Gjest Gjest Skrevet 5. januar 2010 #1 Skrevet 5. januar 2010 Du er i en bank og en bankraner kommer inn. Det oppstår en gisselsituasjon og raneren er av den (p)syke typen. Raneren går bort til deg, tar opp en pistol av lomma og gjir den til deg mens han sier at du skal skyte en person raneren peker på i hodet. Hva hadde du gjort? Skutt raneren? Skutt deg selv Eller skutt personen raneren pekte på? Nektet? Eller noe annet. I såfall, hva? Og forresten, du vet ikke om det er kuler i pistolen eller ikke, eller andre konsekvenser som kan skje.
Max Magnus Skrevet 5. januar 2010 #2 Skrevet 5. januar 2010 Gjort det som var nødvendig for å stoppe raneren. En pistol kan brukes til mer enn bare skyting...
Witness93.. Skrevet 6. januar 2010 #3 Skrevet 6. januar 2010 (endret) Jeg tror (bare tror, vansklig å si noe sikkert for hadde sikkert fått veldig panikk) at jeg hadde kastet fra meg pistolen bare, hah. hadde hvertfal ikke skutt personen han pekte på, ikke meg selv heller så klart. Men om han hadde virket veldig truende og seriøs kan det være jeg hadde prøvd å skutt ham i beinet eller noe sånt. Spørs hvor god tid jeg hadde hatt til å tenke, men mest sansynelig kastet fra meg pistolen, er nok litt feig av meg. Endret 6. januar 2010 av Witness93..
Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2010 #4 Skrevet 6. januar 2010 Hvis vi da går ut i fra at raneren fortsatt har et eget skytevåpen som blir pekt på meg, så vil jeg sannsynligvis ikke gjøre noe som kan få meg selv drept. Det kommer an på om raneren virker fokusert, eller litt mer "shaky". Hvis han følger med på omgivelsene med argusøynene ville jeg ikke en gang gjort noen raske bevegelser, og i hvert fall ikke pekt et våpen på ham. Hvis han er så psykisk syk at han virker ufokusert kan man ta en avgjørelse om man skal prøve å stikke av. Jeg ville ikke prøvd å skyte ham, nettopp fordi jeg ikke vet om den faktisk er ladd, og selv om man skyter/ skyter mot en mann er man aldri garantert at han dør, og ikke kan skyte tilbake. Hvis det kom til et punkt hvor jeg MÅTTE velge, så hadde jeg skutt personen raneren pekte på. Det har noe med at man ikke bør leke helt eller bli for kreativ når en bevæpnet og farlig person peker et våpen mot deg.
Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2010 #5 Skrevet 6. januar 2010 Hadde ikke skutt personen da det å drepe noen er den verst tenkelige situasjonen jeg kan tenke meg. Hadde heller risikert livet mitt, fordi hvis jeg hadde drept noen hadde jeg ikke klart å leve med det uansett. Da blir to liv kastet bort istedenfor ett.
Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2010 #6 Skrevet 6. januar 2010 Hadde ikke skutt personen da det å drepe noen er den verst tenkelige situasjonen jeg kan tenke meg. Hadde heller risikert livet mitt, fordi hvis jeg hadde drept noen hadde jeg ikke klart å leve med det uansett. Da blir to liv kastet bort istedenfor ett. Hadde selvfølgelig skutt personen raneren peker på uten å nøle. Deretter hadde jeg spurt raneren om det var noen flere han ville ha skutt. Hvis ikke så ville jeg gått i gang med å foreslå noen.
Kjetil S. Skrevet 6. januar 2010 #7 Skrevet 6. januar 2010 Hadde selvfølgelig skutt personen raneren peker på uten å nøle. Deretter hadde jeg spurt raneren om det var noen flere han ville ha skutt. Hvis ikke så ville jeg gått i gang med å foreslå noen. Jeg hadde siktet rett ved siden av hodet til personen og trukket av... Hadde det vært en kule som gikk i veggen bak så hadde jeg holdt pistolen foran meg på skrå ned i mot skrittet til raneren, mens jeg sa "Jeg bommet visst!", mens jeg snudde meg mot ham, og trukket av.
waco Skrevet 6. januar 2010 #8 Skrevet 6. januar 2010 Er det ikke noe alternativ om å ta pengene sammen med ranern?
Ella_Grey Skrevet 6. januar 2010 #9 Skrevet 6. januar 2010 Jeg hadde, hvis mulig, slått raneren hardt i hodet med pistolen. Ikke skutt noen andre. Og i hvert fall ikke skutt meg selv, nei!
Lisama Skrevet 6. januar 2010 #10 Skrevet 6. januar 2010 Hvis han gir meg en pistol og ber meg skyte en person går jeg utifra at det er kuler i den, ellers hadde han vel ikke bedt meg gjøre det vil jeg tro. Men som en tidligere har nevnt, så kommer det an på om raneren følger med på meg eller er ufokusert. Hvis han er ufokusert så skyter jeg han evt. i foten eller uskadeliggjør han på en annen måte slik at vi kan rømme. Hvis han følger med på hva jeg gjør skyter jeg ved siden av personen han ber meg skyte slik at jeg ikke treffer og dermed blir han stresset, og jeg benytter anledningen til å uskadeligjøre han. Tror jeg
The Kitten Skrevet 6. januar 2010 #11 Skrevet 6. januar 2010 Først og fremst hadde jeg blitt forundret over at raneren ga vekk en pistol. Så ville jeg brukket nesen hans med den.
GodsChild Skrevet 7. januar 2010 #12 Skrevet 7. januar 2010 Jeg hadde slått raneren i hodet med pistolen. Eller forsøkt å skyte ham.
Chiyo Skrevet 7. januar 2010 #13 Skrevet 7. januar 2010 Jeg hadde skadeskutt ranerern men ikke drept han. Om det ikke hadde vært kuler i pistolen så hadde slått raneren i tinningen med den, og spaket ham i skrittet (visst det var en manne raner).
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2010 #14 Skrevet 7. januar 2010 Drap er drap om dere dreper han er ikke dere noe bedre en bankraneren. Faktisk er dere være han raner en bank men dere hadde drept. Drap er en større kriminel handling en et ran
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2010 #15 Skrevet 7. januar 2010 Jeg hadde ikke latt meg manipulere av at raneren viser meg tillitt. Ikkeno stockholm syndrom på meg, nei, og i hvert fall ikke etter et par minutter. Jeg hadde glist bredt før jeg knalla ned typen. En psykisk forstyrret mindre i samfunnet. Da har jeg jo på en måte gjort opp for min eksistens.
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2010 #16 Skrevet 8. januar 2010 Kan man ikke bare sjekke kammeret på pistolen da? Det hadde hvertfall jeg gjort. Og så hadde jeg tatt avgjørelsen da.. Jeg hadde nok skutt raneren i hodet. Ikke noe skadeskyting, for hadde raneren da hatt pistol selv, så hadde nok jeg fått ei kule også. Når man leker med andres liv på den måten, så ville jeg ikke hatt dårlig samvittighet for å gi h*n kula..
Gjest negasjon Skrevet 8. januar 2010 #17 Skrevet 8. januar 2010 Automatpistol håper jeg? jeg hadde skutt han i underlivet mens jeg først lot som jeg holdt våpnet ned. Etter det hadde jeg håpet andre kom og hjalp meg litt, eller var jeg alene i banken?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå