Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en datter på snart 10 som gjerne vil registrere seg på Facebook. Hun er moden for alderen og ville helt sikkert ha "klart seg", men jeg er ikke interessert i det, synes hun er for ung og burde bruke tiden sin på andre, mer fornuftige ting.

Hva synes du :sjenert: ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

tror ikke det er lov faktisk :)

You will not use Facebook if you are under 13.

Endret av estella87
Skrevet

Det er faktisk ulovlig og du rissikerer politianmeldelse. Foreldrene til ei jente i klassen til datteren min fikk visst trøbbel med barnevernet etter at 11-åringen fikk facebook-profil og det var egentlig helt uskyldig.

Så vent til jenta har blitt større.

Skrevet
Det er faktisk ulovlig og du rissikerer politianmeldelse. Foreldrene til ei jente i klassen til datteren min fikk visst trøbbel med barnevernet etter at 11-åringen fikk facebook-profil og det var egentlig helt uskyldig.

Så vent til jenta har blitt større.

Jøss, har barnevernet lite å gjøre der du bor, eller?

Skrevet
Jøss, har barnevernet lite å gjøre der du bor, eller?

bra de griper inn. så slepper man små barn som legger ut lettkledde bilder av seg(det er VELDIG mange av de)

Skrevet

Som andre sier må du være 13 på Facebook før du kan ha profil. Men ser folk lager profiler til sine ett-og toåringer og sånt! Kan vel i det minste vente til de kan velge det sjøl? Fetteren min har latt sine på snart 13 og den andre på 9 få egne profiler, de ville så gjerne ha mulighet til spillene man har tilgang til der. Men tror han sjekker profilene deres med jevne mellomrom så det ikke foregår noe som ikke burde foregå der.

Skrevet

Jeg synes ikke at datteren din på ti bør få profil nå. Det er som noen sier 13 års grense.

Min sønn på 11 vil også gjerne ha, men etter å ha hatt en prat med han og vist han at regelene er der, så har han akseptert å vente til han blir 13. Selv om "alle" i klassen har.

Skrevet (endret)

Ser mange under 13 her som har Facebook-profil. Flere på skolen til datteren, som jeg vet ikke er gamle nok ennå, registrerer seg som eldre enn de er. Og siden deres foreldre ikke tar dette så tungt så kan det vel være vanskelig for andre foreldre å praktisere en absolutt grense. "Når den og den får lov"-problematikken.

Jeg hadde nok ikke tillatt datteren å ha Facebook-profil om hun var under 13. Selv om det sikkert hadde gjort meg upopulær.

Endret av Emera
Skrevet

Jeg tenker at det går an å ha en viss kontroll med kontoen. At avtalen dere mellom f.eks er at hun får bruke den, men at du skal ha tilgang. Da bør du ha grei kontroll på hva som foregår. Jeg syns det er fint at barn ønsker å bruke PC, det er et flott verktøy - og da er det jo en fin start å kunne komme i gang med litt foreldrekontroll inne i bildet.

Skrevet (endret)

Mitt barn på 10 får ikke lov til det. Og vil ikke få lov til det på en lang stund. 13 åringen har det. Men jeg kontrollerer innemellom.

Endret av Beauté
Skrevet

Har sett at det er mange 10-åringer på Nettby, og jeg mener at det er "tryggere" med en profil på Facebook enn på Nettby ihvertfall om du skulle gi etter.

Skrevet (endret)
Har sett at det er mange 10-åringer på Nettby, og jeg mener at det er "tryggere" med en profil på Facebook enn på Nettby ihvertfall om du skulle gi etter.

stenger man ikke for fremmend innsyn på facebooken er det vell like mange lurefolk der som på nettby. til og med lommemannen herjet på facebook

Endret av estella87
Skrevet
stenger man ikke for fremmend innsyn på facebooken er det vell like mange lurefolk der som på nettby. til og med lommemannen herjet på facebook

Om man lager Facebook-profil til barnet sitt, begrenser man selvfølgelig innsynet til profilen mest mulig.

Ser heller ikke helt behovet for en Facebook-profil når man bare er 10 år.At barna vil ha tilgang til spillene som er der synes jeg er et tåpelig argument. Det florerer av spill på nett uten at barna trenger profiler for å kunne spille.

Skrevet

hva har en 10 åring der og gjøre da??

min dagger hadde aldri fått lov til og hatt profil der inne som 10 åring.

går det på spill kan hun vel spille på din profil?

Skrevet

Jeg synes ikke at en 10 åring har noe på Facebook å gjøre, og som jeg tidligere har skrevet så er ikke jeg intressert i at min 10 åring får lov til å lage en profil der, selv om flere av vennen hennes har gjort det. Og dette har hun akseptert, og jeg sier også nei til hennes venners forslag om å akseptere de som mine venner på FB.

Og det er jo greit å se at de fleste andre er av samme oppfatning. Jeg kommer vel ikke til å nekte til hun er 13, men tar ett år ad gangen og ser an.....

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Har en datter på snart 10 som gjerne vil registrere seg på Facebook. Hun er moden for alderen og ville helt sikkert ha "klart seg", men jeg er ikke interessert i det, synes hun er for ung og burde bruke tiden sin på andre, mer fornuftige ting.

Hva synes du :sjenert: ?

Datteren min blir 11 i april. Hun sier at "alle" har facebook-profil, i klasen hennes.

jeg forklarer henne bare at det er 13 års grense.

Et par av vennene hennes har også lagt meg til som venn der, men jeg har ignorert dem. Synes ikke det er helt greit at min datters venner ser min profil, og er fullt orientert om ting og tang der (selv om jeg ikke skriver så mye privat der, så er det jeg skriver myntet på mine voksne venner, ikke barn).

Jeg lurer også på hvordan det blir dersom og når hun får sin egen profil, og vil være venn med meg der...facebook er liksom min voksenplass, og at hun kan lese ting om meg der vet jeg ikke om jeg liker. Men den tid, den sorg osv. Foreløpig må hun vente til hun nærmer seg 13.

Gjest Gjest_Iris_*
Skrevet

Er det 13 års aldersgrense på facebook så respekterer man enkelt den aldersgrensen. Det er jo viktig hva man formidler videre til barna sine også. Vil man at barna skal vokse opp til å respektere samfunnets lover og regler så må man gjøre det selv.

Skrevet
Er det 13 års aldersgrense på facebook så respekterer man enkelt den aldersgrensen. Det er jo viktig hva man formidler videre til barna sine også. Vil man at barna skal vokse opp til å respektere samfunnets lover og regler så må man gjøre det selv.

Helt enig i dette. Syns også man sender viktige signaler til barnet når man ikke gjør "som alle andre". Det er viktig å tenke selv, respektere regler og ikke bare følge saueflokken. Gutten min sier han syns det er kjipt å bli nekta noen ting som ganske mange får lov i klassen osv, men når temperaturen har lagt seg, kommer han ofte tilbake til meg og sier han forstår hvorfor jeg sier nei, og at han respekterer det at jeg tør å sette grenser på tvers av "alle andre".

(For å ta en liten digresjon fra noen år tilbake; Det er f.eks. IKKE greit for oss at 8 åringer spiller voldelige spill med 18 års grense. Da mannen min tok dette opp med faren til en bekjent av gutten vår, som forøvrige er barne- og ungdomsarbeider!!! - bare fnøs han av "hysteriet" vårt og mente det var slikt alle gjorde nå, og det var sikkert ikke verre enn en tegnefilm... Det virker som det bare er lettere å gi etter enn å stå for noe).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...