Gå til innhold

Vikeplikt for buss fra bussholdeplass

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Når fartsgrensen er lav, har man jo vikeplikt for buss som kjører ut av bussholdeplass.

Jeg synes det er vanskelig : Man kommer kjørende og ser bussen stå på holdeplassen. Her vet man jo ikke om bussen straks er klar til å kjøre ut, eller om den blir stående ganske lenge (mange som skal av/på). Man sakner farten, men på ett eller annet tidspunkt må man jo ta valget om å kjøre fordi. Og når man er på høyde med bussens baklys, og det ikke blinker, har jeg kjørt.

Mitt spørsmål er: Når, om noe, "opphører" vikeplikten for bussen? For det jeg har opplevd, både som fører og passasjer, er å komme så langt fram at min front ligger på linje med bussens front, og at bussen likevel begynner å svinge ut. (Bussen svinger med andre ord ut så sent at jeg ikke har rukket å se at den signaliserer med fremre blinklys). Hvis man har biler bak seg, kan man jo ikke bare begynne å brårygge heller (og nå med snøen er det trangt på veiene her vi bor).

Var passasjer i en lang varebil en gang dette skjedde, og føreren av vår bil måtte ut i motsatt kjørebane for å unngå sammenstøt. Jeg har aldri opplevd noe kræsj selv heller altså, men det har vært ganske nær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har bare vikeplikt frem til din bil er ved midten av bussen. Men om bussen begynner å kjøre uten å ha gitt ordentlig beskjed med blinklysene om at han har tenkt å kjøre, blir det uansett bussjåføren sin feil, selv om det kanskje hjelper lite når man blir påkjørt av en buss.

Alt for mange bussjåfører bruker ikke vettet, virker som om man har en tankegang om at "jeg er størst, så det er verst for de jeg kjører på". :kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man har kun vikeplikt om det er 80 km eller mer på veien, det lærte en venninde som nesten ble påkjørt av en buss som velta ut i veien.

Min venninde fikk streng beskjed om å holde seg i sporet og holde fartsgrensen.

Hadde det vært 70 km og mindre hadde hun hatt vikeplikt.

Mulig kjørelæreren var på bærtur, men min venninde fikk en uhyggelig kjøretur...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har bare vikeplikt frem til din bil er ved midten av bussen. Men om bussen begynner å kjøre uten å ha gitt ordentlig beskjed med blinklysene om at han har tenkt å kjøre, blir det uansett bussjåføren sin feil, selv om det kanskje hjelper lite når man blir påkjørt av en buss.

Alt for mange bussjåfører bruker ikke vettet, virker som om man har en tankegang om at "jeg er størst, så det er verst for de jeg kjører på". :kjefte:

Dette har jeg ikke tenkt på før, men nå begynte jeg å lure. Kan du dokumentere at vikeplikten opphører midt på bussen?

man har kun vikeplikt om det er 80 km eller mer på veien, det lærte en venninde som nesten ble påkjørt av en buss som velta ut i veien.

Mulig kjørelæreren var på bærtur, men min venninde fikk en uhyggelig kjøretur...

Du mener vi som kjører bil har vikeplikt når fartsgrensen er 80 km/t eller mer? Sikker på at det kom ut riktig?

Vi har vikeplikt fra buss på bussholdeplasser når fartsgrensen er 60 km/t eller mindre.

EDIT:

§ 7. Vikeplikt

Pkt 5. På veg med fartsgrense 60 km i timen eller lavere har kjørende vikeplikt for buss når føreren gir tegn om at bussen skal forlate holdeplass. Bussføreren skal unngå fare.

Endret av Max Magnus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan ikke si sikkert hva læreren mente med dette til min venninde...jeg fikk ik mer lyst på å kjøre bil når det er så innvikla lissom....

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker de bussjåførene som er flinke og holder blinklyset på jeg! Altså at de blinker inn til siden så lenge de står der, og blinker ut i god tid når de skal ut på veien igjen. Jeg blir veeldig usikker om den bare står der.. Veldig ubehagelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette har jeg ikke tenkt på før, men nå begynte jeg å lure. Kan du dokumentere at vikeplikten opphører midt på bussen?

Nei, men det er det kjørelæreren min sa da jeg spurte rett før jul, og mannen min som jobber deltid som bussjåfør mens han studerer, lærte også det da han tok førerkort for buss og på nytt igjen da han var på "oppfriskningskurs" noen år senere før han begynte der han jobber nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vikeplikt om det er 80 eller mer?

jeg har lært at man har vikeplikt til opptil 60 km

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man har vikeplikt når fartsgrensen er 60 eller mindre.

Hjelp, jeg håper ingen går rundt og tror de kan kjøre på i 70-sonen :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man har vikeplikt når fartsgrensen er 60 eller mindre.

Hjelp, jeg håper ingen går rundt og tror de kan kjøre på i 70-sonen :fnise:

Er det ikke nettopp det man kan, hvis man kun har vikeplikt opp til 60 km? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke nettopp det man kan, hvis man kun har vikeplikt opp til 60 km? :klø:

Selvsagt.

Hjernen min fungerer ikke i denne kulden - det blir jo 50 km/t.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har vikeplit for bussen opp til 60 km/t. Med høyrere fartsgrense enn 60 km/t, har bussen vikeplikt for all trafikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når fartsgrensen er lav, har man jo vikeplikt for buss som kjører ut av bussholdeplass.

Jeg synes det er vanskelig : Man kommer kjørende og ser bussen stå på holdeplassen. Her vet man jo ikke om bussen straks er klar til å kjøre ut, eller om den blir stående ganske lenge (mange som skal av/på). Man sakner farten, men på ett eller annet tidspunkt må man jo ta valget om å kjøre fordi. Og når man er på høyde med bussens baklys, og det ikke blinker, har jeg kjørt.

Mitt spørsmål er: Når, om noe, "opphører" vikeplikten for bussen? For det jeg har opplevd, både som fører og passasjer, er å komme så langt fram at min front ligger på linje med bussens front, og at bussen likevel begynner å svinge ut. (Bussen svinger med andre ord ut så sent at jeg ikke har rukket å se at den signaliserer med fremre blinklys). Hvis man har biler bak seg, kan man jo ikke bare begynne å brårygge heller (og nå med snøen er det trangt på veiene her vi bor).

Var passasjer i en lang varebil en gang dette skjedde, og føreren av vår bil måtte ut i motsatt kjørebane for å unngå sammenstøt. Jeg har aldri opplevd noe kræsj selv heller altså, men det har vært ganske nær.

Bare kjør forsiktig og vær oppmerksom du, så går det nok bra.

Og husk....bussen har også en blindsone hvor sjåføren ikke lenger kan se deg i speilet!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare kjør forsiktig og vær oppmerksom du, så går det nok bra.

Og husk....bussen har også en blindsone hvor sjåføren ikke lenger kan se deg i speilet!!

Ja, tenker på blindsonen også.

Når fartsgrensen for eksempel er 30, tar det jo litt tid å passere hele bussen - og så er man jo redd for at noen passasjerer skal krysse veien foran bussen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...