Gjest Gjest_sliten_* Skrevet 5. januar 2010 #1 Skrevet 5. januar 2010 heisann! ok, slik er mitt liv for øyeblikket: (nettopp flyttet til ny by) arbeidsledig fra 1 januar, sa opp selv etter 1 mnd av veldig mange grunner som jeg ikke ønsker og ta opp nå..her får jeg utbetalt runt 13 - 14 000 den 10 januar. før dette jobbet jeg i hjemmekommunen min i over 2 år, feriepengegrunnlag i år: 227 000,- (får feriepengene,altså 10 % av dette 15 januar) fordi jeg sa opp selv , havner jeg i 2 mnd karantene hos nav, og får ikke noe derfra (dersom jeg ikke finner meg ny jobb selv) før i mars. jeg har panikk, for og si det sånn.. jeg ser tallene - de ser jo bra ut de..jeg skal vel kunne klare meg? men hjernen min er deppa, ufokusert å sliter.. min økonomi: forbrukslån (bilsertifikat blant annet) 25600,- skyhøye renter, så jeg hater dette lånet, planen var og ha jobb og betale dette bort med feriepengene.. en plan som går litt i dass nå..noen som vet om man kan snakke med banken om lavere rente, evt hvordan?? leie og strøm: ca 3000 i mnd mobil: 1300 (ønsker og bryte abbonnemang og få et lavere, men gebyret er ganske høyt pga iphone) treningsabbonnement: 279,- altså: 3000 + 279 + 1300 + forbrukslån i mnd ca 1200. =5779 med mitt grunnlag hos nav, som blir ca 24100 , er det noen med erfaring som kan si ca hva jeg kan få utbetalt i mnd ved arbeidsledighet? tror jeg satte opp dette regnestykket veldig mye for og roe cellene mine litt, gråter mye og er mye trist.. i tillegg veldig alene uten venner og familie. heldigvis er kjæresten verdens beste da men jeg sliter likevel..har liksom jobbet siden jeg var 13 år, alltid hatt noe og gå til..den siste jobben jeg hadde, var det mye galt med, og jeg holdt det ikke ut.. desverre, men jeg er på aktivt jobbsøk!!!! veldig aktivt! uansett, takker for svar om noen med litt peiling leser dette:) setter pris på det:) -Sliten
Gjest Gjest Skrevet 5. januar 2010 #2 Skrevet 5. januar 2010 Jeg tror det finnes beregningskalkulator for dette på NAV.no Lykke til! Det går sikkert bra
Gjest Agurkolat Skrevet 6. januar 2010 #3 Skrevet 6. januar 2010 Du har jobba sida du var 13 og har ikkje sparepenger eller ein buffer?
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2010 #4 Skrevet 7. januar 2010 mobil: 1300 (ønsker og bryte abbonnemang og få et lavere, men gebyret er ganske høyt pga iphone) Er det lov å spørre hva slags abonnement du har, for dette var da veldig mye på mobil i måneden. Du bør kanskje prøve å ikke bruke så mye internett på mobilen framover slik at regningen blir mindre (sjekk på dinside hos mobilselskapet hvor mye det er, jeg ble selv overrasket, til tross for at jeg trodde jeg bare hadde brukt wifi hjemme og på jobb ble det 200 i måneden på edge). Dette kan du slå av på http://iphonenodata.com
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2010 #5 Skrevet 7. januar 2010 Kanskje kan du også finne en midlertidig jobb mens du leter etter drømmejobben? Det er ikke flaut å sitte i kassa på Rimi! (Det går selvsagt også an å jobbe som vaskehjelp eller barnevakt, dette er noe som kan gi litt ekstra å rutte med også når du har fått jobb).
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2010 #6 Skrevet 7. januar 2010 Du har jobba sida du var 13 og har ikkje sparepenger eller ein buffer? nei, det er en tåpelig ting jeg ikke greier se hvordan har skjedd..jeg burde ha greid og spare veldig mye, men det har ikke skjedd! jeg må ha sløst som bare fader.. det ser jeg jo nå når jeg bor for meg selv, jeg bruker nesten ikke penger nå.. og jeg er åpen for alle jobber, kan godt sitte i kassa på rimi jeg, hvis det dukker opp en slik jobb.. men det dukker ikke opp noe
Gjest Gjest_fisken_* Skrevet 7. januar 2010 #7 Skrevet 7. januar 2010 fordi jeg sa opp selv , havner jeg i 2 mnd karantene hos nav, og får ikke noe derfra (dersom jeg ikke finner meg ny jobb selv) før i mars. Jeg slapp karensdagene hos NAV fordi jeg kunne dokumentere at det var helsemessige årsaker (mobbing og dårlig arbeidsmiljø) til at jeg sluttet i jobben min. (Legeerklæring og historikk) Legeerklæringen sa helt enkelt at jeg sa opp jobben i samråd med lege, på grunn av "ditt og datt". Den utdypet hvilke tiltak som var utprøvd, og at disse tiltakene ikke ga ønsket resultat. Snakk med NAV og fastlegen din, kanskje du også har rett til å få redusert/kuttet karenstiden? Og beklager at jeg går litt utenfor tema her, men jeg ville svare "agurkolat". Jeg har også jobbet siden jeg var 13, og fikk ikke lagt opp en krone! Etter jeg begynte å jobbe som 13-åring, og til jeg flyttet for meg selv som 18-åring, sto foreldrene min kun for maten jeg spiste, og husrom, alt annet betalte jeg selv! Klær, månedskort på bussen, kontigenter på fritidsaktiviteter, sommerturer med fritidsaktivitetene, kino med venner, bursdagspresanger, julegaver, skolebøker på vgs, kjøretimer og teorikurs... kort sagt alt! Hvor mye tror du jeg fikk lagt til side av lønnen min i disse årene? Det er ikke alle som har foreldre som vil eller har mulighet til å hjelpe barna økonomisk...
Gjest Gjest_sliten_* Skrevet 7. januar 2010 #8 Skrevet 7. januar 2010 takker for svar! er nøyaktig slik det har vært for meg også.. bodde hjemme, men betalte absolutt alt selv! hadde husleie hjemme også, fordi jeg jobbet fullt og for og svare på det andre, jeg var ikke i samtale med lege om dette - desverre.. så jeg må nok vente de 8 ukene.. :/ men pga veldig dårlig arbeidsmiljø - kunne jeg nok ha fått det om jeg hadde vært smart.. jeg kom inn i det verst tenkelige miljøet, der dem som jobbet der hadde 1 mål - og få sjefen sparket, men så begynte de og vende seg mot hverandre osv osv, og jeg ble som helt ny psykisk sliten av alt sammen..
Gjest farge Skrevet 8. januar 2010 #9 Skrevet 8. januar 2010 takker for svar! er nøyaktig slik det har vært for meg også.. bodde hjemme, men betalte absolutt alt selv! hadde husleie hjemme også, fordi jeg jobbet fullt og for og svare på det andre, jeg var ikke i samtale med lege om dette - desverre.. så jeg må nok vente de 8 ukene.. :/ men pga veldig dårlig arbeidsmiljø - kunne jeg nok ha fått det om jeg hadde vært smart.. jeg kom inn i det verst tenkelige miljøet, der dem som jobbet der hadde 1 mål - og få sjefen sparket, men så begynte de og vende seg mot hverandre osv osv, og jeg ble som helt ny psykisk sliten av alt sammen.. Du jobbet vel ikke 100% fra du var 13 år?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå