Gå til innhold

Katten min vil ikke spise tørrfor...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg sliter med katten min som bare vil ha fancy våtfor. Når jeg gir henne tørrfor så bare lukter hun på skåla og går sin vei, og så mjauer hun fortvilet... Hva skal jeg gjøre? Hun er ca 8 mnd gammel og har aldri likt tørrforet. Dette blir veldig dyrt... (Hun er ellers frisk og rask og har fin pels).

Skrevet

Hvilket tørrfor gir du henne?

Merkelig pus du hadde.. Har hun aldri spist tørrfor i det hele tatt?

Min første pus var veldig bortskjemt med våtforet til han ble ca 1 år, men da han fikk så stygge tenner måtte vi begrense det drastisk. Dyrlegen sa at det kom til å bli mye hyling og klaging, noe som det ble, men at katten ikke led noen nød av den grunn. Prøv å gi mindre og mindre våtfor tilgjengelig, mens du alltid har en skål med godt kvalitetstørrfor framme..

Skrevet
Hei, jeg sliter med katten min som bare vil ha fancy våtfor. Når jeg gir henne tørrfor så bare lukter hun på skåla og går sin vei, og så mjauer hun fortvilet... Hva skal jeg gjøre? Hun er ca 8 mnd gammel og har aldri likt tørrforet. Dette blir veldig dyrt... (Hun er ellers frisk og rask og har fin pels).

Min katt er veldig kresen, så har kjøpt det meste som finnes tror jeg. Et par av dem liker hun. Er nok bare å teste ut flere.

Skrevet

Har du forsøkt å bløtlegge det i vann først, slik at konsistenen blir mykere? Hvis du vil, så kan du legge dem i vann til de er grøtaktige, og så evt. blande det med litt boksemat til hun blir vant. Så kan du redusere boksematen gradvis.

Skrevet

Hvis katten din ikke har spist tørrforet på ei uke, ville jeg kontaktet dyrlege. Hvis ikke det er noe galt med katten, ville jeg fortsatt å gi tørrfor. Ingen katt er så dum at den sulter ihjel foran matskålen...

Gjest Shivas
Skrevet

Haha, du har jo bare skjemt henne bort, så klart! Om hun har fått velsmakende bløtfòr hele sitt liv, så er det jo forståelig at hun fortsatt vil ha det. Du må nok bare 'stå i kampen' her hvis du vil få bukt med problemet.

Hun dør ikke av å gå et par-tre dager uten mat. Til slutt - når hun er sulten nok - vil hun spise av tørrfòret.

Gi henne da ikke noe bløtfòr, så vil hun for venne seg til den nye maten.

Gjest Bianca26
Skrevet
Haha, du har jo bare skjemt henne bort, så klart! Om hun har fått velsmakende bløtfòr hele sitt liv, så er det jo forståelig at hun fortsatt vil ha det. Du må nok bare 'stå i kampen' her hvis du vil få bukt med problemet.

Hun dør ikke av å gå et par-tre dager uten mat. Til slutt - når hun er sulten nok - vil hun spise av tørrfòret.

Hehe katter er noen feinscmeckere. katten vår fikk fersk nyfiska fisk en dag, etter det var det ikke godt med våtfor lengre. Da bare sleika han av sausen på våtforet og lot resten ligge. Spiste våtfor eller tørrfor til nød, men da var han sur. Er jo ganske forståelig da. Tviler på at det tørrforet er så godt

Gjest Bianca26
Skrevet

Katten kommer til å remje og mase veldig den første tiden da. De liker å tigge, selv på noe de ikke vil ha.

Skrevet

:fnise:

katten min er sånn.

han hadde sultet ihjel ved matskåla. han liker dyrt tørrfor, men ikke billig.

han er snart 8 år, en bortskjemt herremann

Skrevet

Tusen takk for svar, alle sammen. Jeg har har prøvd å bløtlegge tørrforet, men jeg tror jeg skal prøve det igjen. Det er nok sant at hun kanskje manipulerer meg med mjauinga si... Jeg får bløtlegge og blande med boksmat i begynnelsen, så får vi se hvordan det går.

Skrevet

Dyrere for smaker bedre og er i grunnen ikke dyrere, siden katten får alle næringstoffene den trenger og slipper å spise så mye. Har du prøvd å kjøpe fra Felleskjøpet eller av veterinæren? Mange har prøvepakker så du kan se om katten din liker det, eller så kan du be om å få det hvis du bor i nærheten og ikke kjøper langt fra der du bor.

Hvis du ikke tror at for som koster mer, smaker bedre kan du smake selv.

Men bland det nye foret sammen med luksusmaten katten din vil ha nå, som en overgang både for smak og for kattens mage.

Skrevet

Haha ja, katten er nok bortskjemt bare. Hadde en pus for noen år siden som var vant til å få fersk nykokt torsk og fløte, spiste ikke noe annet! Det ble veldig dyrt og slitsomt (ettersom jeg og onkeln min brukte å fiske den selv i båt) så klarte til slutt å få den til å spise våtfor, helst av typen Sheba :rolleyes: Etterhvert gikk vi over til tørrfor i blant, men jeg syntes så synd på henne siden det så så kjedelig ut, så ble mye våtfor og fisk likevel^^

Hun fikk en del tannsten, men fjerna det hos dyrlegen et par ganger. Brukte å pusse tenna hennes da hun var liten, men hallo, ble for mye styr >.<

Skrevet

Funfact om katter;

I motsetning til oss mennesker, vurderer katten maten først og fremst gjennom LUKTEsansen. Kattens snute er dekket av opptil 67 millioner lukteceller, mens til og med de mest ømfintlige nesene hos mennesker ikke inneholder mer enn 20 millioner.

Vi mennesker vurderer mat etter smak; Vi har ca 9000 smaksløker, mens en katt bare har en NITTENDEDEL av dette; hvordan maten SMAKER har da så og si ingenting å si for en katt; det er lukten av maten katten går etter.

Gjest Bianca26
Skrevet
Funfact om katter;

I motsetning til oss mennesker, vurderer katten maten først og fremst gjennom LUKTEsansen. Kattens snute er dekket av opptil 67 millioner lukteceller, mens til og med de mest ømfintlige nesene hos mennesker ikke inneholder mer enn 20 millioner.

Vi mennesker vurderer mat etter smak; Vi har ca 9000 smaksløker, mens en katt bare har en NITTENDEDEL av dette; hvordan maten SMAKER har da så og si ingenting å si for en katt; det er lukten av maten katten går etter.

Men lukta er jo en del av smaken. Og tørrfor stinker jo. Kan tenke meg hvordan det må lukte for katten med den luktesansen

Skrevet

Kjøp tørrfor hos dyrlege eller i dyrbutikk, og som andre sier, bland det ut med litt våtfor, så skal du se at katten din begynner å spise tørrfor etterhvert :)

Katter er sære dyr. Min katt vil ikke ha våtfor, bare tørrfor...

Annonse
Gjest Gjest_Mari_*
Skrevet

Jeg anbefaler å prøve Exigent til Royal Canin! Spør om prøvepakke på dyrebutikken din.

Gjest Lille-Mia
Skrevet

Ja,jeg har akkurat samme problemet.På morgnen står jeg opp.Det første hun gjør er å mase om bløtfor.Men hun får det mellom kl 14 og 15.Vi kjøper gourmee kattemat til 9 pr pakke.Hun spiser ikke andre typer enn den.

Jeg syns du burde bytte ut tørrforet.Vi bruker en spesiell vi kjøper i dyrebutikken.Det er veldig stor pakke..,men den koster mer en vanlige man kjøper i matbutikker.Pelsen blir blankere,mykere og glattere en vanlige.

Men husk;Uansett hvor mye hun maser om bløtfor,ikke gi henne det!Til slutt kjønner hun at hun ikke får det mer og da spiser hun av ren sult.Etter det syns jeg ikke du skal gi henne noe bløtfor.Da starter bare det samme greiene.Så slutt helt med bløtfor en gang for alle.

Katten blir glad for variasjon av maten.Forskellige smaker så det ikke blir så kjedelig og det samme hele tida

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...