Gjest Romaturist Skrevet 6. januar 2010 #1 Skrevet 6. januar 2010 Hei! Jeg skal dra en uke til Roma med min kjære 8. februar og gleder meg helt sinnsykt. Vi skal bo rett ved Collosseum så det er utgangspunktet. Personlig er det to ting jeg elsker og har lyst å få med meg på turen, kunst/arkitektur og litt shopping. Når det gjelder det kunst/arkitektoniske så vet jeg vel i grunn hvilke steder jeg har lyst til å besøke, men lurer på hvordan man best kommer seg rundt i Roma? Ellers lurer jeg på om det er noe bra steder å shoppe, handlegater etc.Har ikke tenkt å bruke en hel del tid på shopping på denne turen så da hadde det vært greit å vite hvor jeg skal lete Ellers setter jeg stor pris på alle tips på restauranter m.v
loopie83 Skrevet 6. januar 2010 #2 Skrevet 6. januar 2010 Så gøy! Du kommer til å elske byen, den er utrolig vakker! Det enkleste er å gå. De mest kjente severdighetene ligger midt i sentrum, og sentrum er forholdsvis lite. Du kan alltids ta buss eller metro også, som fungerer greit. Hvis du er ute etter dyre designerklær, er området rundt Spansketrappen fullt av eksklusive butikker. Dersom du foretrekker billigere butikker, kan Via del Corso (som går opp til Piazza del Popolo) være verd et besøk. Det eneste shoppingsenteret i sentrum er Rinascente, som ligger på Piazza Colonna (like ved begynnelsen på Via del Corso). Men det er et lite shoppingsenter og i grunnen ikke så fryktelig spennende. Hva gjelder restauranter, vil jeg anbefale å styre unna "turistfellene", det vil si å spise på Piazza Navona eller i nærheten av Trevifontenen (hvor du vil måtte betale blodpris, og kvaliteten på maten vil heller være så som så). Gå i de små sidegatene og se etter trattoriaer eller osteriaer hvor det sitter lokale og ikke kun turister! God tur!
Gjest Romaelsker Skrevet 6. januar 2010 #3 Skrevet 6. januar 2010 Komme seg rundt i Roma: Metro, buss, trikk. Du får kart over linjene/bykart på Fiumicino (hovedflyplassen) eller på Termini (hovedtogstasjonen du kommer til med flytoget). Kjempeenkelt å komme seg rundt, men husk at det meste slutter å gå ca 22-23 om kvelden, og ikke alltid enkelt å finne drosje. Tips: Kjøp et ukeskort på en tabaccheria (kiosker der de selger sigaretter og aviser) på Termini. Stemples første gang du går om bord på metro/buss/trikk, og er gyldig i 7 døgn. Koster 18-20 euro, men da trenger du aldri tenke på at du mangler billett. Det er dyrt å bli tatt for sniking. Enkeltbillett koster 1 euro, med overgang i 1 time (såvidt jeg husker). Billetter må kjøpes på forhånd på en tabaccheria, eller på automat. På metroen virker som regel automatene, mens automater ved bussholdeplasser (finnes noen få) ofte er i ustand. Ellers er Roma en liten by, du går tvers gjennom sentrum på en times tid. Men husk gode sko og såler. Shopping: Styr unna! I Roma sentrum er det meste turistifisert og overpriset. De store motebutikkene ligger samlet mellom Corso d'Italia/Via del Corso og Spansketrappen. Egner seg best til vindusshopping når prisen på en skinnjakke ligger på rundt 300.000 kroner. De fleste turistene går i Via del Babuino (fra Spansketrappene mot Piazza del Popolo) og tverrgatene mellom den og Corso d'Italia. Her er det mange turistbutikker og kafeer, men du får dårlig valuta for pengene. Skal du til Italia for å shoppe, lønner det seg å dra til andre byer, f.eks. Milano. Roma egner seg best til bare å nytes. MÅ du kjøpe noe i Roma, så dra for guds skyld til områdene utenfor den gamle bymuren. Dette gjelder også for mat/restauranter. Et kvarters gange i hver retning, eller 3-4 holdeplasser med en buss, bringer dere til et helt annet Roma enn de