Gå til innhold

Dårlig artikulasjon

Gjest Gjest_Pernille_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Pernille_*

Jeg har et problem når jeg holder foredrag og presentasjoner, men også når jeg snakker med folk eller forteller en historie til folk jeg kjenner godt, nemlig at jeg snakker fort og slurvete og utydelig. Jeg sluker en del stavelser, og det gjør at jeg ikke alltid får poengene frem like bra, og folk sliter litt med å følge med på det jeg sier.

Jeg er overhodet ikke nervøs, jeg har ingen problemer med å snakke foran 100 mennesker og jeg stammer ikke. Muntlige eksamener har jeg heller ingen problemer med, bortsett fra at jeg ofte må gjenta noe jeg har sagt fordi sensor ikke fikk det med seg første gangen. :/

Hvem er det jeg kan få hjelp til dette? Logoped? Taleterapeut?

Jeg har prøvd å selvmedisinere meg ved å aktivt tenke 'snakk tydeligere, snakk saktere' når jeg begynner, men så glemmer jeg det veldig fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Pernille_*
En logoped kan helt sikkert hjelpe deg :)

Jeg husker fra barneskolen at de som gikk til logoped var de som ikke snakket helt reint og som ikke klarte å si 'r', så jeg synes det er litt skummelt å gå dit som voksen kvinne! Men skal sjekke det ut. :)

Vet du om det er dyrt/om jeg må gå på hundrevis av timer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva det koster, men du trenger sansynligvis ikke hundrevis av timer uansett. Ring den lokale helsesøster og hør hvordan du går frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...