Gå til innhold

Foreldre raser mot Drømmehagen-kutt.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor i all verden kan de ikke bare kjøpe serien på DVD og sende en halvtime hver dag? Har normal problemløsning og kreativitet rent ut med morsmelken? Makan til idioti.

Skrevet

Verdens undergang er når de stakkars små står der med store øyne og bryter ut i gråt, må vite. Ærlig talt, skjønner godt at det er irriterende når man er blitt "avhengig" av et TV-program ved legging, men hallo-o.

Skrevet

Jeg ville nok aldri kontaktet NRK eller dagbladet fordi favorittprogrammet har endret sendetid. Jeg synes likevel det er trist for han. Det er ikke noe barnetv som fenger unntaken drømmehagen. (ikke at jeg ønsker at han skal se på tv mest mulig. Det er likevel kjekt å ha ett program på kvelden som roer ned og er en del av leggerutinene.

Synes og det er kjekt å se at det er ett program som fenger han. Farger, lyd og bevegelsene. Han kan navnene og noen av sangene.

Verden har absolutt ikke rast sammen, men det er vel lov å synes det er trist for barna.

Jeg synes ikke det er det samme å sette på en DVD heller, begrenser seg hvor lenge barna gidder å få servert den samme episoden hver kveld. Kreativiteten er absolutt ikke rent ut med morsmelken. Har du barn selv?

Skrevet

Eg syns også det er dumt at dei har kutta ut drømmehagen, ungen på 20 mnd er veldig glad i det, men det er jo ikkje akkurat verdas undergang nei.

Skrevet (endret)

Men nå er ikke dette et resultat av at de som produserer programmet har bestemt seg for å avslutte det, det er bare NRK som har stokket litt om i programkabalen.

Ellers er jo ikke dette noe nytt - om man lytter ekstra godt, kan man fremdeles høre ekkoene av de forskjellige ramaskrikene som har steget opp fra småbarnsforeldredypet de tre gangene i løpet av de siste ti årene NRK droppet barne-TV for å sende et eller annet engangs-evenement direkte.

Endret av Zealuu
Skrevet

Er ikke dette egentlig tegn på problemløsing og kreativitet?

Gjest gjest 20.03
Skrevet
Jeg synes ikke det er det samme å sette på en DVD heller, begrenser seg hvor lenge barna gidder å få servert den samme episoden hver kveld. Kreativiteten er absolutt ikke rent ut med morsmelken. Har du barn selv?

Det er flere enn en episode pr dvd, og ja jeg har barn.

Her i huset er det f.eks ingen som liker "jul i svingen", så da kjøpe vi "skomakergata" på dvd og viste en episode hver dag på samme tid som jul i svingen gikk. Enkelt og greit, ingen grunn til ramaskrik.

Barn må lære at alt i verden ikke går på deres primisser.

Skrevet
Det er flere enn en episode pr dvd, og ja jeg har barn.

Her i huset er det f.eks ingen som liker "jul i svingen", så da kjøpe vi "skomakergata" på dvd og viste en episode hver dag på samme tid som jul i svingen gikk. Enkelt og greit, ingen grunn til ramaskrik.

Det var satt litt på spissen, det er tre episoder per DVD, men dog det er vel ikke så kjekt å se de tre samme episodene gang på gang.

Tror egentlig ikke at dette er på barnas premisser, men på de voksnes. Det er en fin måte å koble ned med barnet på etter en hektisk dag.

Skrevet

Ja, og så blir ungen lei av hele programmet, og så kan man kanskje finne på noe annet sammen i stedet. Lese en bok, for eksempel. Hvis dere ikke bruker dette programmet som barnevakt da, da har dere kanskje et problem.

Skrevet
Ja, og så blir ungen lei av hele programmet, og så kan man kanskje finne på noe annet sammen i stedet. Lese en bok, for eksempel. Hvis dere ikke bruker dette programmet som barnevakt da, da har dere kanskje et problem.

Enig! Jeg er ikke motstander av tv-titting for barn (i moderate mengder), men det er ikke NRK sin skyld at barn blir stående gråtende foran tv-skjermen, det er foreldrenes skyld. Da får de ta det på egen kappe. Personlig velger jeg andre leggerutiner. Som å lese bok eller synge godnattsanger. DE risikerer ikke å bli tatt av skjema. ;)

Skrevet
Både NRK og Dagbladet har fått en rekke henvendelser fra fortvilte pårørende som forteller om gråt og tenners gnissel da det ble klart at figurene Hopsi Deisi og Hinkelpinkel har sagt sitt siste god natt.

:ler:

Skrevet

Herregud da. Joda, da poden var mindre likte han også drømmehagen veldig godt - og ja, det var en fin og rolig avslutning på dagen, da vanlig barnetv for det meste gikk over hodet på han.

Men det er vel en like fin og rolig avslutning å lese sammen? Eller tegne? Eller snakke sammen om alt man har gjort den dagen?

