Gå til innhold

Barnet mitt på 5 år kommer hjem fra barnehagen med frostskader i ansikt og hender

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som skrevet i overskriften, så kom barnet mitt hjem fra barnehagen med frostskader i ansikt og på hender. Barnet mitt har normalt med utetøy, ullklær o.l. og som flere andre barn vil h*n helst slippe å ha på votter. Jeg bor i Vestfold, og temperaturen har ligget konstant på -15 grader, og en anelse vind. Til morgenen i dag spurte jeg en ansatt om de tok hensyn til kulde og barnas utetid i barnehagen. Svaret jeg fikk var at jeg må ta det opp med foreldrene på avdeling (ca 30 stk) og at vi måtte bli enig oss imellom om barna skulle være inne eller ute, da de ikke har nok personal i barnehagen til å være begge deler. Er dette akseptabelt? Kan jeg kreve at barnet mitt skal være inne i barnehagen pga kulde og konsekvenser av denne?

Hilsen frustrert mamma

Videoannonse
Annonse
Skrevet

NEI - det er ikke akseptabelt! Akkurat som det ikke er akseptabelt å få hjem solbrente barn om sommeren.

Og at du skal avtale med foreldrene er jo bare tull, det er de som jobber i barnehagen som avgjør aktivitetene, og de må jo se an forholdene og gjøre vurderinger ut fra det.

Skrevet

Hva mener du med "frostskader"?

Dersom de ansatte i barnehagen slett ikke ser an barna og været når det gjelder utetid, hadde jeg nok vurdert å ta barnet ut av barnehagen. Jeg synes ikke det er akseptabelt å ha så få ansatte at man ikke kan dele gruppen slik at de som vil kan få være innendørs når det er såpass kaldt.

Skrevet
Som skrevet i overskriften, så kom barnet mitt hjem fra barnehagen med frostskader i ansikt og på hender. Barnet mitt har normalt med utetøy, ullklær o.l. og som flere andre barn vil h*n helst slippe å ha på votter. Jeg bor i Vestfold, og temperaturen har ligget konstant på -15 grader, og en anelse vind. Til morgenen i dag spurte jeg en ansatt om de tok hensyn til kulde og barnas utetid i barnehagen. Svaret jeg fikk var at jeg må ta det opp med foreldrene på avdeling (ca 30 stk) og at vi måtte bli enig oss imellom om barna skulle være inne eller ute, da de ikke har nok personal i barnehagen til å være begge deler. Er dette akseptabelt? Kan jeg kreve at barnet mitt skal være inne i barnehagen pga kulde og konsekvenser av denne?

Hilsen frustrert mamma

Dersom barnet har fått frostskader hadde jeg tatt det opp med rådmann og kommunelege veldig kjapt. Ungen hadde ikke havnet i barnehage og personalet hadde nok blitt politianmeldt av meg for grov uforstand i tjenesten.

Skrevet

I "min" barnehage er grensen -10 på de minste. De går heller ikke ut ved f.eks. -6/7 dersom det blåser mye og/eller alle lekeapparatene og snøen er "fastfrosset" pga mye kulde natta før. Da blir det ikke lett å leke ute. De vurderer litt m.t.p de eldste barna (4-6 åringene), men går det under -15 pleier de å være inne. Når barna er godt kledd, tåler de som regel fint en halvtime ute i både -20 og -25, men det blir mye for personalet å skulle vurdere påkledningen til hvert enkelt barn og se til at de har tilstrekkelig med ulltøy, fleece, vindtette lag osv. I tillegg til å smøre 20 barn med kuldekrem en halvtime før utetid. For å være på den sikre siden er alle derfor inne i streng kulde. Forstår godt at de ikke vil ta det ansvaret. Vi foreldre får heller ta det selv og rusle ut en bitteliten tur med ungene etter middagen :)

Skrevet

Med frostskader mener jeg hvite og røde hovne flekker/områder som barnet mitt uttrykker ubehag over.

Skrevet
Med frostskader mener jeg hvite og røde hovne flekker/områder som barnet mitt uttrykker ubehag over.

Ok, jeg var bare nysgjerrig :)

Håper det går bedre med barnet ditt og at du får ordnet opp mht barnehagen.

Skrevet

Til hi.

Det er ingenting å diskuter en gang, slik sprengkulde vi har nå kan være direkte skadelig for små barn.

I vår barnehage tar vi alltid hensyn til barne våre for å si det slik;)

Skrevet
Dersom barnet har fått frostskader hadde jeg tatt det opp med rådmann og kommunelege veldig kjapt. Ungen hadde ikke havnet i barnehage og personalet hadde nok blitt politianmeldt av meg for grov uforstand i tjenesten.

Hva skulle du oppnå med dette da? Hvis du pratet med personalet og forklarte at barnet ditt hadde fått frostskader o.l., ville de nok helt sikkert godttatt å ha barnet inne fremover.

Skrevet

Vanskelig sak egentlig. Noen foreldre er ekstremt viktige på at barna får vært ute uansett vær, mens andre tar det helt med ro hvis været ikke er på topp.

Er ikke så lett å gjøre alle til lags, men hadde jeg jobbet i den barnehagen og det var såpass kaldt at barn risikerer å få frostskader, så hadde barna vært inne eller hatt en veldig kort tur ut.

Man må ta hensyn til de som er mindre rustet for et slikt vær for å si det på den måten.

