Gå til innhold

Lavt jern -syptomer, men blodproset fin?

Anbefalte innlegg

Gjest Kattija
Skrevet

Nå er det et halvt år siden jeg fødte, men kan ikke si jeg er kommet meg noe særlig etter dette. Det heller gått nedover, mindre energi og mer tretthet.

Jeg hadde mye blødnninger etter fødsel, i 7-8 uker, så etter dette målte jeg jernlageret som da lå på 7, og blodprosent var helt fin.

Nå, 6 mnd etter, har jeg en del blødninger også (sikkert pga menstruasjon som kommer tilbake) og jernlageret lå på 6 for en mnd siden.. Jeg har altså sunket selv om jeg har tatt jern HVER dag.

Jeg har symptomer som:

Konstant følelse av å være brisen; svimmel, hukommelsestap, konsentrasjonsvansker, øresus, tretthet, utslitthet, fort anpusten og nedsatt kondisjon.

I dag sa legen min at han trodde ikke dette var symptomer som det lave jernet ga, siden blodprosenten var fin, han trodde heller det kunne være noe annet... i så fall hva da??

Han spurte også gjenntatte ganger om jeg var deprimert, noe jeg ikke føler jeg er nå, har motet oppe, og har det fint tross helsen...

Hva tror dere det kan være? Eller hva ville dere sagt til legen? Jeg synes igrunn det var litt frekt å påstå at de symptomene skyldes depresjon, når jeg forteller at jeg ikke er deprimert.....

Skrevet

Hei!

Symptomene og sykehistorien din gjør at jeg begynner å tenke på postpartum thyreoiditt, også kalt postpartum hypotyreose. Etter at kvinner har født er det ikke uvanlig å ha forbigående plager med lavt stoffskifte. Noen ganger kreves det behandling for å bli frisk, andre ganger går det over av seg selv.

Symptomene på hypotyreose er blant annet følelse av å være utmattet og sliten (tung i kroppen), kuldeintoleranse, generell treghet og økt søvnbehov. Videre ser man gjerne tiltaksløshet, muskel- og leddsmerter, en liten vektøkning, forstoppelse, svimmelhet, parestesier, unormalt store og langvarige menstruasjonsblødninger, håravfall, uklar eller hes stemme, tørr og kjølig hud, tiltaksløshet, hukommelsessvikt og øresus.

Mange av disse symptomene forteller jo du at du har, så sånn sett ligner det på hypotyreose. Nå skal det riktignok sies at disse symptomene er svært vanlige i mange forskjellige typer sykdommer og normale variasjoner gjennom året/livet, men det kan likevel være verdt å tenke på.

Ettersom du forteller at du har tatt blodprøver for å sjekke jernnivået og blodprosenten i kroppen, kan det tenkes at du allerede er sjekket for hypotyreose og at man har funnet normale svar der. I såfall er de aller fleste leger veldig restriktive med å skrive ut medisiner for dette. Spør legen om å få vite verdiene for TSH og FT4, og gjerne også anti-TPO.

Når det gjelder jernmangel, så sies det ofte at man ikke skal merke noen symptomer på dette så lenge hemoglobinmengden i blodet er tilstrekkelig høy.

Lykke til, uansett hva det er! Ikke godt å være utmattet hele tiden...

Skrevet

Jernlager på 7 er veldig lite, når normalen er mellom 7 og 140.

Jeg har selv slitt med lav jernlager. Jeg var sliten og tiltaksløs. Jeg hadde da jernlager på 14 noe min leger mente var lavt selv om det var innen normalen og ba meg ta jerntilskudd. Det hjalp uendelig.

Det som ogås kan være er at de kan ha d-vitamin mangel. Det oppleves på samme måte som jernmangel, med at man føler seg sliten og uten energi. Be legen sjekke det ut også.

Jeg hadde på et tidspunkt både lav jernlager og manglet d-vitamin. Da må man ta tilskudd av begge for å få det bedre.

Skrevet

Ja, eg tenkte også postpartum tyroiditt. Eller det kan tenkes jo at du har hatt anti-stoff (som på sikt som oftast resulterer i gradvis destruksjon av skjoldbrukskjertelen og dermed hypotyreose - lågt stoffskifte) i lengre tid. Og så set graviditeten fart på prosessen. Eg har sjølv denne erfaringa. Mange med positiv anti-tpo har diverse plagar før stoffskiftet knelar, eg hadde ikkje det, var derimot full av energi og svært godt fungerande. I dag derimot... Ikkje like bra, men får medisin og skal sakte men sikkert bli bra.

Støttar dei andre her med at det er viktig å ta rede på alle blodprøvene, ikkje stole på at ein lege seier det er bra. Sørg for at anti-tpo er sjekka. D-vitamin likeså. Ferritin og d-vitamin blir gjerne låge ved hypotyreose. Når det gjeld ferritin skjer dette også utan kraftig menstruasjon, samt også hos menn.

Dersom legen verkar vrang eller du på anna måte ikkje får gehør og h*n held fram med å insinuere depresjon, bytt lege. Ofte er det lurt å få ein ny person på saka.

Masse lykke til!!!

Skrevet

TUSEN TUSEN TAKK!!!

Jeg skal ringe å be de ta nye/flere blodprøver med hensyn til dette;-)

Skrevet

B-vitamin mangel kan også gi jernanemi uten at blodprosenten er så veldig lav. Uten B-vitaminer klarer ikke kroppen å lage jern.

Gjest laskeline
Skrevet

Du bør få sjekket om du trenger B12-tilskudd

• 5 måneder senere...
Gjest johanne
Skrevet

Jeg har slitt med samme symptomer som deg i mang år, og også fått konstatert lavt jern de få gangene jeg har fått tatt prøver: da har ferritinverdiene mine vert 4, 7, 8 og en gang oppe i 25 etter å ha tatt jern flere ganger daglig i et halvt år... Men min lege påstår at jeg er psykisk syk og deprimert. Jeg har nå vert 100% ufør for mine plager i over 5 år og hatt plager som dette i over 10 år. Jeg er nå 30 år. Jeg har gått til psykolog de siste årene og tatt alle mulige slags psykologiske tester, de eneste de finner ut er at min konsentrasjon er dårlig, noe jeg jo allerede vet. Og dessuten at jeg har en inteligens over det normale.

Min bestefar hadde jernmangelanemi, der kroppen ikke kunne ta opp jern, og han levde de siste 20 årene av sitt liv med en blodprosent på 50 -60% heldig for ham at han hadde et godt hjerte til å klare dette.

Til tross for dette får jeg ingen oppfølging og hjelp for min jernmangel. Og hver gang jeg er der får jeg høre at jeg jo må forstå at lite energi er et tegn på depresjon, at dårlig konsentrasjon er et tegn på depresjon og at mine besvimelsesanfall sansynligvis er angstanfall. Her jeg bor er fastlegeordningen så sprengt at det er umulig å bytte lege.

og jeg klarer ikke lengre gå til ham da jeg får lyst til å kaste en stol på ham.

Det er ikke lett å være kvinne i møte med helsevesenet, uansett hva som feiler deg er det psykisk... Mitt råd er: Ta så mye jern du bare kan, om din lege går med på det ..få faste kontroller av jern...og ikke la noen fortelle deg at du er psykisk syk!!!

Skrevet

6 er veldig lite!

Men husk at det tar tre måneder med jerntilskudd før dette vises. Jern er meget sakte å få inn, og meget sakte å få ut... Så det tar tid.

Gjest Gjest
Skrevet

Merkelig det der... men finner ikke legen umiddelbart ut hva som er "galt" eller at en har noe som de ikke finner ut av på kort tid, så blir en avslått/avfeid med enten depresjon, psykisk eller angst av noe slag. UTEN at de undersøker andre muligheter FØRST.

Joda... har vert borte i det samme selv. Slitt med ting som bare ble avfeid. Hjalp ikke om jeg gikk igjennom x anntall grundige psykiske undersøkelser (stor mappe med papirer som skulle krysses av) 3 psykologer og 1 psykomotorisk fysioterapaut som kom frem til det samme.

Plagene mine var IKKE psykisk relatert men fysisk og mekanisk.

Men selfølgelig kan en få psykiske plager og depresjon SOM FØLGE av at en "stanger hode i veggen" og ikke kommer noe vei i helsesystemet for å finne ut av hva som er årsak til det aktuelle problemet slik at en kan få gjort noe med det.

Finnes en del "idiotleger" rundt omkring ja....

En må bare ikke gi seg før en har funnet ut av problemet.

Ofte må en desverre søke rundt å finne ut av ting på egenhånd for så å gå til legen etterpå og FORLANGE at de tar de prøver som skal til for å utelukke eller finne ut av ting.

Kommer du ingen vei med legen din, så prøv privat. Selv kortet jeg ned på ventetiden med MANGE år med å gå privat. DA først skjedde det endelig noe.

Sliter også med lignende ting som deg TS.

