Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2010 #1 Skrevet 6. januar 2010 Fikk tlf 2 juledag fra min svigerinne. Hun takket for alle flotte julepresanger. Jeg tenkte sånn på deres barn julaften...hadde virkelig fått til gaven de ønsket seg, og gravd dypt i lommeboken. Tenkte de var kjempeglad. Nå er disse guttene så store at de kan takke selv. Ikke et ord. Står virkelig mor for takkingen i huset også? Min datter har en kjæreste som hun har bodd med i noen år. Vi hadde kjøpt det han ønsket seg, og ting han liker. vi gjør ikke forskjell på henne og han i pris, hverken til jul eller andre dager. Datter ringer og takker for gaveR, men hørte ikke noe fra han. Når man ikke takker selv, hvordan skal man få lært sine barn det.+ Føler skuffelse
Bellatrix Skrevet 6. januar 2010 #2 Skrevet 6. januar 2010 Så lenge det kommer et felles takk fra husstanden så synes jeg du skal være fornøyd. Av og til takker man også på vegne av andre og det synes jeg er greit.
Draum Skrevet 6. januar 2010 #3 Skrevet 6. januar 2010 Ja, nå feiret vi jul med svigermor, svigerfar, mannens mormor, mannens søster og hennes mann, og det hadde vært veldig merkelig om vi alle sammen skulle ringe hver vår gang til mannens tante og onkel for å takke for gaver. Jeg synes i hvert fall det er helt greit at den/de som ringer tar en "fellestakk".
helenaa Skrevet 6. januar 2010 #4 Skrevet 6. januar 2010 Siden du er opptatt av at alle skal takke er du vel også interessert i å takke alle? Hvis du fikk noe av dem, kan du vel ringe og takke? Din "svigersønn" har sikkert mobil som du kan nå ham på. Så får du høre om den enkelte benytter anledningen til å takke tilbake...
Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2010 #5 Skrevet 6. januar 2010 Siden du er opptatt av at alle skal takke er du vel også interessert i å takke alle? Hvis du fikk noe av dem, kan du vel ringe og takke? Din "svigersønn" har sikkert mobil som du kan nå ham på. Så får du høre om den enkelte benytter anledningen til å takke tilbake... Når skal barn lære å takke?
Eremitten Skrevet 6. januar 2010 #6 Skrevet 6. januar 2010 (endret) Når skal barn lære å takke? Med en gang de kan si ordet takk. Desto lenger man venter desto vanskeligere blir det å få trent det inn. Jeg har et par familiemedlemmer som foreldrene forsøkte å lære opp i fjortenårsalderen. De sa takk i et par år før det tydeligvis ble glemt igjen. Endret 6. januar 2010 av Eremitten
Arkana Skrevet 6. januar 2010 #7 Skrevet 6. januar 2010 Jeg skjønner godt at du er skuffet. Mannens nevø og niese (tenåringer) har sjelden takket for en gave de har fått fra oss. Vi takker selvsagt alltid for alle gaver, til jul slenger foreldrene gjerne på et takk når vi ringer og takker for våre gaver, men det er alltid vi som må takke først, og til bursdager får vi aldri noe takk. De er kjappe med å ramse opp alskens dyre gaveønsker når vi spør hva de vil ha til bursdag eller jul, men noen takk etterpå får vi ikke. Synes det er utrolig uhøflig.
Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2010 #8 Skrevet 6. januar 2010 Jeg er ikke vant med at alle ringer rundt og takker individuelt, men det bør være naturlig å nevne det f eks når man møtes (også etter at "husstanden" har takket, kanskje). Skal innrømme at jeg ikke er så flink til å huske på dette selv, men det er jo både hyggelig og høflig å takke, og jeg er enig i at barn bør lære å takke selv. Det er en vane en vil få mer positivt enn negativt igjen for tror jeg.
Gjest AAG Skrevet 6. januar 2010 #9 Skrevet 6. januar 2010 Jeg syns det er naturlig å takke neste gang man snakker sammen, hvis det er en person man normalt snakker med. Men å ringe opp til en man normalt ikke snakker med på tomannshånd kun for å takke syns jeg bare blir rart. Da er det fellestakk som praktiserer her.
MissStiles Skrevet 6. januar 2010 #10 Skrevet 6. januar 2010 Mamma ber fortsatt meg og søsteren min takke for gavene vi får til jul og bursdag. Og vi er over 20år.
Inger88 Skrevet 6. januar 2010 #11 Skrevet 6. januar 2010 Jeg synes en bør takke for gaven selv. Men trenger ikke ringa ekstra for det, kan si det neste gang en møtes. Men synes det var litt merkelig at typen til datteren din ikke takket deg.
Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2010 #12 Skrevet 6. januar 2010 Jeg setter pris på at man takker neste gang jeg ser vedkommende, men hadde synes det var veldig slitsomt om alle jeg ga gave til ringte meg og takket. Til jul kjøper vi gave til rundt 25 stykker, så det hadde blitt mange samtaler.
Sissan Skrevet 6. januar 2010 #13 Skrevet 6. januar 2010 Vi fellestakker. Men vi bruker tid på å si at "x ble såå glad for den nye barbien, den har vært mye i bruk" og "dressen til y passet kjempefint". Syns det er viktig at den som gir får god tilbakemelding på det som er full klaff, det liker jeg i allefall selv. Ellers er takk et av de første ordene ungene her har lært. Akkurat har vi nå en på halvannet som sier takk for mat "battibatt" hver gang hun går fra bordet. Rydder etter seg gjør hun også. De andre var nok ikke så tidlig ute, jeg er enig i at det er greit å ta det så tidlig som mulig. Samme med rydding osv. Vi prøver fortsatt å lære eldstemann å henge opp ytterjakka, mens med de små går det automatisk.
Draum Skrevet 6. januar 2010 #14 Skrevet 6. januar 2010 Jeg synes en bør takke for gaven selv. Men trenger ikke ringa ekstra for det, kan si det neste gang en møtes. Ja, det er jeg enig i, så lenge man treffes innen relativt nær fremtid. Jeg treffer ikke tanten til mannen før i august sannsynligvis, og jeg kommer ikke akkurat til å takke for julegaven da.
Beauté Skrevet 6. januar 2010 #15 Skrevet 6. januar 2010 Her skriver mine barn brev til besteforeldre, onkel og fetre for å takke, noen ringer de. Mine er 13 år og 10 år, dette er noe vi har syns var veldig viktig å legge vekt på siden de var veldig små.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå