Gå til innhold

Sokker inni vintersko til små barn.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en liten pjokk på 1,5år. Han er en varm unge, og bruker stort sett bare ullbody, ullstilongs og hals inni vinterdressen. Er det ekstra kaldt, får han på seg ei tynn ullbukse i tillegg. Men jeg har bare tynne bomullssokker nedi de forede, vantette ecco-skone hans(goretex).

Dette fordi buttikkekspeditøren som solgte oss skoene sa at jeg ikke måtte finne på å ha på ham ullsokker i disse skone, fordi det da visstnok hadde motsatt effekt og resultatet ble kalde tær.

Og hittill har det funket bra. Men forleden dag var det -6 og da var han litt kald på tærne når vi kom inn igjen etter en lengre tur ute i snøen.

Så jeg lurte på om noen vet hvorfor man ikke skal ha ullsokker nede forede gortexsko fra Ecco? Blir litt bekymret for sprengkulden som er på vei bare.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge det ikke blir trangt inni skoene kan jeg ikke tenke meg at det blir kaldere enn uten ull.

Jeg kan forresten spørre; kjenner du denne butikkekspeditøren? Har h*n barn? Altså - vet hun/han dette av erfaring, eller var det det hun ble fortalt av leverandøren sin?

Jeg har flere ganger opplevd butikkekspeditører som forsikrer meg opp i skyene at "denne er varm nok" uansett vær eller vind, du trenger ikke ditt, trenger ikke datt... Det være seg sko eller luer, det er slett ikke alltid det stemmer.

Nei, du som mor vet best, du må vurdere selv ut fra vær og vind hva som er bra nok! Ta ullsokker på gutten din du. og OM dette skulle ha motsatt effekt, så vil du i alle fall finne ut av det ganske kjapt. :)

Gjest Gjest_anne_*
Skrevet

Jeg har alltid sverget til ren ull innerst mot huden. Også i sko. Har hatt forede goretex sko til min datter og har aldri brukt ren bomull i disse da det fort kan bli for kaldt :)

Skrevet

Takk for svar!

Jeg kjenner ikke denne ekspeditøren nei, men mener på at hun sa hun hadde barn? Husker ikke helt.

Både min mor og min svigermor har i hvertfall hatt ullsokker over bomullsokkene i skoene, og da ble det i allefell kaldt. Men jeg kan jo bare prøve med bare tynne ullsokker. Skoene er ikke for små heller. Nei, jeg får prøve imorra å se=)

Gjest Gjest_P_*
Skrevet

Jeg har også fått den beskjeden fra ekspeditører, at ungene ikke skal ha ullsokker i skoene.

De tre siste gangene jeg har handlet sko har jeg vært nødt til å krangle for å få kjøpe store nok sko til å ha ullsokker i.

Jeg har ikke fått noen god forklaring på hvofor det skal være sånn, og inntill jeg får det, velger jeg å kle på ungene ull.

Fordelen med ull er at det ikke blir kaldt selv om det blir fuktig, og det er en kjempefordel for skoleunger som kler av seg skoene, tråkker seg våte på beina i inndratt snø, og så går med våte sokker resten av dagen.

Effekten av ull blir mindre hvis du har bommillssokker inni, så her går det i hjemmestrikket ull rett på kroppen.

Egentlig mistenker jeg at påbudet om tynne sokker i skoene er for at de skal bli for små fortest mulig.

Gjest Gjest_mamma_*
Skrevet

Slik jeg har forstått det er grunnen til at man ikke skal ha rene ullsokker i goretex-skoene at ull holder på fuktigheten, mens goretex er laget for å transportere fuktigheten ut. Dermed vil de to effektene motvirke hverandre. Helst bør bruke en blandingssokk av ull og nylon eller noe slikt, for eksempel Ullvang i skoene. Mange sokker har en slik blanding for å gjøre dem mer slitesterke.

Men når det er så kaldt som det er nå er det neppe noen fare at man blir så veldig fuktig på bena inne i skoene, så jeg ville mye heller hatt på en ren ullsokk enn en bomullssokk. Men altså helst en ullblanding. Og husk på at det ikke må bli for trangt!

Skrevet
Jeg har også fått den beskjeden fra ekspeditører, at ungene ikke skal ha ullsokker i skoene.

De tre siste gangene jeg har handlet sko har jeg vært nødt til å krangle for å få kjøpe store nok sko til å ha ullsokker i.

Ja ikke sant!!

Blir så irritert når JEG vet at jeg VIL ha ullsokker i skoene, og de stiller seg opp og krangler med meg om størrelsene!

Sist jeg skulle kjøpe vinterlue til ungen ville de selge meg en headover eller hva det nå heter (lik finlandshette bare med hele ansiktet åpent). Slike er greie på høst/vår, men det er værhardt her jeg bor, så på vinteren er det ikke nok. De mente det holdt med en slik, men jeg ville ha noe varmere, og de ga seg ikke og slik ble vi altså stående å krangle... Folk altså...

uff, beklager avsporing. Blir bare så oppgitt over slikt.. :murvegg:

Skrevet
Slik jeg har forstått det er grunnen til at man ikke skal ha rene ullsokker i goretex-skoene at ull holder på fuktigheten, mens goretex er laget for å transportere fuktigheten ut. Dermed vil de to effektene motvirke hverandre. Helst bør bruke en blandingssokk av ull og nylon eller noe slikt, for eksempel Ullvang i skoene. Mange sokker har en slik blanding for å gjøre dem mer slitesterke.

:Nikke: Sånn har jeg også forstått det.

Gjest Gjest_P_*
Skrevet
Ja ikke sant!!

Blir så irritert når JEG vet at jeg VIL ha ullsokker i skoene, og de stiller seg opp og krangler med meg om størrelsene!

Sist jeg skulle kjøpe vinterlue til ungen ville de selge meg en headover eller hva det nå heter (lik finlandshette bare med hele ansiktet åpent). Slike er greie på høst/vår, men det er værhardt her jeg bor, så på vinteren er det ikke nok. De mente det holdt med en slik, men jeg ville ha noe varmere, og de ga seg ikke og slik ble vi altså stående å krangle... Folk altså...

uff, beklager avsporing. Blir bare så oppgitt over slikt.. :murvegg:

Hehe. Vet hva du mener, det er voldsomt irriterende når man ikke får kjøpe det man kommer for å kjøpe.

Jeg er vanligvis tålmodig med sånne ting, men siste gangen på skobutikken hørte jeg selv at stemmen ble litt anstrengt mens jeg forklarte (igjen) at pga våte sokker osv... Samme ekspeditør alle gangene.

Nesten gang tror jeg jeg vil spørre, med et lett oppgitt smil, om jeg kan få lov til å handle det jeg skal ha der, eller om jeg må gå til en annen butikk med pengene mine.

Takk for forklaringen.

Nå er jo vanlige hjemmestrikkede også blanding av ull og nylon, men det blir kanskje for lite nylon.

Men jeg har også fått samme beskjed ved kjøp av cherrox, altså vinterforede gummistøvler. De kan umulig transportere så mye fuktighet, så jeg holder fortsatt på min teori om at det er for at vi skal måtte kjøpe nye sko oftere. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...