Har altid hatt lav blod%, lavt jernnivå, lavt blodtrykk og mangel på B-vit. Ligger også like under det normale på stoffskiftet så legen nekter å gjøre noe med det også.

Kjenner god igjen symtomene du beskriver.

B-vitamin mangel tas ved en enkel blodprøve. Noen av symptomene kan komme fra det.

Med stoffsifte kan en be om utvidet prøve. (familiens stoffskifteproblemer kommer ikke frem på vanlige prøver)

En ting du kan starte med selv som er helt ufarlig er å endre noe på kostholdet for å få i deg mer jern og vitaminer. Det kan være sundt uansett å prøve på.

Gjest soffe
Skrevet

Nå er det et halvt år siden jeg fødte, men kan ikke si jeg er kommet meg noe særlig etter dette. Det heller gått nedover, mindre energi og mer tretthet.

Jeg hadde mye blødnninger etter fødsel, i 7-8 uker, så etter dette målte jeg jernlageret som da lå på 7, og blodprosent var helt fin.

Nå, 6 mnd etter, har jeg en del blødninger også (sikkert pga menstruasjon som kommer tilbake) og jernlageret lå på 6 for en mnd siden.. Jeg har altså sunket selv om jeg har tatt jern HVER dag.

Jeg har symptomer som:

Konstant følelse av å være brisen; svimmel, hukommelsestap, konsentrasjonsvansker, øresus, tretthet, utslitthet, fort anpusten og nedsatt kondisjon.

I dag sa legen min at han trodde ikke dette var symptomer som det lave jernet ga, siden blodprosenten var fin, han trodde heller det kunne være noe annet... i så fall hva da??

Han spurte også gjenntatte ganger om jeg var deprimert, noe jeg ikke føler jeg er nå, har motet oppe, og har det fint tross helsen...

Hva tror dere det kan være? Eller hva ville dere sagt til legen? Jeg synes igrunn det var litt frekt å påstå at de symptomene skyldes depresjon, når jeg forteller at jeg ikke er deprimert.....

Min bror fikk endelig påvist lavt stoffskifte, da de tok en grundigere prøve, den vanligste prøven er ikke alltid nok da man kan ligge på grensa, og det gir ofte ikke utslag.

Jeg har hatt lavt stoffskifte i mange år og tatt medisin.

På tross av det har jeg hatt mange plager og jeg har også slitt med de samme tingene, spesielt etter fødsel som du gjør nå.

Jeg har blitt noe bedre av ett veldig sunt kosthold, men ikke helt bra, har nok problemer med å ta opp nok vitaminer i kroppen.

Det kan hende at det bare er jern du trenger, men kansje du ikke tar riktig type jern? Noen er ikke bra nok rett og slett.Spør på apotek eller helsekost.

Men husk at du MÅ ha c - vitaminer sammen med jern for godt opptak i kroppen og du må ikke spise f.eks kli sammen med jern.. Det var en eller to ting til du ikke må ta sammen med jern, men husker ikke. Det står kansje på boksen.

Lykke til :-)

Skrevet

Jernlager på 7 er veldig lite, når normalen er mellom 7 og 140.

Jeg har selv slitt med lav jernlager. Jeg var sliten og tiltaksløs. Jeg hadde da jernlager på 14 noe min leger mente var lavt selv om det var innen normalen og ba meg ta jerntilskudd. Det hjalp uendelig.

Det som ogås kan være er at de kan ha d-vitamin mangel. Det oppleves på samme måte som jernmangel, med at man føler seg sliten og uten energi. Be legen sjekke det ut også.

Jeg hadde på et tidspunkt både lav jernlager og manglet d-vitamin. Da må man ta tilskudd av begge for å få det bedre.

Jeg har det helt identisk. Lav jernprosent, men følte ikke at å bare ta jern hjalp. Tok en skikkelig runde med blodprøver, og der ble både lavt jernlager og lavt d-vitamin lager påvist. Skumle greier, håper energien tar seg opp igjen snart :)

• 2 år senere...
Skrevet

Jeg har symptomer som:

Hei

Jeg har hatt det akkurat som deg, og gikk sånn i 4 år ......helt til samboeren min gjorde en grundig researts på nettet og fattet misstanke til lavt stoffskifte. Etter en "liten kamp" på egent initiativ med å stå på at de fleste symptomer på lavt stoffskifte stemmer, og en liten tlf til spesialist på stoffskifte...fikk jeg påvist lavt stoffskifte og fikk levaxin. Det har gitt meg en nytt liv...

Det er forferdelig å gå dag etter dag uten energi, håper du finner ut av det

Mvh

Monica

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...