Gå til innhold

Trenger tips


Lambda

Anbefalte innlegg

Min kjære er utdannet lærer, med grunnfag i engelsk. Men dessverre trives hun ikke så godt i læreryrket.

er det noen av dere som har tips til hvilke andre jobber hun kan få med den utdannelsen? Kanskje noen som har vært i samme situasjon tidligere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lurer egentlig på det samme som deg. Er snart ferdig med lærerutdanningen, men har ikke særlig lyst til å begynne å jobbe som lærer. Mange sier at lærerutdanningen er en fin "grunnutdanning".

Kanskje er det lurt å starte i andre enden og finne ut hva hun har lyst til å jobbe med. Uansett hva det måtte være, er det sikkert en styrke å ha den utdanningen hun har. Kanskje må hun studere en stund til for å få den jobben hun ønsker seg. Problemet mitt er forøvrig at jeg ikke vet helt hva jeg vil.

Smil icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til anonym. Jeg tror faktisk hun vet hva hardt arbeide er! Men jeg tror ikke du vet hvordan er lærers hverdag er. Jeg skal prøve å forklare deg hvordan jeg oppfatter hennes hverdag.

6 forskjellige klasser å forholde seg til. 10 forskjellige fag.

For hver eneste klassetime trengs det forberedelser. Nytt stoff som man må sette seg inn i. I tillegg sier L97 at man skal benytte mye drama i undervisningen. Så hvilke aktiviteter skal man bruke da? For noen elever er dødsnervøse, og tør ikke komme på skolen hvis de vet de må si noe eller delta i noe de kan dumme seg ut i. Andre elever har lese og skrivevansker, og for de er det viktig med muntlig undervisning og aktiviteter. Så her må man da altså finne aktiviteter som passer begge disse elevene. Derfor er det mange timer som skal til for å planlegge en undervisningsdag.

Så kommer man på skolen og skal ha undervisningen man har planlagt. Men så viser det seg at eleven med lese og skrivevansker ikke er fornøyd med det læreren har planlagt i dag. Og siden han er veldig klar over at han har rett på spesialbehandling (Dette har nemlig foreldrene innprentet eleven med), slår eleven seg vrang. Kaller opp læreren, kaster ting rundt seg, og går ut av klasserommet i sinne. Så mye for den timen med planlegging.

På slutten av dagen kommer det en time som læreren har lagt ned mye jobb i for at elevene skal ha det gøy og at det skal være en interessant undervisningstime. Men da er elevene slitne og trøtte i hodet etter 6 timer i et klasserom med elendig inneklima. Så de bare maser og bråker og klarer ikke konsentrere seg. Det fører til at læreren må stå og kjefte på elevene hele timen. Dermed er arbeidstimene læreren hadde på søndagskveld bortkastet.

Når læreren kommer hjem etter en lang dag, er det prøver og andre innleveringer som skal rettes. I klassene er det ca 25 elever, så det tar noen timer å rette en stiloppgave for en hel klasse. Når man er ferdig med rettinga, er det bare å starte med å forberede neste dag.

Så kjære anonym. Når jeg ser på vaskepersonalet på kontoret der jeg jobber, vil jeg påstå at de har en jobb som er ti ganger lettere enn en lærers hverdag!

Men når det er sagt, vi er avhengige av vaskepersonalet også. Så takk for jobben de gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...