Gjest Gjest Skrevet 5. januar 2010 #1 Skrevet 5. januar 2010 Jeg sitter å tenker på dette. Nå var det igjen stor overskrift over økning i boligpriser. Men når vi ser på vårt hus. Vi har ett helt nytt hus(var ferdig i våres). Stort hus 320 km2 med god standard,som vi fikk verdivurdering på ca 3,2 mill da. Men her vi bor-på bygda, så er dette et hus i toppen av prisklassen og blir dermed antageligvis ikke så enkelt å selge. Så selv om boligprisene øker med 15 prosent fremover over årene,kan vi egentlig regne med at våres gjør det og? Klarer liksom ikke helt å se for meg at huset kan være verdt si 4,5 mill om noen år,og at man faktisk klarer å selge det her på bygda.. Hmm.. Noen med erfaring?
Gjest gjest1 Skrevet 5. januar 2010 #2 Skrevet 5. januar 2010 Selvfølgelig vil ikke alltid en bolig øke i verdi. Like selvfølgelig er det at den ikke alltid vil synke i verdi. Dersom noen hadde hatt fasiten på hva alle boliger var verdt om et par år, så kan du sammenlikne det med å vinne i lotto...
Gjest Gjest Skrevet 5. januar 2010 #3 Skrevet 5. januar 2010 Selvfølgelig vet jeg at en bolig ikke alltid vil øke i verdi. Jeg har nok vært litt klønete i å formulere meg Jeg mener dersom boligprisene 1 år stiger 20 prosent,vil dette også gjelde hus på landet som ligger i en høy prisklasse.. Eller vil dette i hovedsak gjelde for hus i byen og "billige" hus?
Gjest Gjest Skrevet 5. januar 2010 #4 Skrevet 5. januar 2010 Boligprisene stiger mest i by og bynært, det har i hvert fall vært slik så lenge jeg kan huske. Også i byene er det sånn at noen strøk som er mindre attraktive har priser som er mer stabile over tid, som ikke stiger (eller synker) så voldsomt. Hvordan det er på landet kommer nok veldig an på. Hvis dere bor såpass nær en by eller et sted med godtlønte arbeidsplasser kan det jo være noen som er interessert i et dyrt hus, men ellers tror jeg (fra delvis egen erfaring) at mange kanskje heller vurderer å kjøpe et litt eldre hus med grei standard til vesentlig lavere pris. Ser i hvert fall der jeg har bodd de siste årene at store og dyre nye hus blir liggende veldig lenge til salgs og gjerne må ned i pris. Forøvrig blir det vel litt sånn at om noen år er ikke huset deres like nytt lengre, og da vil det kanskje falle litt i pris også (men samtidig bli mer lettsolgt?). Uansett trenger en ikke mer enn én kjøper, så det er umulig å være bastant.
Gjest Gjest Skrevet 5. januar 2010 #5 Skrevet 5. januar 2010 Ja det er sånn jeg ser det også. Vi bor ikke så veldig langt på bygda. 30 min til 2 mindre byer og 1 time til Oslo. Men alikevel ser jeg ikke at det kan stige så mye mer her de neste årene. Skal bli spennende å se da hva som har skjedd om 10 år..
Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2010 #6 Skrevet 6. januar 2010 Boligen er verdt det kjøper er villig til å betale. Vet om noen som har bygget dyr bolig på bygda og huset er takstert til mindre enn kostnaden ved å bygge det pga arbeidsmarked og etterspørsel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå