Gå til innhold

Tette opp tett sluk med Eddik, natron og kokende vann

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er nå bare eddik og natron. Begge brukes til matlaging. Tenker lukta blir tilnærmet null.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Er bare litt nervøs, i tifelle det skjer en kjemisk reaksjon ingen hadde forventet, og stanker ned hele huset.. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice
http://www.hjemmemamma.com/2008/11/22/apne...atron-og-eddik/

I følge oppskriften kan man tette opp sluket med natron, eddik og kokende vann. Har noen prøvd dette her? Hvordan er effekten? Hvordan er lukten og luften etterpå? Bør jeg forberede meg på stank fra helvete, eller?

Jeg går ut fra at du mener å åpne sluket. Denne oppskriften har jeg aldri forsøkt. Jeg holder meg til vanlige avløpsåpnere. Forresten et tips til deg, det er lurt å gjøre det til for eksempel en ukentlig rutine å helle litt av dette både i håndvasken og i gulvsluket for å holde vedlike. Noe du ikke må finne på, er å bruke både klorin og salmiakk samtidig. Da dannes en giftig gass som i beste fall er irriterende, i verste fall kan ødelegge lungene.

Endret av Belladonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ÅPNE sluket, belladonna. Skrev feil, var litt sent.

Åh, jeg har slåss med dette forbanna sluket i flere dager nå, det nekter å åpne seg! Kjøpte plumbo i butikken, det viste deg å være dumt å bruke, fordi det skader rør. Så den brukte jeg ikke. Nå leter jeg etter sugekopp, det har jeg ikke heller. I mellomtiden prøver jeg en hel del kjerringråd. Vannet renner så sakte at man rekker jo å gjøre mange andre ting mens man venter på at vasken skal tømme seg.

Er det noen som kan råde om avløpsåpnere som ikke skader rør på lik linje med plumbo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ÅPNE sluket, belladonna. Skrev feil, var litt sent.

Åh, jeg har slåss med dette forbanna sluket i flere dager nå, det nekter å åpne seg! Kjøpte plumbo i butikken, det viste deg å være dumt å bruke, fordi det skader rør. Så den brukte jeg ikke. Nå leter jeg etter sugekopp, det har jeg ikke heller. I mellomtiden prøver jeg en hel del kjerringråd. Vannet renner så sakte at man rekker jo å gjøre mange andre ting mens man venter på at vasken skal tømme seg.

Er det noen som kan råde om avløpsåpnere som ikke skader rør på lik linje med plumbo?

Hvor fikk du det fra at Plumbo skader rør? Det stemmer at plumbo er skadelig for noen typer rør, men ikke alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Spinell

Jeg har god erfaring med de "tunge geleaktige" avløpsåpnerne som Jif avløpsåpner og Mr Muscle på orange flaske.

For ordens skyld, så er det vel først og fremst Plumbo i pulverform som er skadelig for rørene. Den kan blant annet "forsteines" i rørsystemet, og da helst på utrolig utilgjengelige steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Hvis vannlåsen er tilgjengelig, kan du åpne den og se om den er tilstoppet. Du må stenge av hovedkranen imens. Har du stakefjær? Det er greitt å bruke både i servanter, oppvaskkummer og gulvsluket på badet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Belladonna, demonter vasken, eller rørene under, fjern hår og gamle såprester også gjør du det til vane å slå litt salmiakk i slukene dine en gang pr månded. Salmiakk anbefales av de fleste rørleggere fremfor Plumbo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huseieren som er rørlegger sa at jeg måtte ikke finne på å bruke plumbo på de rørene som er her i huset, han skulle stikke innom for å hjelpe meg å se på dette. Men det har han ikke klart, det er lenge siden han sa han skulle det, og jeg orker ikke å mase på ham. Har fått tak i JIF avløpsåpner, jeg åpnet det under vasken og sjekket hva som var der, det rant en hel masse gørr ut av det, bra! Tusen takk for tipset om å åpne vasken, funka litt det. Siden rørene rett under vasken er bra, det sjekket jeg, fordi vannet slutter å renne skikkelig når det først renner ut av synet, så åpnet jeg røret der og kjørte hele flasken direkte i røret. Nå håper jeg at dette gjør susen, satser på å la det godgjøre seg i et par timer slik anvist på flasken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har god erfaring med de "tunge geleaktige" avløpsåpnerne som Jif avløpsåpner og Mr Muscle på orange flaske.

For ordens skyld, så er det vel først og fremst Plumbo i pulverform som er skadelig for rørene. Den kan blant annet "forsteines" i rørsystemet, og da helst på utrolig utilgjengelige steder.

jeg har leid og eier nå leilighet med gamle rør - og har fått god erfaring med f..skapet.

du må gjøre som følge:

først rense selve hovedsluken for dritt. det er utrolig kvalm, og lukter rust. denne kan henge igjen ei stund, men er ikke farlig.

så tar du ei avkappa flaske som du bruker til å tømme sluken for vann.

når du gjør dette synker vannstanden også i røret fra selve sluket, som gjør at tilstopninger i gulvet vil dette ned/bevege på seg når det kommer nytt vann.

i tillegg til dette skrur du opp rørene under vasken(husk bøtte under) og renser rørene skikkelig. brekningsfare her også, så bruk TYKKE hansker:P

når alt er rent og pent - og vannet fortsatt står stille, DA kan du forsøke med jif gel eksempelvis - for om du ikke renser utsetter du bare problemet.

følg med på hvordan vannet går ned: står det helt stille, da er det full tilstopping, sirkulerer det litt er det fortsatt håp.

dessuten er det vanvittig miljøskadelig å alltid skulle fjerne hår og såperester med sterke kjemikalier istedetfor å rense skikkelig.

så: en gang i måneden, DA bruker du eddik/bakepulver/kokende vann løsningen som er helt ufarlig, og lukte nesten ingenting. dette er for vedlikehold, ikke for å løse opp tett sluk/rør.

hell gjerne kokende vann i rørene oftere enn dette.

jeg er overømfintlig for kjemikalier og lukt - og tåler dette kjempebra.

skulle overhodet ingenting hjelpe, ja da må du ringe septikservice som spyler opp sluken for deg med høytrykksspyler. koster ca 1500 kr eller noe.

lykke til, her i huset må vi rense sluket hver måned.....

og: aldri hell kaffegrut i vasken. ifølge septikmannen var dette grunn nr 1 til at de måtte komme til folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipsene Hera, nå har jeg altså åpnet de motbydelige rørene ja, kunne sverge på at noe har dødd nedi der slik det lukter, og måtte til å hente hanskene jeg vanligvis bruker på fisketur, dette vil jeg ikke ha på hendene, usj!!

Når dette er åpent, for nå er det nok, det skal åpne seg! Så skal jeg hvertfall sørge for at det åpner seg skikkelig minst 1 gang i måneden ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...