Gjest Gjest Skrevet 5. januar 2010 #1 Skrevet 5. januar 2010 Hver gang jeg kjøper en pc, kamera, cd-spiller eller kjøleskap, så registreres butikken navn og adresse. Det er helt unødvendig, fordi garantien følger produktet og ikke kjøperen... Jeg skal straks kjøpe både støvsuger og TV, men akter ikke å komme til kassa og så igjen bli krevd for navn og adresse. Det er da butikken uvedkommende, er det ikke? Så: Dere som jobber i slike butikker, går det greit eller? Kan jeg komme med 42-tommeren under arma i morgen og nekte å oppgi navnet mitt?
Gjest Gjest Skrevet 5. januar 2010 #2 Skrevet 5. januar 2010 Hver gang jeg kjøper en pc, kamera, cd-spiller eller kjøleskap, så registreres butikken navn og adresse. Det er helt unødvendig, fordi garantien følger produktet og ikke kjøperen... Jeg skal straks kjøpe både støvsuger og TV, men akter ikke å komme til kassa og så igjen bli krevd for navn og adresse. Det er da butikken uvedkommende, er det ikke? Så: Dere som jobber i slike butikker, går det greit eller? Kan jeg komme med 42-tommeren under arma i morgen og nekte å oppgi navnet mitt? Er det NRK lisens du prøver å unngå?
Gjest Gjest Skrevet 5. januar 2010 #3 Skrevet 5. januar 2010 Kan jeg komme med 42-tommeren under arma i morgen Da håper jeg du løfter noen vekter på forhhånd og spiser en stor dose havregryn.
Gjest Skrulle Fjottesen Skrevet 5. januar 2010 #4 Skrevet 5. januar 2010 Du kan jo oppgi et navn, men unnlate å si at det egentlig ikke er ditt. Mvh Skrulle Fjottesen 0022 Bagdad Har ikke mobil.
Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2010 #5 Skrevet 6. januar 2010 Hver gang jeg kjøper en pc, kamera, cd-spiller eller kjøleskap, så registreres butikken navn og adresse. Det er helt unødvendig, fordi garantien følger produktet og ikke kjøperen... Jeg skal straks kjøpe både støvsuger og TV, men akter ikke å komme til kassa og så igjen bli krevd for navn og adresse. Det er da butikken uvedkommende, er det ikke? Så: Dere som jobber i slike butikker, går det greit eller? Kan jeg komme med 42-tommeren under arma i morgen og nekte å oppgi navnet mitt? bare småvarer som ikke blir registrert. navnet ditt blir sendt til produsenten også. Hva om tv ryker da? garantipapirer står i ditt navn....du vet når du kjøper tv,så går butikken inn på reg til nrk,når du sier navnet og adr,så finner de ikke der. ikke hos nrk,men det er folkereg si liste. betl heller lisensen du
Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2010 #6 Skrevet 6. januar 2010 Er det NRK lisens du prøver å unngå? Godt tenkt Men nei. Da håper jeg du løfter noen vekter på forhhånd og spiser en stor dose havregryn. Er supersterk Du kan jo oppgi et navn, men unnlate å si at det egentlig ikke er ditt. Mvh Skrulle Fjottesen 0022 Bagdad Har ikke mobil. Det var liksom alternativet mitt til å si navnet, ja. Men hvorfor skal jeg måtte gjøre meg til løgner, jeg mener bare at butikken sett ikke har noen rett til å registrere hva jeg kjøper! bare småvarer som ikke blir registrert. navnet ditt blir sendt til produsenten også. Hva om tv ryker da? garantipapirer står i ditt navn....du vet når du kjøper tv,så går butikken inn på reg til nrk,når du sier navnet og adr,så finner de ikke der. ikke hos nrk,men det er folkereg si liste. betl heller lisensen du Dette er jo bare tull. Garantien følger produktet og ikke forbrukeren, det er faktisk et grovt brudd på personvernet dersom personopplysningene sendes til produsenten. Butikken har ikke noe register til NRK, de har heller ikke folkeregisteret si liste. Selvsagt ikke, skulle tatt seg ut om 20 år gamle Elkjøpjenter hadde samme tilgang på personopplysninger som Pplitiet Du jobber iallfall ikke i butikk
Gjest Gjest_Rita_* Skrevet 6. januar 2010 #7 Skrevet 6. januar 2010 I dag mottar NRKs lisenskontor i Mo i Rana varsel fra TV-forhandlerne med navn, adresse og fødselsnummer hver gang noen kjøper ny flatskjerm, digital TV-mottaker, PVR eller harddisk/DVD-opptaker med innebygd tuner. Elektronikkbransjen er pålagt å melde i fra. Så om du kjøper tv el.l. så må du oppgi navn osv. Ref. Kringkastingsloven §8.2
Cookiemonster Skrevet 6. januar 2010 #8 Skrevet 6. januar 2010 Det er pga garantien at kjøpene blir registrert på navn. brunevarer/hvitevarer med serienummer registreres på navn, slik at ved en eventuell reklamasjon har man all historikk på når varen var kjøpt, tidligere reklamasjoner osv... -"småvarer" trenger ikke registreres på navn, for da blir som regel varen byttet ved en reklamasjon. -De fleste elektrobutikker bruker elektronikkbransjens datasystem som er laget slik at man MÅ registrere slike kjøp på navn. Jeg vil ikke tro det noe problem for butikken å legge inn dette på .... om du ikke vil oppgi navn. Men da MÅ du ha kvitteringen ved en eventuell reklamasjon. Det er veldig mange som ikke har det, og da er det greit at varen er registrert på navnet ditt. -Ved kjøp av tv må man tenke på hvilket navn man setter garantien på i forb. med NRK-lisensen (som butikkene er pliktige til å rapportere om). Ellers bruker ikke butikkene disse navneopplysningene til noe spesielt
Cava Queen Skrevet 6. januar 2010 #9 Skrevet 6. januar 2010 Hver gang jeg kjøper en pc, kamera, cd-spiller eller kjøleskap, så registreres butikken navn og adresse. Det er helt unødvendig, fordi garantien følger produktet og ikke kjøperen... Jeg skal straks kjøpe både støvsuger og TV, men akter ikke å komme til kassa og så igjen bli krevd for navn og adresse. Det er da butikken uvedkommende, er det ikke? Så: Dere som jobber i slike butikker, går det greit eller? Kan jeg komme med 42-tommeren under arma i morgen og nekte å oppgi navnet mitt? I dag mottar NRKs lisenskontor i Mo i Rana varsel fra TV-forhandlerne med navn, adresse og fødselsnummer hver gang noen kjøper ny flatskjerm, digital TV-mottaker, PVR eller harddisk/DVD-opptaker med innebygd tuner. Elektronikkbransjen er pålagt å melde i fra. Så om du kjøper tv el.l. så må du oppgi navn osv. Ref. Kringkastingsloven §8.2 Du får ikke kjøpt tv uten å oppgi personalia. Ref. loven det er linket til over av gjest Rita.
Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2010 #10 Skrevet 6. januar 2010 Du får ikke kjøpt tv uten å oppgi personalia. Ref. loven det er linket til over av gjest Rita. men hun nevnte også fødselsnummer. Eller det ikke henne? Det er ikke slik at butikken ber deg opplyse personnummer, det har de nemlig ikke lov til
Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2010 #11 Skrevet 6. januar 2010 I dag mottar NRKs lisenskontor i Mo i Rana varsel fra TV-forhandlerne med navn, adresse og fødselsnummer hver gang noen kjøper ny flatskjerm, digital TV-mottaker, PVR eller harddisk/DVD-opptaker med innebygd tuner. Elektronikkbransjen er pålagt å melde i fra. Så om du kjøper tv el.l. så må du oppgi navn osv. Ref. Kringkastingsloven §8.2 Dette er bare piss fra ende til annen! For det første oppgir man ikke personnummer til butikker. For det andre står det ingenting i loven du linker til om at butikker skal oppgi kjøpet til NRK. Det du feilaktig tolker til å gjelder butikker, er det som gjelder DISTRIBUTØRER som canal digital, Get og andre; Opplysninger om kundeforhold "Den som mot vederlag tilbyr fjernsynssendinger ved kringkasting eller formidling av kringkasting, plikter å gi Norsk rikskringkasting AS opplysninger om sine kunders navn og adresse. "
Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2010 #12 Skrevet 6. januar 2010 Du får ikke kjøpt tv uten å oppgi personalia. Ref. loven det er linket til over av gjest Rita. Piss. Det står ingenting i den loven som omhandler forretningers opplysningplikt, men den som distribuerer SENDINGEN! altså kabel-tv-selskapet, f.eks...
Zzyzx Skrevet 7. januar 2010 #13 Skrevet 7. januar 2010 (endret) Hvis du løfter blikket opp fra §8.5 til §8.2, så står det følgende: § 8-2. Innførsel og omsetning m.v. av kringkastingsmottaker Innførsel og innenlandsk salg, utleie eller utlån av kringkastingsmottaker, herunder antenner, skal meldes til Norsk rikskringkasting. Kongen gir forskrifter om meldeplikt og unntak fra meldeplikt. (...) (Min utheving) Med andre ord har butikken meldeplikt. Endret 7. januar 2010 av Zzyzx
Miko Skrevet 7. januar 2010 #14 Skrevet 7. januar 2010 :klø: Men hva er egentlig problemet med å oppgi navn og adresse (med mindre det er for å unngå tv-lisens)? Ser ikke helt noe stress med det. Vil du unngå fullt navn og adresse ved tv-kjøp: kjøp brukt på finn.no
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå