Gå til innhold

Så de kaller oss potet?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen påstår at noen utlendinger kaller oss for poteter.

Men hvorfor potet? Jeg vil jo tro at det er fargerelatert, men er ikke poteten mer brun i skallet? Uten skall er den vel mer hvit, men gul om man koker den.

Men uten hud så er vel vi alle mennesker røde, akkurat som poteten er hvitaktig uten skall.

:klø:

Videoannonse
Annonse
Gjest Invicta
Skrevet

Jeg trodde potet betyr "kan brukes til alt"

:natti:

Skrevet

Å? Ja, det kan godt hende. Om det er tilfelle så er jo hele greie mer logisk.

Gjest Vampen
Skrevet (endret)

Jeg syntes denne påstanden om at utlendinger kaller nordmenn for potet er overdrevet. Jeg har hørt det en gang, det var to chilenske gutter på 17 år, for sånn ca 10-12 år siden. De brukte også uttrykk som kæbe og schpaa, bare for å sette det i kontekst.

Bortsett fra det har jeg aldri hørt det, til tross for at jeg omgås utleninger daglig. (samboeren min er ikke norsk)

Han så bare dumt på meg når jeg lurte på om han hadde hørt nordmenn bli kalt for potet, og skjønte ikke hva jeg pratet om. Så han har tydeligvis aldri hørt det. Jeg hører derimot stadig nordmenn som sier at utlendinger sier det, så jeg syntes hele greia er snodig.

De to som brukte det brukte det forresten i betydningen at poteten er kjedelig og traust, visstnok i likhet med nordmenn. Og at den er ganske lys under skallet.

Endret av Vampen
Skrevet

Jeg har også lurt på dette.

Skrevet
Jeg syntes denne påstanden om at utlendinger kaller nordmenn for potet er overdrevet.

Selv så har jeg heller aldri hørt en eneste utlending si det. Eneste jeg har lest si det er folk på diverse forum som VGD.

Gjest Vampen
Skrevet
Selv så har jeg heller aldri hørt en eneste utlending si det. Eneste jeg har lest si det er folk på diverse forum som VGD.

Jeg har også lest nordmenn påstå det på VGD. Men nå er jo VGD i en særklasse da, mye rart der.

Det finnes sikkert en og annen som bruker uttrykket, men jeg syntes det er rart at jeg som omgås utlendinger hver eneste dag har hørt det en gang på 12 år, om det skulle være så vanlig som enkelte skal ha det til. Kanskje i noen miljø? For eksempel blandt relativt unge folk? De jeg har hørt brukt det var som sagt 17 år den gangen, og "kule og tøffe".

Sambo skjønte like lite som du av hvorfor man skal kalle nordmenn for potet. Han så verken logikken eller linken. Så jeg lurer på om nordmenn har glemt å fortelle utlendinger at det er det uttrykket utlendinger bruker om nordmenn. :lur: Jeg har rett og slett ikke troen på at dette er et så utbredt uttrykk som noen skal ha det til, rett og slett fordi det verken er morsomt, eller spesielt sårende eller treffende. (om det er den effekten man er ute etter). Uttrykket mister liksom litt av effekten om folk begynner å klø seg i hodet og ikke helt skjønner det.

Jeg spurte sambo om han visste om noen tilsvarende uttrykk for nordmenn, men han visste ikke om noen. Vi har en ganske fleipete tone her hjemme, jeg kaller f.eks han husaraberen min, og broren min kaller han neger, pakistaner eller terroristen. (han er arabisk) De uttrykkene jeg har hørt han bruke om nordmenn i samme tone (altså fleipete) er blondie eller viking. De er litt mer forstålige enn potet. Det nærmeste han kommer potet er at han kaller broren min for Mango. Men det er fordi han skinnet seg for et par år siden, og sambo mente hodeformen hans så ut som en mango. :ler: Det er i det minste mat, men ikke noe han bruker om nordmenn, bare min bror. :lur: Nå som han vet om uttrykket potet ser det forøvrig ikke ut som han har adoptert det.. :ler:

Skrevet

Potet er da et ganske gjengs uttrykk for en person som er ukultivert, bondsk, bakstreversk? Jfr Ola Pottitt eller Pottitt-Norge som vi har brukt i lange tider her.

Skrevet (endret)

Jeg hørte dette en gang i butikken. To muslimske damer som sto og flirte og sa potet om en ganske lys mann som gikk forbi.

Endret av Beauté
Skrevet

Jeg kan finne på å kalle folk for potet.. litt innavla og klumpete, bondsk nordmann.. var i et miljø i en periode (dans) hvor vi brukte det uttrykket en sjelden gang i blandt! Har blitt kalt det på tull ved kanskje to anledninger.. gjør ikke vondt - burde prøves!

Skrevet

Mange pakistanere jeg har gått i klasse med har brukt det, men mest som spøk.

Skrevet

Rart da, en uskrelt potet ligner mer på nesene til utlendinger. Spesielt de fra pakistan og "omegn". Ordentlige klumpeneser. EW.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Noen påstår at noen utlendinger kaller oss for poteter.

Men hvorfor potet? Jeg vil jo tro at det er fargerelatert, men er ikke poteten mer brun i skallet? Uten skall er den vel mer hvit, men gul om man koker den.

Men uten hud så er vel vi alle mennesker røde, akkurat som poteten er hvitaktig uten skall.

:klø:

Ja, de gjør det, sies det. Men siden poteten faktisk kommer fra Andesfjellene i Syd-Amerika, er jo den også en innvandrer og like lite norsk som våre nye som kaller oss for potet.

De kaller oss det vel fordi de mener vi spiser mye poteter. Men vi spiser egentlig ikke mer poteter enn andre europeere (som er dem jeg gidder sammenligne meg med). Franskmenn spiser masse pommes frites, engelskmenn med sine frityrstekte poteter skåret i båter, i bøtter og spann servert til alt mulig (fikk det til og med servert til Lasagne der en gang), danskene gomper innpå med glaserte poteter samt biksemat (pytt i panne) hvor mye er poteter, svenskene spiser köttbullar og potatismos støtt og stadig og de også mye pytt i panne, nord-tyskere bruker mye stekte poteter til middagsretter og i Syd-Tyskland og Østerrike går det med mye poteter som ingrediens i knödler, og så videre.

Men de mener det nok som et skjellsord.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Potet er da et ganske gjengs uttrykk for en person som er ukultivert, bondsk, bakstreversk? Jfr Ola Pottitt eller Pottitt-Norge som vi har brukt i lange tider her.

Potet er da et ganske gjengs uttrykk for en person som er ukultivert, bondsk, bakstreversk?

Da synes jeg det begrepet passer bedre på dem som kaller oss det, enn på oss.

Skrevet

Her jeg bor kaller alle utlendingene oss Norske for poteter:S Er ganske vanlig.

Skrevet

Jeg har venner fra hele verden, og vi snakker mye språk når vi treffes. Skikkelig koselig oppvekst med multikulturellt miljø.

Det er helt vanlig uttrykk som er hverdagslig, brukes av alle i godt lag. Samme som Guling om de med skjeve øyne, eller chipper.

Man kaller de fra Sri Lanka for en Lanker, det er bare slæng, ikke for å være ufin på noen måte... :heiajente:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...