Gå til innhold

Pålegg som holder seg lenge etter å ha blitt åpnet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter så veldig. Bor alene nå. Mye pålegg må brukes innen kort tid. Jeg kaster og jeg kaster. Litt lei tubeost.

Hva slags pålegg holder seg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror salami har en grei holdbarhet? Nugatti?

Skrevet

Dette lurer jeg også på siden jeg også bor alene..

Mitt beste tips er syltetøy - enten på sånn flaske eller på glass, og sjokoladepålegg holder seg også godt. (eller er dette kanskje fordi jeg går bananas å spiser det så fort? :fnise: )

Synderene er ihvertfall hvitost og philadelphia smøreost - det kan jeg bare glemme - det er jo omtrent mugg der før jeg får tatt en skive! :kjefte:

Skrevet

Planlegg bedre, og ikke kjøp så mange pålegg av gangen.

Ost kan du dele i to, riv halvparten og putt i fryseren så har du til pizza ol.

Skinke og annet rent kjøtt kan også fryses.

Syltetøy holder lenge.

Ikke kjøp så store pakker med ting selv om det blir billigere om det uansett ikke blir spist opp.

Egg er veldig holdbart, kan kokes, stekes eller lages omelett av. Veldig praktisk om du har mye smårester med skinke, ost, grønnsaker etc, putt det i en omelett!

Middagsrester funker ofte som pålegg.

Kremost har grei holdbarhet, gjøres mer spennende med avocado, tomat, paprika, etc.

Skrevet

Salami har god holdbarhet ja. Og syltetøy og sjokoladepålegg som nevnt. Ellers det meste på tube, som kaviar. Du kan også kjøpe porsjonspakninger med leverpostei og makrell i tomat. De er jo ganske dyre, men for å variere en gang iblant og slippe å kaste så går det kanskje greit? Eller kok egg. Da velger du jo selv hvor mange du koker om gangen. Banan og epler er også godt på skiva. Røkelaks holder seg relativt lenge. Om du kjøper et stort stykke kan du fryse deler av den i porsjonsstørrelse og bare ta opp så mye som du trenger. Det samme gjør vi med skinkepålegg, servelat og mortadella.

Skrevet

Peanøttsmør

Honning

Sjokoladepålegg

Skrevet

Spekekjøtt (spekeskinke, fenalår osv).

Skrevet

Vi er to, men jeg spiser omtrent aldri pålegg, så det går ikke så fort unna her heller.

Hadde det problemet en stund, men i dag tok jeg alle de nye pakkene med pålegg og åpnet de, tok ut litt av hver type og la i en litt flat plastmatboks, og frøs resten av pakkene:)

Pålegg tiner uansett fort, og man kan ta ut så mye man trenger av gangen og ha i eb boks i kjøleskapet :)

Skrevet
...i dag tok jeg alle de nye pakkene med pålegg og åpnet de, tok ut litt av hver type og la i en litt flat plastmatboks, og frøs resten av pakkene:)

Pålegg tiner uansett fort, og man kan ta ut så mye man trenger av gangen og ha i eb boks i kjøleskapet :)

Uuuuh, dette var jo bare helt grusomt genialt! :jepp: Da skal jeg løpe ut å kjøpe små bokser i morgen:)

Er så kjekt å slippe å spise det samme på brødskiven i en uke om gangen også:):)

Skrevet

Kjøp osteklokke, og ha gulost og brunost i den. Holder seg veldig lenge.Har hatt osten i en slik en og holder seg i minst 2-3 uker. Leverpostei og makrell er minst holdbar i en uke. Småpølser holder også veldig lenge : )

Osteklokke og bokser med tette lokk er et veldig godt kjøp : )

Skrevet

Pålegg jeg bruker i hverdagen:

Avocado - billig å kjøpe et nett, her modner de gjerne ulikt, slik at man har en ny hver dag. Skulle det plutselig bli for mange modne er det bare å lage guacamole og ha det som snacks :)

Hummus - lager selv og spiser den alltid opp før den har rukket å bli dårlig. Bruker en boks per runde. Fantastisk med grillet paprika i.

Gräddost - mindre pakke. Siste slanten er vanskelig å bruke ostehøvel på, så da skjærer jeg enten med kniv, eller bruker hele dingsen på toast.

Tunfisk - noen ganger lager jeg også tunfisksalat. Selvfølgelig delfinvennlig!

Laks i sitronpepper i sånne små bokser - dyrt, men godt og siden det er seks stk i en eske gjør det ingenting med holdbarheten om man bare vil ha litt.

Egg - aldri opplevd dårlige egg

Bifftomater - med noe godt over og under

Ferskost - lager selv av fetaost og ulike krydre/ grillet paprika, evt litt yoghurt naturell.

Fiskepudding - dersom jeg føler at den bør spises opp, er det bare å steke opp resten til middag.

Jeg bruker sjeldent smør, bruker stort sett majones, pesto, rød pesto eller sennep i steden. Oliventapanade! :sikle:

Og så bruker jeg alltid grønnsaker på toppen, paprika, tomat eller agurk, spinat/ ruccola. Spirer er også veldig godt. De holde ikke så lenge, så da må man være generøs ;) Basilikum.

Jeg synes det er godt med castello-oster til pesto, og synes også cottage cheese er godt, men i forhold til prisen synes jeg de varer alt for kort. Ønsker meg en stor dunk med cottage cheese til samme prisen som nå ;) Toast med hvit castello er helt latterlig godt!

Veldig godt å grille aubergine og ha på brødskiven sammen med spinat/ ruccola og grønn pesto.

Luksus:

Cheddar - den oransje, med cherrytomater og basilikum

Røkt/ gravlaks - med sennepsaus

Fersk mozzarella - med tomater og basilikum

St. Albry/ rødkittoster - med gul paprika

:)

Skrevet

Jeg synes hvitost holder seg greit jeg da, men jeg spiser dette omtrent daglig og bruker også i annen matlaging. Mitt tips er å ikke kjøpe mange sorter av gangen, og ikke være gjerrig på hvor mye du tar på skiva; når du er enslig sparer du deg til fant om halve pålegget mugner bort, framfor at du spiser det opp. Ellers enig i mange av tipsene du får her, og tar med meg noen av forslagene selv :)

Skrevet

En ting til,veldig fint med plastfolie. Spesielt til paprika,holder seg godt da : ) Et annet tips er å ha all frukt i kjøleskapet untatt banan. Bananer holder seg lenge ved å eventuelt å pakke de inn i aliminumsfolie.

Skrevet
Kjøp osteklokke, og ha gulost og brunost i den. Holder seg veldig lenge.Har hatt osten i en slik en og holder seg i minst 2-3 uker. Leverpostei og makrell er minst holdbar i en uke. Småpølser holder også veldig lenge : )

Osteklokke og bokser med tette lokk er et veldig godt kjøp : )

Makrell er kun holdbar den dagen den åpnes. Smaker jo tran dagen etter!

• Liker 1
Skrevet
Makrell er kun holdbar den dagen den åpnes. Smaker jo tran dagen etter!

Makrell i tomat lukter som utgått død i det sekundet den åpnes. Sykt at noen sprer det ut på brødskiva og putter det i munn! :overrasket:

:skravle:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...