til hvilket bruk selger butikken dem da?

Skrevet

Noen frø kan være behandlet med kjemiske midler for å gjøre spiringen lettere, men som ikke er bra om du skal spise frøet. Dette kan du antagelig snakke med de ansatte i butikken om (evt ring distributøren av frøene). Jeg har brukt noen krydderfrø (bukkehornkløver og sennep blant annet).

Skrevet

... forresten tror jeg ikke det er så lett å få tak i alfalfafrø f eks til annet enn spirer, ellers selges det vel bare i frøblandinger til dyrefôr, alfalfa er en diger erteblomst (også kjent som lusern).

Skrevet

Hei.. Da jeg var på "frøjakt" ble jeg anbefalt økologiske. Da jeg var ute etter helsegevinsten ved alfaalfa og bukkehorn var det ingen vits å kjøpe behandla frø. Helios har gode frø, jeg er hvertfall fornøyd med de. De fleste helsekostbutikker/økologiske småbutikker har Heliosmerket, bare å høre med de. Noe av de viktigste med frø til spiring er at de ikke er for gamle eller ikke blir behandla bra, da tar spiringsprossesen mye lengre tid, spirene har lettere for å råtne og det er ikke sikkert de vil spire i det hele tatt. Prøv Helios =)

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Når jeg har sett litt rundt på nettet så virker det jo som at det er egne frø til slik spiring som jeg snakker om. Har ikke funnet slike frø her jeg bor, så jeg får vente til jeg skal til en av storbyene så er det kanskje lettere å få tak i.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...