Gjest Gjest Skrevet 5. januar 2010 #1 Skrevet 5. januar 2010 Hvor fort kan man klare å få svart belte??
Aurela Skrevet 5. januar 2010 #2 Skrevet 5. januar 2010 Hvor fort kan man klare å få svart belte?? Jeg vil tro det kommer litt an på hvor man trener, altså, hvor ofte det er graderinger hvor du kan gå opp i grader. Med mindre det er regler på det. Den kampsporten jeg kjenner til er det bare overornede regler på hvor ofte man kan gå opp til gradering når man har fått svart belte.
Wiggins Skrevet 6. januar 2010 #3 Skrevet 6. januar 2010 Hvor fort kan man klare å få svart belte?? Det er en i Norge som har klart det på under ett år, http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=533603 Han gjorde da heller ikke særlig annet enn å trene karate i dette året. Som det står i artikkelen så bruker de fleste fem år eller mer. Så det er egentlig bare å jobbe på!
Leifr Skrevet 6. januar 2010 #4 Skrevet 6. januar 2010 "Svart belte" betyr rimelig forskjellige ting i forskjellige stilarter og organisasjoner. Og ofte kan det være stor variasjon innen samme organisasjon, avhengig av hvem som har godkjent selve graderingen, også. Det samme gjelder de andre/lavere beltefargene. Da jeg trente karate klarte jeg aldri å holde meg til én stilart lenge nok til å få det der berømte svarte beltet, men jeg samlet etterhvert opp to brune belter og ett gult i tre forskjellige stilarter, og det var definitivt det gule som var vanskeligst å oppnå.
-Englefjes- Skrevet 6. januar 2010 #5 Skrevet 6. januar 2010 Det varierer veldig, som flere har påpekt. Og så kommer det an på om du holder deg inne med instruktøren din. For mange egne meninger er upopulært hos en del av instruktørene, siden de har japanisert seg selv og tror at autoritet er det samme som å holde folk tilbake i grader fordi de åpner kjeften. Ja, egen erfaring fra et stivbeint forbund. Uansett; de fleste klarer det på fem-seks år. Men svart belte i seg selv er jo ikke noe mål, selv om det selvfølgelig fungerre som motivasjon. Jeg har sett mange svartbelter som ikke er spesielt gode, men de har fått beltet fordi "det var på tide".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå