Fortunatus Skrevet 5. januar 2010 #1 Skrevet 5. januar 2010 Jeg har fått mange hint på at det kan være en god ide å begynne å samle på et servise, slik at foreldre og søsken og tanter og onkler vet hva de kan gi oss i bursdags- og julegaver. Det er jo greit å ha et ordentlig servise istedenfor å få mange tilfeldige kopper og kar som husfyll. Men jeg har problemer med å finne designere slik at vi kan finne et fint servise. Derfor lurer jeg på om dere vet om noen servise-serier eller firmaer som lager ulike servise? Jeg har vært inne på tilbords, glassmagasinet (selv om den siden var håpløs å søke på) og black design. Marimekko, kosta boda og iittala har jeg også sjekket ut
Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2010 #2 Skrevet 6. januar 2010 Hva er det egentlig du spør om? Vil du ha forslag (navn) på diverse serviser du skal spare på?
Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2010 #3 Skrevet 6. januar 2010 Figgjo AS Porsgrund Lurt å sjekke størrelse på kaffekopper og middagsfat, vil du ha små kopper eller store? vil du ha små middagsfat eller store? (sjekk at de ikke blir for store til oppvaskmaskin, hvis det ikke spiller noen rolle)
Gjest Spinell Skrevet 6. januar 2010 #4 Skrevet 6. januar 2010 Wedgwood og Royal Copenhagen har mye fint.
Caramello Skrevet 6. januar 2010 #5 Skrevet 6. januar 2010 (endret) Selv har jeg akkurat begynt å samle på et servise fra www.firkloveren.no . Firkantede fat med sølv- og gulldekor. Serien heter "Victoria". http://www.firkloveren.no/templates/PPage____22716.aspx Endret 7. januar 2010 av Jente85
sofie777 Skrevet 6. januar 2010 #6 Skrevet 6. januar 2010 Faren med å samle på ting er at serviset kan gå ut av produksjon. Jeg begynte å samle litt på et service og fikk meg bare fire middagstallerkener, to skåler, noen asjetter og et par kopper før det ikke var mer igjen (og dette ble kjøpt på fabrikkutsalget til Porsgrund, så der hadde de definitivt best utvalg). Men nå har jeg etterhvert sett at det er en del serviser som ligner på dette, alt fra billige Spar Kjøp-serviser til de vanlige dyre servisene, så jeg har funnet ut at jeg skal samle på serviser som ligner for å få et mer spennende middagsbord i fremtiden og ikke være låst til noe spesielt.
Fortunatus Skrevet 6. januar 2010 Forfatter #7 Skrevet 6. januar 2010 Jeg har tenkt mye på dette i det siste. For det første mangler vi vel egentlig noen gode kopper (ordentlige krus, ikke slike kaffekopper) fordi der har vi egentlig bare en haug med gratiskopper. Tusen takk for alle linkene, skal sjekke de ut Ja, mamma og pappa sine servise har alle gått ut av produksjon, så vet ikke helt hva jeg skal satse på. Søstra mi samler på rosendahl (grand cru) og hun har jo fått ALT. Jeg trenger ikke salt og pepperkvern, skjærefjøl, krydderblandinger o.l. Først og fremst tenkte jeg middags-tallerkener og kaffeservise (men ikke slike små kaffekopper, må være omtrent 2 dl). Kanskje noe enkelt innenfor disse, og så kan jeg heller få noen fargerike serveringsfat og boller med farger og mønster. Så skal sjekke ut linkene, er jo mye lekkert å velge mellom! Har falt litt for Silver Superior Tusen takk alle sammen, er bare å komme med forslag. Må vel kanskje tenke på bestikk også... Samboeren min tror vel at jeg har blitt helt sinnsyk.
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2010 #8 Skrevet 7. januar 2010 Vær obs på at alle serviser med sølv eller gull ikke tåler å bli vasket i oppvaskmaskinen så mange ganger i året. Det kan være lurt å satse på nøytrale farger også i fat mm. Da kan du heller boltre deg i farger på lys, servietter, blomster, duker og brikker til å ha under serviset ditt. Bare en tanke dette da, men lurt å tenke langsiktig og mange års bruk til alle slags anledninger.
Aricia Skrevet 7. januar 2010 #9 Skrevet 7. januar 2010 Har falt litt for Silver Superior Nature fra Wegdwood har en liknende form som serviset du linker til, men er helhvitt med diskret mønster i selve porselenet. Dessuten god størrelse på kaffekoppene, og noen veldig fine tekrus.
Trudeluttan Skrevet 8. januar 2010 #10 Skrevet 8. januar 2010 Vårt servise med sølkant skal visst gå minnimum 30 tusen ganger i maskinen. Og iogmed at dette er et fin servise tror jeg ikke det er for lite... Det er veldig forskjell på nye kontra gamle når det kommer til farger/metall osv. Vi samler på et hverdagsservise som er litt røft (bare middagsdeler) Og fullt i finservise. I tilegg har vi frokost servise. Så trenger jo ikke ønske deg et fullt servise. Bestem deg for hva du vil ha til hvilke tider. Er jo bare å opplyse nøye om hva en ønsker seg. Og ønske seg sølv er også lurt. Blr ikke så fort fullt i skap og tar lang tid å få mange deler, og finnes deler i alle prisklasser - fra teskjer til tranchesett. Vi synes det er strålende å samle på forskjellige ting. Plutselig er det veldig lite håndklær og annet som vi har mer enn nok av/ikke trenger til jul og bursdager. Det vikstigste er uansett at dere velger noe dere kan leve med over mange år! Lykke til i jungelen av kjøkkenting.
Fortunatus Skrevet 8. januar 2010 Forfatter #11 Skrevet 8. januar 2010 Tusen takk folkens! Ja, er det jeg vurderer.. Å samle på ulike servise. Men lurer på om vi kanskje skal begynne "enkelt". Kanskje finne noen fine vinglass å samle på annet enn de fra IKEA. Problemet er at det må være tilgjengelig på glasmagasinet eller tilbords (eller jernia og andre butikker) slik at familiemedlemmer som ikke bor i storbyer får tak i det. Er ikke lett dette her. Men er heldigvis lenge til bursdag og neste jul
Grønt blad Skrevet 9. januar 2010 #12 Skrevet 9. januar 2010 Backe i Grensen fører serviser fra mange ulike produsenter. Kanskje du finner noe du liker der...
Gjest Gjest Skrevet 9. januar 2010 #13 Skrevet 9. januar 2010 http://eshop.villeroy-boch.com/no/ har jo endel. Da jeg begynte å samle på servise gikk jeg rett og slett og så etter det fineste serviset jeg kunne finne. Samme hva det kostet. For om det så tok meg 15 år -eller mer!- å spare opp alt, så ville jeg at det skulle være valgt fordi jeg likte det best av alt jeg hadde sett, at jeg ikke skulle angre meg senere. Og det skulle ikke være typisk moderne, det skal fortsatt være fint for barnebarna mine når de skal arve det Det ble Ivoire fra Villeroy & Boch, og jeg synes fortsatt det er det fineste jeg har sett! Serviset er såpass dyrt at jeg har kjøpt alt selv, har ikke fått noe i gave (da vi ikke gir så dyre gaver i min familie). Og det kan ikke tas i oppvaskmaskin pga gullkanten (siden jeg ikke har skåneprogram fikk jeg høre), men det er null problem.
Fortunatus Skrevet 9. januar 2010 Forfatter #14 Skrevet 9. januar 2010 Åh, for en fin side den siste linken gjest Der var det mange flotte bilder av servisene.! Er koselig å titte Ja, er vanskelig det med pris! Vil jo ikke ønske meg svindyrt servise, men må jo ønske seg noe man synes er fint.
thumbalina Skrevet 19. januar 2010 #15 Skrevet 19. januar 2010 Jeg samler på Pillivuyt - en helt genial serie. Alt er hvitt, og er ildfast. Da kan jeg ha hvilken som helst duk, servietter og bordpynt til, uten at det krasjer med noe mønster eller farger.. og jeg risikerer ikke å bli lei av det... Pillivuyt Det er utrolig greit med ildfaste tallerkner og fat... feks til nachostallerken.. setter bare hele greia inn i ovnen... eller som da jeg stekte kalkun til en hel bataljon.. stekte fuglen en dag, og skar den opp dagen etter - la kjøttet fint på fatet, tok en steikepose rundt med litt kraft i og varmet opp hele fatet og kjøttet i ett.. og kunne sette alt rett på bordet. Utrolig greit! Sausnebbet også.. bare ha det stående i ovnen, så har du varm saus på bordet mye lengre..
Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2010 #16 Skrevet 19. januar 2010 Jeg har begynt å samle på dette: http://www.arabia.fi/web/Arabiawww.nsf/en/...d_colours_white , litt fordi jeg synes Arabia har så mye fint, litt fordi jeg fant mange deler på Fretex og mye fordi det er så nøytralt, men likevel interessant nok i formen. Vet ikke om jeg kommer til å kjøpe alle delene, kanskje heller kombinere med litt andre ting. Jeg er uansett ikke sånn som inviterer mange på middag selv om jeg elsker å lage mat, så kommer ikke til å kjøpe 12+ av alt... synes det er viktig å kjøpe etter hvordan man har tenkt å bruke det
Bee Skrevet 19. januar 2010 #17 Skrevet 19. januar 2010 (endret) Jeg samler på Pillivuyt - en helt genial serie. Alt er hvitt, og er ildfast. Da kan jeg ha hvilken som helst duk, servietter og bordpynt til, uten at det krasjer med noe mønster eller farger.. og jeg risikerer ikke å bli lei av det... Pillivuyt Det er utrolig greit med ildfaste tallerkner og fat... feks til nachostallerken.. setter bare hele greia inn i ovnen... eller som da jeg stekte kalkun til en hel bataljon.. stekte fuglen en dag, og skar den opp dagen etter - la kjøttet fint på fatet, tok en steikepose rundt med litt kraft i og varmet opp hele fatet og kjøttet i ett.. og kunne sette alt rett på bordet. Utrolig greit! Sausnebbet også.. bare ha det stående i ovnen, så har du varm saus på bordet mye lengre.. Jeg synes også dette serviset virker utrolig greit? Hvilken serie har du? Endret 19. januar 2010 av Bee
MissStiles Skrevet 20. januar 2010 #18 Skrevet 20. januar 2010 Utrolig mange jeg kjenner samler på Rosendahl serien. Føles som om det finnes alt mulig i den serien. Så da har man alltid noe å kjøpe i gave til bursdag eller jul.
Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2010 #19 Skrevet 21. januar 2010 Vi samler på Grey Pearl fra Villeroy og Boch. Vi er utrolig fornøyd med. Fikk nesten alt til bryllupet
Mini_me Skrevet 22. januar 2010 #20 Skrevet 22. januar 2010 Da jeg skulle bestemme meg for servise tok jeg likt til både middag og kaffe. Det angrer jeg litt på nå. Litt kjedelig at det er så mange som har akkuarat likt også. Jeg ville gått for et helt nøytralt servise. Selv har jeg begynt å samle på anitkke serviser, som jeg kun finner deler til på antikvitetshandlere og gjenbruksbutikker hvis jeg er heldig. Men så har jeg mange serviser da, så jeg holder på mest som en hobby...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå