Gå til innhold

Streptokokker og smittsomhet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet til ei venninne har fått streptokokker, hun har ikke feber og er i ok form utenom halsvondt. Vi lurer på å ta turen opp med vår sønn, begge barna er 1 1/2 år. Er dette veldig dumt i forhold til smitte? Streptokokker har vel dråpesmitte?

Skrevet

Man kan sosialisere normalt med streptokokkinfeksjon (streptokokker finnes i kroppen naturlig, i hals, øvre luftveier, hud og innvoller, sånn at du vet det) dagen etter igangsatt behandling. Om han ikke har begynt med antibiotikabehandling er det fremdeles smittsomt.

Dråpesmitte er ikke "trygt" på noen måte, ei heller kontaktsmitte. Man er fryktelig mye i kontakt med folks hud og kroppsvæsker enn man tror.

Skrevet
Man kan sosialisere normalt med streptokokkinfeksjon (streptokokker finnes i kroppen naturlig, i hals, øvre luftveier, hud og innvoller, sånn at du vet det) dagen etter igangsatt behandling. Om han ikke har begynt med antibiotikabehandling er det fremdeles smittsomt.

Dråpesmitte er ikke "trygt" på noen måte, ei heller kontaktsmitte. Man er fryktelig mye i kontakt med folks hud og kroppsvæsker enn man tror.

Hun har begynt å få antibiotika, er vel noen dager siden tror jeg.

Har streptokokker både dråpe-og kontaktsmitte?

Burde jeg ikke ta med gutten vår på besøk, for fare for å få streptokokker?

Skrevet

Kontaktsmitte, type: Hun hoster på lekene sine, dråper ender opp på lekene. Din unge tar på lekene og spiser på dem. Smittestoffet kan vel overleve en viss tid på objekter.

Skrevet

Er kun dråpesmitte, men var bare et eksempel. Unnskyld for forvirringen. Om hun har begynt med antibiotika kan du ta med gutten din på besøk. :)

Det er normalt å sende barn på skole/i barnehage dagen etter igangsatt behandling og. :)

Skrevet

Ok. Takk for svar, begge to! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...