Gjest Fisk Skrevet 5. januar 2010 #1 Skrevet 5. januar 2010 I forhold til å være trygdet og enslig, hvordan defineres det "å ha samboer" etter deres regler? Er man det når man er/har kjæreste og besøker hverandre i noen uker av gangen - eller hvordan fungerer dette egentlig?
Gjest Januar Skrevet 5. januar 2010 #2 Skrevet 5. januar 2010 Samboere er to voksne som bor på samme adresse. Kjærester som er på besøk hos hverandre, bor ikke på samme adresse, og er derfor ikke samboere.
Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2010 #3 Skrevet 6. januar 2010 Jo, det lyder rett og rimelig, men når de "besøker" hverandre (bor under samme tak) i lange perioder av gangen, kanskje opptil tre-fire uker i slengen (bytter på), da virker det for meg som at de bor sammen mere eller mindre... Noen uker hist, og en mnd her, liksom. Lurer bare på hvordan nav`s reglverk definerer dette. Er det bare postadressen som skiller på dette?
Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2010 #4 Skrevet 6. januar 2010 Jo, det lyder rett og rimelig, men når de "besøker" hverandre (bor under samme tak) i lange perioder av gangen, kanskje opptil tre-fire uker i slengen (bytter på), da virker det for meg som at de bor sammen mere eller mindre... Noen uker hist, og en mnd her, liksom. Lurer bare på hvordan nav`s reglverk definerer dette. Er det bare postadressen som skiller på dette? Så lenge dere ikke har samme adresse, kommer ikke de ansatte fra nav hjem og ser om dere sover sammen mens de ser på klokka og loggfører dato. De har ikke lov til det. Det er mange grunner til at man ikke vil flytte sammen permanent, men i perioder tilbringer mye tid sammen likevel. Det har ikke nav noe med.
Draum Skrevet 6. januar 2010 #5 Skrevet 6. januar 2010 Hele poenget med å definere noe som samboer er jo at man da får halvparten av utgiftene i forhold til å bo alene, f.eks. husleie. Så lenge et par betaler husleie to steder, må de jo få sove hos hverandre så mye de vil. Det er når én av partene har adresse et sted h*n i realiteten ikke bor og heller ikke har noen utgifter eller forpliktelser til at det blir feil.
Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2010 #6 Skrevet 6. januar 2010 I forhold til å være trygdet og enslig, hvordan defineres det "å ha samboer" etter deres regler? Er man det når man er/har kjæreste og besøker hverandre i noen uker av gangen - eller hvordan fungerer dette egentlig? Det kommer an på hva du definerer som trygdet. Hvis du har en uføretrygd og velger å ha en samboer, så har ikke det noe å si for trygden din, så vidt jeg vet.
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2010 #7 Skrevet 7. januar 2010 Jo det tror jeg faktisk at det har. Om man bor alene har man sine utgifter. Er en to som deler, tror jeg at den trygdede mister litt av trygden sin.
Gjest Januar Skrevet 7. januar 2010 #8 Skrevet 7. januar 2010 Enslige får 100 % grunnpensjon, mens samboere bare får 85 %. Grunnpensjon er det samme som grunnbeløpet 72 881.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå