Gå til innhold

GU første gang

Anbefalte innlegg

Skrevet

Går du til fastlegen eller til gynekolog for gynekologisk undersøkelse?

Vurderer å bestille en time, fordi jeg aldri har tatt slik undersøkelse før, og fordi jeg har noen plager som er greit å få sjekket opp. Er nokså nervøs, og tenker at det er litt greiere å gå direkte til en gynekolog, i stedet for å måtte prate med fastlege først. Men så er jo gynekolog en god del dyrere..

Hva gjør andre? Fastlege eller spesialist/gynekolog?

Skrevet

De fleste fastleger utfører GU. Jeg har kun vært hos fastlege.

Skrevet

Jeg bruker fastlegen. Hun sender videre hvis det er noe. Gynekologen min har også lengre ventetid, så jeg bruker ham bare når jeg skal ha ultralyd (har muskelknuter i livmoren som skal sjekkes med noen års mellomrom).

Skrevet

Jeg bruker fastlegen. Har kun vært hos gynekolog en gang pga cyster.

Skrevet

Jeg vil absolutt anbefale å gå til gynekolog.

1. Jeg har blitt anbefalt dette av en venninne som er kreftsykepleier og jobber på gynekologisk avdeling på Ullevål. Dette er fordi de har en bedre kompetanse og bedre utstyr og derfor lettere ser om det er noe galt. De har mange unge pasient som kunne ha klart seg dersom kreften hadde blitt oppdaget tidligere.

2. Jeg synes det er veldig greit å slippe at fastlegen ser den delen av meg. (Jeg er kronisk syk, så jeg er der en del ganger i løpet av et år.)

3. Passer man på å få henvisning fra fastlegen i god tid er det ikke noe problem at det en lang ventetid. Da kan du gå til en med kommunal avtale og det koster vel under 300 kr.

Lykke til;)

Gjest fastlegen
Skrevet

Ved å gå til gynekolog - særlig hvis du gjør dette privat og uten henvisning, vil fastlegen gå glipp av vesentlig kunnskap om din helse. Det er ingen fordel for deg.

Det er ikke nødvendig å gå til gynekolog for rutinemessig gynekologisk undersøkelse, og fastlegen vil henvise videre dersom det er grunn for det. Da vil du få prioritet mht venteliste i forhold til hvor alvorlig symptomer og funn er.

Alle fastleger gjør flere gynekologiske undersøkelser hver dag, og har stort sett god kompentanse på dette.

Dersom du ønsker det, kan du som regel også få time hos en annen (f.eks. kvinnelig) lege på samme legesenter, dersom du er sjenert for undersøkelsen (eller omgås fastlegen privat). På den måten forblir opplysningene i journalen din hos fastlegen.

Lykke til! De fleste synes dette var mindre å grue for enn de hadde trodd...

Skrevet

Uansett så må du til fastlege først, det er nemlig slik i norge at du ikke kan bestille time hos gynekolog før du har fått henvist av fastlege (ihvertfall hva de sa til meg på sykehuset).

Skrevet
Uansett så må du til fastlege først, det er nemlig slik i norge at du ikke kan bestille time hos gynekolog før du har fått henvist av fastlege (ihvertfall hva de sa til meg på sykehuset).

Feil og om det ikke er en misforståelse her så er det rimelig dryg feilinformasjon fra sykehuset. Det er dyrere uten henvisning, og ofte lengre ventetid, men det er fullt mulig.

Skrevet
Feil og om det ikke er en misforståelse her så er det rimelig dryg feilinformasjon fra sykehuset. Det er dyrere uten henvisning, og ofte lengre ventetid, men det er fullt mulig.

Såpass, hadde min første GU nå på tirdag, prøvte å bestille time selv, men fikk beskjed om at det ikke var mulig å få bestilt time (med mindre jeg hadde operert eller noe sånt) før jeg snakket med fastlegen min. I svaret mitt skrev jeg sykehuset, det jeg mente å si var fastlegen. Synes selv det virker rart, men det er hvertfall det jeg fikk beskjed om..

Skrevet

Har brukt fastlege til nå, men etter å ha fått operert vekk flere velvoksne cyster som ikke ble oppdaget hos fastlegen så har jeg nå bestemt meg for at en gynekolog skal få ta GU av meg i fremtiden. Ultralyd kan avsløre mer enn det fastlegens mer manuelle undersøkelse gjør (selv om fastlegen er fullt kapabel til å ta celleprøven). Spurte gynekologen om det da jeg var på etterkontroll etter cystefjerningen og ble satt opp på liste så jeg skal få innkalling til undersøkelse hos gyn om tre år. Kjempebra ordning, så slipper jeg til og med å huske på å bestille time selv.

Skrevet

Jeg bestilte time direkte hos GU uten å ha gått gjennom fastlegen først, gikk helt fint det ( fastlegen skal bare dra mer penger ut av en for en henvisning ).

Slet med sopp da, gikk på en kur som hjalp, og var hadde kløfri tiss første gang på over et halvt år, men etter noen uker var det på'n igjen. Og det nærmer seg snart ett år nå.

Jeg klør ikke så ille nå lenger, før jeg gikk til GU ble jeg vekket av natta flere ganger. Klør jeg en gang om dagen nå, er det helt greit,

Ikke særlig 'sunt' kanskje, men føler ikke for et nytt stikk i tissen og hudavrivning for å ta en prøve av det...!!...Iiiik....

Og nå har det gått så lenge at jeg kan ikke bare si ' ehh..hehe..jeg har visst bare gått slik siden jeg var her for nesten et år siden'..

Takk Gud for at jeg ikke er i et forhold og er seksuelt aktiv.

Usj, jeg hater min tiss.. :kjefte:

Gjest Feline.
Skrevet

Den store forskjellen på fastlege og gynekolog er at fastlegen bare "ser oppi" og kanskje tar noen prøver, mens hos gyneologen ser de med ultralyd både utvendig og INNVENDIG. Og enkelte tilstander på eggstokker e.l. er omtrent umulig å oppdage uten innvendig ultralyd!

Det er på den andre siden veldig dyrt å gå til gynekolog, men dersom man har henvisning blir det billigere. Har hørt at når man først har fått henvisning til gynekolog kan man gå til gynekologen på alle videre kontroller, så man slipper innom fastlegen for hvenvisning hver gang.... men vet ikke om det stemmer for sikkert....?

Skrevet

Jeg har bare vært hos fastlegen min, men han er gynekolog. Mamma anbefalte ham (hun har brukt ham i mange år), og da føltes det trygt. :)

Det er ikke noe stress å ta en gynekologisk undersøkelse. Det er litt rart å ligge og blotte underlivet, men som en venninne av meg sa: Har du først blottet deg for en mann kan du godt blotte deg for en lege. Det tar kanskje 3 minutter og er plutselig over. Bare prøv å puste rolig og slapp av, så går det helt fint.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...