Det er ikke alltid like lett å få delt en gruppe i to. Da kan man risikere at det ikke er nok voksne til å passe på barna, som igjen kan føre til at det oppstår skumle situasjoner.

De som da sitter igjen med ansvaret og skylden er de ansatte i barnehagen som prøvde å gjøre alle til lags. Det er kjedelig at det ikke er mange nok ansatte i barnehagen til å gjøre en slik deling, men det blir sånn når mange er syke og det er vanskelig å få tak i kompetente vikarer.

Jeg ville sagt til barnehagen at det er de som skal vurdere situasjonen, ikke de andre foreldrene.

Skrevet

Minus 21 gr i dag, vår barnehage hadde innedag. Igår var det minus 17, og da var de ute. Stoler på at personalet vurderer dette fornuftig. Dessuten er jeg sikker på at barn som klager over kalde fingre eller kalde tær i denne kuld, får lov å gå inn.

Skrevet

Tullete at dere foreldre skal bruke tid på å bli enige om barna skal være inne eller ute! Det er da virkelig barnehagens ansvar å vurdere forholdene.

Jeg bor i ei bygd, så det er naturlig nok en liten barnehage og få ansatte - så her deler de heller ikke, med noen inne og noen ute. Men unger som fryser får lov å sitte inne i gangen å varme seg. Det går fint. :)

Skrevet

er de ikke mange nok voksne til å passe på at ungene ikke får forfrysninger i de temperaturene som er nå, er de ikke mange nok til å være ute med barna!

Dette er barnehagenes ansvar, og jeg hadde ikke godtatt et slik svar som at du skal måtte organisere reglene og avtaler med foreldrene.

Be om å få tilsendt reglene til barnehagen, det må da finnes noe skriftlig om hvordan dagen og året skal gjennomføres. Og jeg trodde det var vanlig i barnehager på østlandet at kaldere enn minus ti så skal ungene være inne?

Jeg var på tur på Svalbard da eldstegutten min var 6 mnd og gikk i åpen barnehage der, og lurte litt på dette med minusgrader etc, der holdt de riktignok på en grense på 20 minus, men på Svalbard er folk litt mer innstilt på at det skal være kaldt, og om de ikke skal være ute når det er kaldere enn minus ti får de jo nesten ikke vært ute.

Men her på østlandet mener jeg minus ti er en normal grense, mange har for eksempel ikke råd til å kjøpe annet enn cherrox til barna sine, og da er minus ti grensen på hva som er trygt å være ute i.

På skolen her får jo barna være inne når det er kaldere enn minus 10...

Skrevet

Her i vår barnehage går de inn visst barna synes det er for kaldt. De ser det ann. Går jo ikke ann at barna skal være tvunget til å være ute i så kaldt vær!

Skrevet

Kan jeg kreve at barnet mitt skal være inne når temperaturen kryper under 10-15 minusgrader? Dersom barnehagen nekter at barnet kan være inne pga mangel på personal, er jeg nødt til å ta fridager fra jobben og være hjemme med barnet til den værste kuldeperioden gir seg. Barnet mitt har sart hud, atopisk eksem og tåler dårlig kulde, jeg ønsker ikke at hun skal utsettes for flere skader og unødig ubehag.

Skrevet
Kan jeg kreve at barnet mitt skal være inne når temperaturen kryper under 10-15 minusgrader? Dersom barnehagen nekter at barnet kan være inne pga mangel på personal, er jeg nødt til å ta fridager fra jobben og være hjemme med barnet til den værste kuldeperioden gir seg. Barnet mitt har sart hud, atopisk eksem og tåler dårlig kulde, jeg ønsker ikke at hun skal utsettes for flere skader og unødig ubehag.

Du MÅ iallefall snakke med de ansatte. Legg litt press på dem, vis at du er irritert men forklar situasjonen. At hun tåler kulde dårlig og kom hjem med frostskader i ansiktet - og at dette IKKE er holdbart. Tror det blir veldig vanskelig for dem å si deg imot og tvinge ungen ut.

Bruker de kuldekrem i barnehagen?

Har du snakka med de andre foreldrene? Hva er deres syn på dette, mener de fleste at ungene skal være ute eller inne?

Skrevet

Syns det er teit at du skal drive og ringe alle foreldrene. Det kan de vel gjøre selv. Evt gidde å ta en avgjørelse selv på at man holder barna inne ved -10 slik mange barnehager gjør.

Gjest Gjest_negasjon_*
Skrevet

Du skal ikke ringe alle foreldrene hvis du mener barnehagen driver uansvarlig, men du kan ringe bydelskontoret eller kommunen (det er de som gir dispensasjon for drift av barnehage) og fortelle barnehagen at du leverer inn en skriftlig melding hvis de ikke tar hensyn til ditt barns behov pga eksem (eller andre ting).

Da risikerer barnehagen å miste bevilgningen til å drive mer, hvis de ikke gjør det på en forsvarlig måte.

Skrevet

Hilsen frustrert mamma

Det er IKKE foreldrenes ansvar, men barnehagepersonalet sitt. De er ansatt for å ta vare på barna og en del av jobben er å vurdere hvorvidt det er for kaldt eller ikke og også sørge for at barna er godt nok kledt til enhver tid. Et barnehagebarn har ikke evne til å vurdere dette selv og ansatte må passe på at barna ikke tar vottene av når de er ute i kulda. Dette hadde jeg reagert kraftig på hvis jeg var deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...