For all del, jeg skjønner frustrasjonen. Det blir jo en fast rutine å se barnetv hver dag, og barn liker ikke når rutiner brytes. Klart det blir gråt og tenners gnissel.

Jeg synes at hvis man er SÅ avhengig av en fast sending på tv hver dag for å klare hverdagen som foreldre - ja da får man investere i dvd'er.

Det finnes mer enn EN dvd, så ikke kom her å si at ungen skal se de samme tre episodene om igjen og om igjen.

"det koster penger" sier vel du da.

Ja, det gjør det. Så får man vurdere hvor avhengig man egentlig er da. Om man ikke er villig til å ta kostnaden med å kjøpe serien på film, da er man kanskje ikke så avhengig likevel?

Skrevet

Dette har ingenting med dårlige foreldre å gjøre!

Barn er vanedyr, rutiner er alfaomega for å lette leggingen for både barn og voksne, er barna vant med Hopsideisi og Makka pakka, så er vel det helt iorden??

Eldre barn ser jo vanlig barnetv, og helst mer enn det.

Mulig det er fremstilt litt voldsomt i den artikkelen, hallo liksom... men som tobarnsmor tar jeg gledelig mot de hjelpemidlene jeg får, selv om ikke Drømmehagen er et av mine :)

Skrevet

OT. Sitat fra Facebook-siden: "Blir vi mange nok så blir dem nødt til å gi oss tilbake Drømmehagen."

Kanskje DEM kan lære barna deres litt grunnleggende grammatikk også?

*Føler meg litt i det slemme hjørnet i dag* :lol:

Skrevet
OT. Sitat fra Facebook-siden: "Blir vi mange nok så blir dem nødt til å gi oss tilbake Drømmehagen."

Kanskje DEM kan lære barna deres litt grunnleggende grammatikk også?

:fnise:

Gjest Gjest_Gjest2_*
Skrevet

Det hadde barna dine lært om dere ikke viste serien på dvd, men ikke når de alikevel fikk det akkurat som de ønsket så ser jeg ikke helt at de lærte at det ikke alltid går på deres premisser ;)

For alle oss dårlige foreldre, med barn som er overaktive i alle døgnets våkne timer, hvor det ikke er mulig å sette seg rolig ned med en bok o.l, var dette en etterlengtet rolig halvtime.

Nei, det er ikke verdens undergang, men kjipt er det.

Skrevet

Det var det eneste datteren min så tå TV. Og det er det eneste tprogrammet på TV som er tilpasset så små barn. Det er en enkel og lærerik program. Mange hadde det som en del av leggerutine. Og barn er veldig glade i rutinen. Og det er vel der det stikker. At rutinen ble plutselig endret og barna blir urolige.

Jeg savner det programmer, rett og slett fordi jeg ser hvor mye glede min datter fikk av den. Dvd blir ikke det samme da vi ikek har DVD spiller, og heller ikke nett-tv da skjermen er liten og PC står i et annet rom enn stua.

Jeg vil gjerne at de sender igjen Drømmehagen kl 17:30. De eldre barna har jo Barne-tv rett etterpå. Og det er like viktig for de eldre barna som Drømmehagen er for de små.

Skrevet
Det hadde barna dine lært om dere ikke viste serien på dvd, men ikke når de alikevel fikk det akkurat som de ønsket så ser jeg ikke helt at de lærte at det ikke alltid går på deres premisser ;)

For alle oss dårlige foreldre, med barn som er overaktive i alle døgnets våkne timer, hvor det ikke er mulig å sette seg rolig ned med en bok o.l, var dette en etterlengtet rolig halvtime.

Nei, det er ikke verdens undergang, men kjipt er det.

Et kjapt søk på nett viste meg fire dvd'er med Drømmehagen, tre episoder pr dvd, altså totalt 12 episoder. Og små barn er jo kjent for å like å lese samme bok 1000 ganger, eller se samme film like mange ganger, så det skulle vel ikke være noe problem å underholde barna med disse dvd'ene? Løp og kjøp!

Skrevet
Det var det eneste datteren min så tå TV. Og det er det eneste tprogrammet på TV som er tilpasset så små barn. Det er en enkel og lærerik program. Mange hadde det som en del av leggerutine. Og barn er veldig glade i rutinen. Og det er vel der det stikker. At rutinen ble plutselig endret og barna blir urolige.

Jeg savner det programmer, rett og slett fordi jeg ser hvor mye glede min datter fikk av den. Dvd blir ikke det samme da vi ikek har DVD spiller, og heller ikke nett-tv da skjermen er liten og PC står i et annet rom enn stua.

Jeg vil gjerne at de sender igjen Drømmehagen kl 17:30. De eldre barna har jo Barne-tv rett etterpå. Og det er like viktig for de eldre barna som Drømmehagen er for de små.

En brukt dvd-spiller på finn.no koster sikkert ikke stort. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...