Gå til innhold

Hvorfor vokser så mange biler når det kommer snø,

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

I går skulle jeg på butikken, og tok bilen. Det var første gang jeg var ute og kjørte siden snøfallet, og jeg ble temmelig overrasket over hvor mye mer plass mange biler trenger når det er snø!

På parkeringsplassen, der det vanligvis er plass til 8-10 biler på rekken, var det nå plass til 5!

De sto parkert med 1-1,5 m mellom hver bil... til slutt fant jeg noen som hadde parkert litt lenger fra hverandre, så jeg fikk presset meg inn der.

På veien hjem møtte jeg en trailer.

Vanligvis er ikke det noe problem, men nå var det noen brøytekanter der, så det ble litt trangt.

Traileren og jeg sakket begge farten, la oss godt ut til høyre, og passerte hverandre med grei klaring.

Bak traileren derimot, kom en vanlig personbil, men denne hadde tydeligvis vokst av snøen, for den behøvde mye større plass enn traileren... da var det ikke nok å legge meg ut mot kanten som jeg gjorde da traileren skulle passere, jeg måtte ut i brøytefonna for at den skulle klare å passere... og satte meg selvsagt fast (Sammen med de tre som kom bak meg, som også ble presset ut)!

Som dere ser, har jeg temmelig håndfaste bevis på at enkelte biler vokser når det kommer snø.

Men min bil gjør det ikke, temmelig dumt egentlig, fordi jeg har behov for en større bil....

Men hvorfor er det slik at noen biler trenger større plass om vinteren?

At plassen blir begrenset av brøytekanter har jeg ikke noe problem med å skjønne, men hvorfor det må parkeres med større avstand, og hvorfor de presser andre ut av veien fordi de trenger stor plass, skjønner jeg ikke!

Noen som kan forklare dette for meg på en lettfattelig måte? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Parkering: man ser ikke oppmerkingen og parkerer sånn ca der man tror oppmerkingen er. Er det ikke biler der fra før, vil det jo føre til forskjeller på hvor man parkerer bilen. Slik at det plutselig ender med at biler står langt fra hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parkering: man ser ikke oppmerkingen og parkerer sånn ca der man tror oppmerkingen er. Er det ikke biler der fra før, vil det jo føre til forskjeller på hvor man parkerer bilen. Slik at det plutselig ender med at biler står langt fra hverandre.

Pussig at når oppmerkingen er synlig er det ca 50-60 cm mellom bilene og så fort det blir snø på bakken og folk ikke ser oppmerkingen synes de at to-tre ganger så mye plass er passende, har folk virkelig så dårlig øyemål?

I gården utenfor blokka jeg bor i er det vanligvis 8 parkeringsplasser. Den siste tiden har en plass vært okkupert av en stor snøhaug og fordi folk er idioter til å parkere er de restere de 7 plassene redusert til 4, 5 på en "god" dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At folk parkerer med større avstand kan ha med frykt for å stå fast pga snø og is, og at det av den grunn er greit med litt plass mellom bilene. Ser her hvor jeg bor så står bilene dønn fast og må "vugge" seg ut, noe som ikke hadde endt spesielt bra om en stod tett mellom to biler slik en vanligvis gjør. Nå snakker jeg ikke om oppmerket parkering, men langs fortau der folk parkerer etter hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fropessor Snurre
Men hvorfor er det slik at noen biler trenger større plass om vinteren?

At plassen blir begrenset av brøytekanter har jeg ikke noe problem med å skjønne, men hvorfor det må parkeres med større avstand, og hvorfor de presser andre ut av veien fordi de trenger stor plass, skjønner jeg ikke!

Det er da ikke bare om vinteren. Hvis jeg kommer kjørende i min stasjonsvogn og det imot meg kommer et kvinnemenneske i en SUV, ja da virker det som om de bilene trenger større plass. For hver gang kommer disse bilene mot meg midt i veibanen, selv om det er nok av plass til at vi to kan enkelt passere hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pussig at når oppmerkingen er synlig er det ca 50-60 cm mellom bilene og så fort det blir snø på bakken og folk ikke ser oppmerkingen synes de at to-tre ganger så mye plass er passende, har folk virkelig så dårlig øyemål?

I gården utenfor blokka jeg bor i er det vanligvis 8 parkeringsplasser. Den siste tiden har en plass vært okkupert av en stor snøhaug og fordi folk er idioter til å parkere er de restere de 7 plassene redusert til 4, 5 på en "god" dag.

Sett at det er slik da: Det står et par biler parkert, de parkerer ved siden av hverandre. Den ene bilen kjører, nye biler kommer. Etter hvert sklir det litt ut. De bilene som kommer parkerer naturlig nok etter hvor de parkerte bilene står. Når man ser strekene er det ikke noe å stusse over hvor bilen skal stå. Når strekene ikke lenger er synlige, er det selvsagt verre, og det blir verre dersom parkerte biler allerede har overskredet den opprinnelige oppmerkede plasseringen, og da har man ikke annet valg enn å sette bilen på siden.

Og så tror jeg at ganske mange ikke tenker på å parkere så tett når det ikke er synlig merking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...