Andale Skrevet 5. januar 2010 #1 Skrevet 5. januar 2010 Jeg har spart flittig i BSU en god stund nå, og sparer fremdeles. Men nå har det seg sånn at jeg har fått meg en samboer som allerede har et hus, uten lån. Hva gjør jeg da med BSU-pengene. De MÅ vel brukes til hus de? - Mulig jeg kjøper meg inn i huset etter hvert (er student nå), og da kan kanskje pengene brukes til det? - Eller kan jeg bruke det til å f.eks bygge en garasje? - Er det mulig å gi de pengene til samboer, altså late som ejg kjøper meg inn i huset, for så å få pengene tilbake fra han så jeg kan sette de på en vanlig sparekonto? Tenker da en sparekonto jeg kan ha med en stor sum penger i tilfelle det skal skjære seg med oss. Eller er det helt ulovlig? Det er uansett han som blir boende i huset hvis vi skulle skilles, så jeg må jo uansett flytte (noe jeg selvfølgelig håper ikke skjer).
Yummy_Mummy Skrevet 5. januar 2010 #2 Skrevet 5. januar 2010 - Er det mulig å gi de pengene til samboer, altså late som ejg kjøper meg inn i huset, for så å få pengene tilbake fra han så jeg kan sette de på en vanlig sparekonto? Tenker da en sparekonto jeg kan ha med en stor sum penger i tilfelle det skal skjære seg med oss. BSU-konto har vanligvis bedre rente enn vanlig sparekonto, så dersom det skulle skje er det bedre å ha dem stående på nettopp BSU-kontoen slik at du har størst mulig egenkapital. Ellers er det jo en viss sjanse for at dere ønsker å kjøpe et annet hus en gang, og da kan jo pengene brukes.
Skybert Skrevet 5. januar 2010 #3 Skrevet 5. januar 2010 Eller så kan du si ifra til banken at de skal trekke boliglånet fra BSU kontoen din. Du bruker da pengene til bolig. For å være sikker ville jeg heller betalt på lånet, for så å bruke de vanlige pengene til å sette opp en garage, siden det kan bli vanskelig å dokumentere at det er til hus.. Er usikker hvor vanskelig skatteetaten er.. Ang å betale til samboeren din, bruk summen til å betale lånet, få heller penger for han på "hans" del, tilfelle det skal bli vanskelig å dokumentere i etterkant. Ved et brudd kan det bli sett som husleie, ikke at du betaler deg inn i hans andel. Så lenge du kan unngå det vil jeg fraråde deg å ta ut pengene, for å sette det inn i en "vanlig" konto, da du kan måtte betale tilbake skattefradraget du har fått. Har venninner som har gått i den fella, og det er ikke behagelig.
Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2010 #4 Skrevet 6. januar 2010 Eller så kan du si ifra til banken at de skal trekke boliglånet fra BSU kontoen din. Du bruker da pengene til bolig. For å være sikker ville jeg heller betalt på lånet, for så å bruke de vanlige pengene til å sette opp en garage, siden det kan bli vanskelig å dokumentere at det er til hus.. Er usikker hvor vanskelig skatteetaten er.. TS sier jo at det ikke er noe lån på boligen Sakset fra skatteetaten.no: 3.2.3 Garasje Sparebeløpet kan anvendes til anskaffelse av garasje tilknyttet fast bolig som anses som ny for skattyteren, se nedenfor. Forutsetningen er at garasjen erverves til eget bruk i sammenheng med erverv av boligen. Du kan derfor benytte midlene til garasje. Dersom du tror at dere ved en senere anledning skal kjøpe ny bolig sammen, ville jeg helt klart ventet til da med å bruke pengene.
Alison Skrevet 6. januar 2010 #5 Skrevet 6. januar 2010 TS sier jo at det ikke er noe lån på boligen Sakset fra skatteetaten.no: 3.2.3 Garasje Sparebeløpet kan anvendes til anskaffelse av garasje tilknyttet fast bolig som anses som ny for skattyteren, se nedenfor. Forutsetningen er at garasjen erverves til eget bruk i sammenheng med erverv av boligen. Du kan derfor benytte midlene til garasje. Dersom du tror at dere ved en senere anledning skal kjøpe ny bolig sammen, ville jeg helt klart ventet til da med å bruke pengene. Pengene kan brukes til å bygge garasje, men slik jeg tolker reglene må da ts da også ha en eierandel i boligen. TS kan ikke kun stå som eier av garasjen. Eller så kan du si ifra til banken at de skal trekke boliglånet fra BSU kontoen din. Du bruker da pengene til bolig. Nå er det ikke noe gjeld på boligen, men om det hadde vært det måtte ts ha en eierandel i boligen for å kunne benytte seg av denne muligheten.
Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2010 #6 Skrevet 6. januar 2010 Pengene kan brukes til å bygge garasje, men slik jeg tolker reglene må da ts da også ha en eierandel i boligen. TS kan ikke kun stå som eier av garasjen. Nå er det ikke noe gjeld på boligen, men om det hadde vært det måtte ts ha en eierandel i boligen for å kunne benytte seg av denne muligheten. Kun eier av garasjen høres veldig rart ut ja, jeg trekker det tilbake
Andale Skrevet 6. januar 2010 Forfatter #7 Skrevet 6. januar 2010 Kun eier av garasjen høres veldig rart ut ja, jeg trekker det tilbake Hehe, ja det blir kanskje rart. Ved skilsmisse: "Du kan bo i huset, men garasjen skal søren meg jeg ha, for den er min!" hihi. Så da ser det ut til at jeg må kjøpe meg inn i boligen uansett da.. Hm.. Og da blir det jo lån på meg, som jeg kan betale ned med BSU-pengene. Riktig?
Gjest Coarvi Skrevet 6. januar 2010 #8 Skrevet 6. januar 2010 Så da ser det ut til at jeg må kjøpe meg inn i boligen uansett da.. Hm.. Og da blir det jo lån på meg, som jeg kan betale ned med BSU-pengene. Riktig? Du trenger jo ikke ta opp lån, du kan betale din andel med det du har av penger hvis du har nok. Og fortsett nå for all del å spare BSU så lenge du kan, og kjøp deg inn hos han etterhvert. Du hadde vel ikke tenkt å aldri kjøpe deg hus eller leilighet bare pga samboeren?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå