Gå til innhold

koloskopi, forberedelser..


aline

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke selv vært til koloskopi, men jeg kjenner noen som har... Vet ikke om hun fikk phosphoral.

Iallefall, hun ble ikke kvalm. Men måtte jevnlig på do i løpet av kvelden det pågikk. Tror et triks for å ikke bli kvalm er å sørge for å drikke nok. Men ikke SÅ mye at du blir kvalm av det.

Undersøkelsen var visstnok ubehagelig, men til å leve med. Tror ikke de satt inn veneflon på henne, og hun ville ikke ha beroligende. TROR ikke smertestillende ble tilbudt.

Håper at det går bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes du har sikkelig bra instilling til dette jeg!

sett på tv, musikk, gud veit hva for og avlede deg fra hva du skal:)

. bestemoren min var på koloskopi, og hun hadde ingen problemer med det!:P

og du skal vel bli tilbudt beroligende!

Skjønner ikke hva som skjedde med at man skulle ta klyx?!.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hva som skjedde med at man skulle ta klyx?!.

Tja, det tømmer bare den nederste delen av tarmen men ved koloskopi bør man helst tømme hele ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sånn rask melding oppi det hele.. dette går mye bedre en forventet!!!

Jeg skjønner jeg har drukket mye stygt i mitt liv, for det var overhode ikke vanskelig å få det ned. :) smakte nesten ingenting.

men jeg hadde blandet det ferdig litt før, satt det i kjøleskapet så heeelt kaldt (fjerner litt smak da), tannkrem på tunga og bris ståend klart til etterpå!! Gikk så fint så, nå er det bare å løpe på do resten av kvelden, og det skal jeg klare. :)

tusen takk til dere, som ga meg håp om at det går an.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_lalla_*

Jeg har vært på koloskopi for en stund siden, og måtte ta phosphoral dagen før undersøkelsen. Det var ikke noe problem, og jeg ble ikke kvalm. Jeg var nøye med å drikke mye væske, vann, farris, cola, kaffe, te osv. Koloskopien var sinnsykt vond, men det hadde noe med at jeg hadde en ganske "svingete" tarm. Jeg fikk smertestillende, men vondt var det nå likevel. Det var når slangen kom inn i svingene, at det gjorde skikkelig vondt. Auuu! Ellers gikk det ganske greit. :redd:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaja, koloskopien er i morgen, den gruer jeg meg ikke til enda. :)

En dag av gangen, i utgangspunktet grudde jeg meg mest til tømminga, og den ser ut til å gå helt fint.

Ikke vanskelig å svelge ned, ikke vanskelig å holde det nede og alt satte igang innen 20 min. Regner med å holde på litt til, men virker ikke som det er noe problem. Har blitt bemerkelsesverdig lite slapp og uggen, og angsten har gitt seg.

Har litt mer vanlig væske jeg bør få i meg i løpet av kvelden, og regner med at det utløser noen runder til, men det går bra. :)

så siste runde tømming i morgen, så får jeg ta evt bekymringer for sykehuset i morgen.

Er ikke veldig begeistret for verken sprøyter eller nåler ellers, men skal helt klart ha beroligende og smertestillende, og da er det vel kanskje veneflon som er det greieste.

veneflon har også vært en ting som har skapt mye panikkfølelse ved tanke på sykehus, så sånn sett kunne det egentlig vært greit å få det, så får jeg vært igjennom det også. Når jeg nå først skal starte året med opptil flere ting jeg egentlig er fryktelig engstelig for mener jeg... :ler:

snu litt på engstelser som starten på året er ikke det dummeste jeg gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_zellica_*

Moren min har vært igjennom denne tømmingen utallige ganger, og ble fortalt et triks første ganger hun skulle til pers. Det var å kjøle ned drikken maks, for så å drikke det av et høystettet vinglass. Det hjalp veldig på den psykiske biten.

Nå er du gjennom det verste, så jeg vil bare få ønske lykke til i morgen. :klemmer:

For noen er undersøkelsen så godt som smertefri, mens andre får veldig vond, så ta i mot det de tilbyr av smertestillende.

Veneflon kan du be om blir satt i albuen, og da er den ikke noe verre enn en vanlig blodprøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

iskaldt fikk jeg også tips om, og det var lurt tror jeg. Alt som er iskaldt mister litt smaken. :) stettglass får vente, tok det i målebeger, så jeg ikke trengte mer en absolutt nødvendig. :D

jeg kommer helt klart til å ta imot både smertestillende og beroligende, men ang veneflon, er det ikke mindre vondt å få den i hånda tro? Der er det mindre den skal igjennom før den kommer til åra, siden huden er så tynn.

Blodprøver er jeg IKKE glad i... hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_zellica_*
jeg kommer helt klart til å ta imot både smertestillende og beroligende, men ang veneflon, er det ikke mindre vondt å få den i hånda tro? Der er det mindre den skal igjennom før den kommer til åra, siden huden er så tynn.

Blodprøver er jeg IKKE glad i... hehe.

Nei det er mindre vondt å få satt veneflonen i albuen enn på hånda. Så får du mulighet til å velge, så tar du den der.

Jeg har fått satt veneflon uttallige ganger, og det var absolutt minst vondt i albuen, og mest vondt oppå kanten av håndleddet. Det var ikke noe særlig. :tristbla:

Men det er mest behagelig å ha den der, så skal man ha den liggende i over tid, er det verdt ubehaget å få satt den der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

også har jeg begynt å hikke som ett uvær da... fantastisk irriterende.

og lurer på, tør jeg legge meg da? Selv om magen har roet seg, må jeg plutselig fly fremdeles... sover jeg, så er jo det litt dumt... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ferdi!! :)

Og både tømming og koloskopi gikk mye bedre en forventet! Klarte meg uten noe veneflon og altså da uten smertestillende eller beroligende.

Skal vel ikke påstå at det var behagelig, litt som en langvarig GU... bare i andre hullet selvsagt.

også så godt med mat nå etterpå!! :) sove litt nå, så er jeg fit for fight.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...