fleste turister opplever. Noen liker Trastevere godt. Det er også mye fint å se, gode kafeer/restauranter i området mellom Porta Pia og Piazza di Bologna. Orker du ikke gå dit, er det kun 5-6 holdeplasser med metroen (må evt. bytte på Termini). Der får du f.eks. en god kaffe til under 1 euro, mens du må betale 4-5 euro for en mindre og dårligere kaffe midt i sentrum. Husk at de fleste steder serveres kaffe mens du står ved disken, skal du ha bord/sitteplass koster det som regel ekstra. Man må ofte betale først, så ta med kvitteringen til en annen disk hvor man får kaffe/mat. Området sør for Termini rundt Porta Maggiore er mer rustikt, stort studentmiljø, restauranter, kafeer og nattklubber. Et par holdeplasser med metro fra Colosseo, eller 5-10 min med trikk eller buss, eller 20-30 min rolig spasertur. Husk tynne vanter/skjerf. Det kan være surt og kaldt i februar om man skal gå hjem om kvelden. Jeg har gått mye rundt i Roma på kveldstid, og har aldri opplevd noe skummelt. Det verste er ofte gjenger med sigøynerbarn som har spesialisert seg på å stjele vesker/lommebøker fra turister, men de er mest aktive om sommeren på de mest besøkte turiststedene. Sjekk på nett hjemmefra for å finne spesielle museer/utstillinger om du er ute etter bra kunst/arkitektur. Mange av de beste stedene har åpent kun en gang eller to i uka, og man må ofte forhåndsbestille billetter, men det kan enkelt gjøres på nettet/på mail. Prøv å finne en guide som er spesielt opptatt av kunst og arkitektur og bli med på en guidet tur, det kan være vel verdt pengene. Vanlige turistguider er for overfladiske om du er litt mer enn vanlig interessert. Piazza di Sant'Ignazio har også en veldig spesiell arkitektur med en interessant historie, og kjelleren(e) i San Clemente er bare fantastisk. Mange kirker har små gratiskonserter, ofte oppslag på kirkedørene. Hovedattraksjoner: Peterskirken (kuppelen med utsikten er kremen), Colosseo, Foro Romano, Spansketrappene, Pantheon, Fontana di Trevi, Vatikanet, San Ignazio, San Clemente, Piazza Venezia (Vittorio Emanuele), Piazza Navona, Campo dei Fiori, loppis på Trastevere søndager osv. Men der går alle turistene, og du er nesten garantert å gå i kø hele tiden, også i februar. God tur.
MissStiles Skrevet 6. januar 2010 #4 Skrevet 6. januar 2010 Hei! Jeg skal dra en uke til Roma med min kjære 8. februar og gleder meg helt sinnsykt. Vi skal bo rett ved Collosseum så det er utgangspunktet. Personlig er det to ting jeg elsker og har lyst å få med meg på turen, kunst/arkitektur og litt shopping. Når det gjelder det kunst/arkitektoniske så vet jeg vel i grunn hvilke steder jeg har lyst til å besøke, men lurer på hvordan man best kommer seg rundt i Roma? Ellers lurer jeg på om det er noe bra steder å shoppe, handlegater etc.Har ikke tenkt å bruke en hel del tid på shopping på denne turen så da hadde det vært greit å vite hvor jeg skal lete Ellers setter jeg stor pris på alle tips på restauranter m.v Du må fortelle hva du gjorde i Roma når du er tilbake. Jeg skal dit i mars. Gleder meg!
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2010 #5 Skrevet 7. januar 2010 Hei. Roma er alltid fantastisk- uansett årstid. Et godt spisested jeg gjerne anbefaler videre er Est!Est!Est- riktignok navnet på en velsmakende vin, men også Romas beste pizzarestaurant- ligger ikke så langt fra Collosseum heller. Du kan lese mer om det på flaneur God tur
Lizzee Skrevet 7. januar 2010 #6 Skrevet 7. januar 2010 Jeg har alltid gått på L'Orso 80og spist når jeg har vært i Roma. Ligger rett nord for Piazza Navona. Det beste der er alle forrettene som de serverer a la tapas. Helt supert!!
Gjest Kaya83 Skrevet 10. januar 2010 #7 Skrevet 10. januar 2010 Jeg har bare vært i Roma en gang.. Ser du har fått mange gode tips her. Jeg vil likevel komme med mitt tips, som gjorde turen veldig enkel for oss. Vi var der i fem dager. I resepsjonen på hotellet fikk vi utlevert et bykart. Tror de har slike på alle hotellene. Det er på en måte en tegning hvor alle severdigheter er merket godt. Her fikk vi resepsjonisten til å ringe rundt shoppingstrøk. Det ligger et rett ved Vatikanet, som har billige kjedebutikker og sånn.. Så kjøpte vi metro-kort, og tok for oss stopp for stopp, og sjekket ut alt som var å se på hvert stopp. Vi brukte også en hel dag i Vatikanet, og vi kjøpte sånn turistbuss-kort, og hoppet av på interessante stopp på veien. Vi var også en tur på kjøpesenteret som ligger et togstopp eller to før flyplassen. Her var det mye billig og gøy. Vi var veldig turister når vi reiste. Vi ville se ALT! Og det fikk vi forsåvidt også. Neste tur til Roma blir nok mer på å virkelig utforske byen. Finne den lokale personligheten liksom. Men det er virkelig ikke spesielt mye å shoppe i Roma. Det meste på markeder er søppel og fake designervesker, og alt det andre er enten sinnsykt dyrt eller akkurat det samme som du får kjøpt i Norge. Og gode sko er utrolig viktig. Drit i om du ser fin ut eller ikke. Det kommer til å bli MYE gåing uansett hvordan man vrir og vender på det.. =)
Gjest Gjest Skrevet 11. januar 2010 #8 Skrevet 11. januar 2010 På Vatikanet kan det ofte lønne seg å gå sammen med grupper for å slippe forbi køen. Det er egne køer for guidede turer som er kortere enn den de fleste står i. Man trenger jo ikke å følge gruppen så lenge man har kommet seg innenfor. Jeg stemmer i for å drikke varm kakao når man er i Roma. Gjerne på en gatecafe i området rundt Piazza Navona. Varm sjokolade i Roma er ren nytelse. Den er mørk og tyktflytende kan nesten spises med skje. Melken kommer i en egen mugge som tilbehør for at du kan bestemme styrken selv. Har du gode sko kan du selv gå i fotsporene til Engler og Demoner. I lenken nederst har vi samlet alle stedene som nevnes i boken og filmen med samme navn av Dan Brown. Lenken kan åpnes i Google Earth. Ønsker du å reise utenfor Roma har ligger flere reisetips på veroli.no
Gjest Romaturist Skrevet 5. februar 2010 #9 Skrevet 5. februar 2010 Tusen takk for kjempemange supre tips! Nå har jeg tatt utskrift av alt og har det i vesken når jeg drar på mandag. Gleder meg utrolig mye nå! Jeg skal selvfølgelig skrive et lite referat når jeg kommer tilbake igjen! God helg
MissStiles Skrevet 5. februar 2010 #10 Skrevet 5. februar 2010 Jeg skal selvfølgelig skrive et lite referat når jeg kommer tilbake igjen! God helg Ja, det må du gjøre. jeg skal til roma om litt over en måned.
~Maja~ Skrevet 5. februar 2010 #11 Skrevet 5. februar 2010 Dersom du er glad i bøker: på Terministasjonen har de en 4 etasjers bokhandler. *bokorgasme* Vi brukte metroen hele tiden. Den har bare to linjer og er kjempeoversiktlig og grei. Støtter forslaget om å kjøpe et metro/busspass. Ellers ser jeg at du har fått mange gode tips. Ha en kjempegod tur!
tineline Skrevet 6. februar 2010 #12 Skrevet 6. februar 2010 Jeg var der i ti dager, men er arkeolog og selvfølgelig var dette nerde-himmelen for meg. Ett supertips skal du få: Dersom dere skal se Colosseum (duh), så kjøp billetten på Palatinerhøyden, like sør for Forum Romanum. Der inkluderer prisen også inngang på Colosseum, helt fram til kl 12 dagen etter. Men - nå kommer det beste; ikke bare får du se palassruiner på Palatinerhøyden, men DU FÅR GÅ FORBI KØEN NÅR DU SKAL INN PÅ COLOSSEUM. Og denne køen er flere hundre meter lang, så det er en svært god følelse å bare seile rett forbi og vinke smilende til alle amerikanerne. Ok, nå er den kanskje ikke flere hundre meter lang i februar, men i september tok det helt av. Det er altså et hett tips i turistsesongen i det minste. Ellers er Ostia mitt favorittsted, like utenfor Roma. Her ligger ruinene av en fullstendig romersk by, fraflyttet på 400-tallet da Tiberen endret løp og havnen ble ubrukelig. Dette var gamle Romas havneby, og det er så utrolig vel bevart da dette stedet ikke har ligget gunstig til siden den ble fraflyttet. Overbevokste ruiner, et flott amfiteater, romerrikets eneste stående blokkebygg (tre etasjer) og en baker med serveringsdisk og bakerovner bak... det er uvirkelig på en annen måte enn Pompeii, fordi dette ligger i dagen, og har gjort det hele tiden. Turen til Ostia tar en halv time med metroen, ca. God tur! Spis lunsj i Trastevere, det er også en helt fantastisk bydel. Vi satt og drakk husets vin med skrålende italienere rundt oss, og en naken mann som sto i et vindu og skrøt av dama si (regnet vi med).
Gjest Romaturist Skrevet 17. februar 2010 #15 Skrevet 17. februar 2010 Hei! Da var jeg kommet tilbake fra Roma, hadde en fantastisk tur. Hele byen er jo helt utrolig, jeg som er veldig kunst- og arkitekturinteressert var i himmelen hele uken. Jeg var veldig glad for at jeg hadde fått så mange gode tips, og alt dere skrev var printet ut og lå i vesken min under hele turen, så tusen takk for det! Et av de tipsene jeg er mest glad for at vi fulgte er å ha med gode sko! Vi gikk og gikk og gikk og gikk, og det var bare kjempedeilig. Du merker på en måte ikke at du går så mye, fordi det er så mye fantastisk å se hele veien. Det er kanskje en del kjedelig gater med firkantede hus, men for hver 300 meter du går, dukker det jo opp en fantastisk byggning. Alt ligger veldig nært, så det er ingen problem å gå fra serverdighet til serverdighet. Vi tok faktisk bare metro en vei, en dag, fordi det sluddet. Ellers gikk vi bare. Vi bodde ca. 1 km fra colossem, mot termini. Ellers så var vel kanskje noe av det lureste jeg gjorde før vi dro å printe ut et kart over roma, der jeg hadde merket av hvor hotellet lå, samt alle serverdigheter. I og med at vi gikk overalt var dette kartet veldig greit å ha med. Tipset om å kjøpe colosseumsbilett på paletina/foro romano som ligger like ved colosseum er kjempesmart! Vi trengte ikke gjøre det, siden vi gikk en dag det regnet en del og var ikke noe særlig folk. Men i og med at paletina er spennende ruiner og se, og man kan gå gjennom paletina og komme ut ved inngangen til colosseum (og billetten man kjøper for 12 euro gjelder for både paletina og colosseum) er dette kjempesmart, nettopp fordi man kan gå forbi den meget lange køen på colosseum! Ellers når jeg gjelder mat, er vel det beste tipset mitt å ikke bestille kjøtt! Maten var god, men kjøtt er ikke noe de har greie på i Roma! Ellers er jeg helt enig, et måltid må man ha på piazza navona, selv om det er rimelig dyrt, så er det en opplevelse å sitte der. I tillegg ligger jo pantheon like ved, så da slår man to fluer i en smekk! Fantastisk by og fantastisk tur! Tusen takk for alle gode råd, de kom godt med! På toppen av de hele var vi der også i valentinshelgen, og hele Roma var karneval og kjærestepar! Utrolig! God tur til dere som skal ut å reise
MissStiles Skrevet 17. februar 2010 #16 Skrevet 17. februar 2010 Høres ut som det var en bra tur! Gleder meg til å reise dit.
^^Belle^^ Skrevet 17. februar 2010 #17 Skrevet 17. februar 2010 Årh som jeg lengter tilbake når jeg leser hvordan dere hadde det. :rødme:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå