Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og mamma drømmer om Hawaii (som så mange andre gjør) og har sjekket rundt på nett etter info. Jeg har ikke greid å finne en side som har god oversikt over alle øyene, jo mer info jeg finner dess mer forvirret blir jeg.

Lurer derfor på om det er noen spesielle øyer/byer vi bør konsentrere oss om, evt. hoteller på disse stedene som er bra?

Det eneste som står klart for oss akkurat nå, er Honolulu, men har lest rundt omkring at det ikke er noe spesielt der og supermange turister på strendene.

Er greit å ha et utgangspunkt, men jeg klarer ikke helt å finne et :P

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er vel ikke akkurat noen ekspert på Hawaii, men jeg har nå vært der en gang. Det er ganske mange år siden nå, men jeg har utrolig lyst til å dra tilbake.Vi var bare en dag i Honolulu før vi dro videre til Big Island. Er så heldig at vi har familie der borte og ble tatt med rundt på masse opplevelser hver dag. Her finner du vulkanen Mouna Kea som var utrolig spennende å ta en tur opp på. Fra Hilo kan man dra ut på dagstur med båt og få snorkle. Husker det var en flott tur og så mange fine fisker. Vi var også på noe som het "Black Sand Beach" svart sand pga tidligere vulkanutbrudd fra Mouna Kea.

Har tidligere funnet en fin side med masse fra Hawaii: http://www.gohawaii.com/big_island/

Skrevet

Øyer du kan reise til: Hawaii (the big island), Maui, Oahu (her ligger Honolulu), Kauai

Jeg har bodd på Waikiki, og anbefaler på det sterkeste å reise til Hawaii. Det er ganske overbefolket på Waikiki Beach, så jeg anbefaler deg å gå 10 minutter videre til Fort De Russy, eller andre veien til Diamond Head Beach. Der er det så å si ingen turister, og du får bade i fred. Ellers er det kjempemange surfere ute i sjøen, og de tilbyr surfeskole. Om vinteren er det ganske mange surfekonkurranser, så det er ikke uvanlig å se forskjellige camper på strendene.

Honolulu er en millionby, og det er tilsvarende med turister. De innfødte er veldig hyggelige, og det er varmt hele året. Om vinteren (november - februar) er det kaldere (ca 20-25 grader), om sommeren (mai-september) er det VARMT! (30-35++ grader) Det regner veldig sjeldent, men det er stort sett overskyet om vinteren. Det blir tidlig mørkt, ca i seks-syvtiden.

Jeg anbefaler å dra til Pearl Harbor, gå Diamond Head (død vulkan), snorkle i Hanauma Bay, surfe på North Shore, dra på ananasfarm, hike opp noen av fjellene, gå i "jungelen" (det finnes ikke farlige slanger eller store edderkopper på Hawaii)..

Jeg reiste til Maui og Big Island også. Maui er snorkleøya! Her tilbyr de fantastiske turer med båt, hvor man stopper opp forskjellige steder og snorkler med delfiner, fargerike fisker og skilpadder. Vi dro også til Haleakala, som er en sovende vulkan på 3000 meter. Fantastisk natur!

Big Island er delt opp i to halvparter. Ene delen er tørr og mye sol, mens på andre siden regner det hele tiden. Her dro vi på vulkansafari. Vi stod over "hull" i bakken hvor dampen slo ut, vi gikk i grotter hvor lavaen har banet seg vei, vi så svære krater etter lavautbrudd. Om kvelden kunne vi gå ned mot strandsonen med lommelykter for å se lavaen som strømmet ut i sjøen. Fantastisk syn! Man måtte være på et avstengt område, for om man gikk nærmere ble det for varmt. Noen jeg kjenner gikk nærmere, og da smeltet skoene! Ellers tok vi en helikoptertur over vulkanene, og kunne se utbruddene på ekte! Vi sirklet over vulkanene og så hvor mye liv det faktisk er i en vulkan!

På Big Island kan man dra opp på Mauna Kea, som er en sovende vulkan. Vi kjørte firehjulstrekker med en lokal guide, og brukte 6 timer opp. Det var snakk om seriøs høyde! Vi kunne ikke sovne pga trykkforskjeller og hadde med oss oksygentanker. På toppen var det SNØ!!! Og vi fikk se en klar himmel full i stjerner, og kunne se over på Maui! Vi så den mest fantastiske solnedgangen jeg noen sinne har sett!

Hawaii er fantastisk!! Der må dere bare reise!!

Skrevet

Anbefaler Maui og Kuau, men når man reiser så langt bør man være borte en stund (minst 3 uker vil jeg si) så da går det fint an å flytte på seg. Det som er fasinerende er at øyene har hver sine særegenheter. Ellers skriver jeg under på alt det gjesten over her nevner; snorkling i Hanauma Bay, vulkanturer, helikoptersightseeing m.m. Hawaii er utrolig!!

• 9 måneder senere...
Skrevet (endret)

Tusen takk for svar!:) Jeg og to venninner har bestemt oss for å dra i 2011, har funnet rimelige billetter, så jeg skal undersøke alt dere har skrevet her:) Er det forresten dyrt på Hawaii? Mat, surfing, drinker, kollektivtransport osv.. Foreløpig ser vi for oss en 15-dagers tur.

Takker så mye :D

Endret av josefin88
Skrevet

*Mine innlegg* planlegger også en tur til Hawaii i 2011, dog antakeligvis bare en uke(avslutning på 1år i usa)

• 2 måneder senere...
Skrevet

*dytter*

Skrevet

åh, denne må jeg følge. har lova samboeren at vi skal dra dit, helst neste sommer! tør nesten ikke glede meg, Hawaii virker så fantastisk.

Skrevet

Hawaii er absolutt å anbefale!

Som tidligere nevnt er de vanligste øyene å besøke: Oahu, Maui, Hawaii og Kauai. Hvilke øyer dere velger å besøke og hvilke aktiviteter dere begir dere ut på avhenger av interesse, da dere umulig kan rekke over alt i løpet av en ferietur. Oppgi derfor gjerne hva dere kunne tenke dere, hvilke hobbyer dere har etc.

Personlig mener jeg man får mest ut av øyene dersom man er et friluftsmenneske og liker natur, hav og fjell. Hawaii er supert om man har dykkesertifikat, da man kan dykke blant og i båtvrak, med delfiner, hval, skilpadder, rokker, hai ++. På Big Island kan man for eksempel nattdykke med mantarays, en fantastisk opplevelse.

Det finnes også flust med fjell og vulkaner å bestige. Oahu har den ulovlige turen "Stairway to heaven" som er imponerende, men en vanlig spasertur opp på Diamond Head er også flott. På Big Island kan man, som nevnt, besøke store vulkaner som Mauna Kea, der man kan besøke et flott og viktig stjerneobservatorium, kaste snøball og se på vakre solnedganger.

Surfing i forskjellige former: tandem, stand up paddle, etc er også et must. Det finnes fullt av strender som er nærmest øde, selv på turistøyen Oahu.

Utelivet kan også by på spennende opplevelser dersom man vet hvor man skal dra, og det er alltid gøy å snuble innom lokale konserter og kavakvelder.

Altså, det gjelder å gruble litt på hva målet med ferien er først.

Jeg svarer gjerne på spørsmål. Har selv familie på Hawaii og har bodd der tidligere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...