Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

- og det vil jeg aldri bli heller. Men, man må velge sine slag med omhu.

Min kjære fridde til meg på nyttårsaften, og veldig veldig glad nå. Har ikke satt noen dato, men vi vil nok begynne å planlegge litt likevel.

Situasjonen er den at jeg er ateist og han er medlem i den katolske kirken i UK. Ikke religiøs, men medlem og liker tradisjonene. Vi har diskutert det før, og vi er enige om at vi kan gifte oss i kirken, fordi det betyr veldig mye for ham, men ikke barnedåp hvis den dagen kommer, da jeg er veldig motstander av det.

Vet ikke hvilket land vi vil gifte oss i. Men hva er reglene for dette (Norge og UK, hvis noen vet noe om sistnevnte)? Mener at vi kan gifte oss i den norske kirken hvis en er medlem, men det er da ikke jeg.... Anyone??

(og ikke noe religionsdebatt please, den er jeg klar for å ta i religionsforumet. Da foretrekker jeg at tråden tas inn i samliv hvor man kan diskutere viktigheten av å kompromisse i et forhold.:))

Skrevet

Finnes da katolske kirker i Norge dere kan gifte dere i, ihvertfall...

Gjest Bianca26
Skrevet
- og det vil jeg aldri bli heller. Men, man må velge sine slag med omhu.

Min kjære fridde til meg på nyttårsaften, og veldig veldig glad nå. Har ikke satt noen dato, men vi vil nok begynne å planlegge litt likevel.

Situasjonen er den at jeg er ateist og han er medlem i den katolske kirken i UK. Ikke religiøs, men medlem og liker tradisjonene. Vi har diskutert det før, og vi er enige om at vi kan gifte oss i kirken, fordi det betyr veldig mye for ham, men ikke barnedåp hvis den dagen kommer, da jeg er veldig motstander av det.

Vet ikke hvilket land vi vil gifte oss i. Men hva er reglene for dette (Norge og UK, hvis noen vet noe om sistnevnte)? Mener at vi kan gifte oss i den norske kirken hvis en er medlem, men det er da ikke jeg.... Anyone??

(og ikke noe religionsdebatt please, den er jeg klar for å ta i religionsforumet. Da foretrekker jeg at tråden tas inn i samliv hvor man kan diskutere viktigheten av å kompromisse i et forhold.:))

Fins det ingen katolske kirker i norge dere kan gifte dere i, eller må du konvertere da?

Skrevet

burde da være noen kirker i norge som har tilknytning til UK?

Sjekk ut med ambassaden kanskje...veldig usikker jeg altså

Gjest Bianca26
Skrevet
burde da være noen kirker i norge som har tilknytning til UK?

Sjekk ut med ambassaden kanskje...veldig usikker jeg altså

Men man må vel ikke være medlem av noen kirke for å få gifte seg der? må man?

Skrevet

For å gifte seg i statskirken må en i paret være medlem, meg bekjent.

Skrevet

For å gifte seg i den norske kirke må en av personene være medlem i statskirken, men bare en. hvis ingen er det tror jeg ikke man får lov?

Gjest Bianca26
Skrevet
For å gifte seg i den norske kirke må en av personene være medlem i statskirken, men bare en. hvis ingen er det tror jeg ikke man får lov?

men kan de ikke bare gifte seg i england da? eller kan man ikke gifte seg i en hvilken som helst norsk katolsk kirke om han er medlem av den katolske kirke?

Skrevet

Tror det stemmer at i forhold til statskjerka så må en være medlem. Det er det som forvirrer meg litt siden jeg ikke har funnet meg en norsk mann. Men nå har svigermor bilde av paven over ovnen på kjøkkenet, så kanskje hun vet hva som er reglene der.

Problemet er det at jeg har tre gamle besteforeldre i live, hvorav en bestefar i rullestol, så det er nok enklest ift dem å gifte seg i Norge (min mor ønsker Postmann Pat-landsbybryllup i Cornwall....). Og det er veldig viktig for meg at mine besteforeldre kan komme, så det tegner nok mot Norge...

Og tusen takk for alle svar. Det er her det skjer skjønner jeg! ;)

Skrevet

Heldigvis er en av min families beste venner prest. Så usannsynlig som det høres ut for de som kjenner min familie. Han vil nok være en mann å spørre, for han er en fantastisk mann! Slik en prest bør være, psykolog, god venn, generøs og tolerant. Så kanskje er redningen nær. :)

Skrevet

Når det gjelder Den norske kirke, da er hovedregelen at begge eller en er medlem, men det er også mulig å gifte seg i den kirken hvis ingen er medlem. Spør på prestekontoret hvordan man stiller seg til dette, for presten har reservasjonsrett når ingen tilhører menigheten. Men det betyr ikke at presten ikke kan vie hvis vedkommende vil.

Ellers finnes det andre kirkesamfunn som uten problem kan vie. Som f.eks. hos unitarene.

Skrevet
Når det gjelder Den norske kirke, da er hovedregelen at begge eller en er medlem, men det er også mulig å gifte seg i den kirken hvis ingen er medlem. Spør på prestekontoret hvordan man stiller seg til dette, for presten har reservasjonsrett når ingen tilhører menigheten. Men det betyr ikke at presten ikke kan vie hvis vedkommende vil.

Ellers finnes det andre kirkesamfunn som uten problem kan vie. Som f.eks. hos unitarene.

Jeg tror også at dette stemmer, men tror det er litt opp til hver enkelt kirke, på samme måte som at noen prester kan velge å ikke vie par hvor de som gifter seg har vært skilt tidligere, eller noen ikke vil ansette homofile prester..

Dere finner sikkert en kirke som kan vie dere:)

Skrevet

Jeg tror den katolske kirken er strengere på dette - ihvertfall i UK. Det jeg har sett av "Don't tell the Bride" er ihvertfall at begge må være bekjennende katolikker for å gifte seg i den katolske kirke.

I statskirken i Norge bør det ikke være noe problem - sjekk med kirkekontoret til den kirken dere ønsker å gifte dere i. Men dere må nok betale for bruk av kirken, lønn til prest og organist.

Se på kirken.no - der er det en god del informasjon om bryllup og hva som er mulig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...