Gå til innhold

Hva skal jeg fylle opp melkekvoten med?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I følge MyPyramidPlan skal jeg ha 3 cups av melkeprodukter om dagen. Her står noen forslag.

Men jeg blir dårlig av melk og yoghurt. Litt ost går bra, men jeg har ingen mulighet til å komme opp i disse mengene daglig.

Noen forslag for hva jeg kan erstatte det med? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
I følge MyPyramidPlan skal jeg ha 3 cups av melkeprodukter om dagen. Her står noen forslag.

Men jeg blir dårlig av melk og yoghurt. Litt ost går bra, men jeg har ingen mulighet til å komme opp i disse mengene daglig.

Noen forslag for hva jeg kan erstatte det med? :)

Når denne nettsiden sier du skal ha tre glass (det heter "glass" på norsk :gjeiper: ) melk eller melkeprodukter hver dag, så er det basert på en standardformel om at en kvinne på din alder trenger så så mye av diverse næringsstoffer, og melk gir grei tilgang på disse næringsstoffene.

Om du får disse næringsstoffene fra melk eller andre kilder spiller jo ingen rolle. Hvis det er kalsium som er det du trenger å få mer av så fins det jo kalsiumtilskudd på apoteket.

Vet du hva som gjør at du blir dårlig av melk og yoghurt? Hvis det er laktose som er problemet burde du kunne spise gulost uten problemer, siden det ikke er laktose i den. Hvis du derimot har melkeproteinallergi så vil du reagere på gulost også.

Skrevet

1 cup er jo en måleenhet, jeg lot bare være å gjøre omregningen til fra 3 cups til 0.7 liter om dagen.

Det er selvfølgelig snakk om en standardformel, og det er jo akkurat hva jeg kan erstatte melken med jeg spør om :)

Jeg kan spise gulost, men jeg synes ikke det er så godt, så det blir i små doser. Vet ikke hvorfor jeg reagerer, har sjekket hos legen, men alt er "ok". Alt er forøvrig ikke "ok" når jeg spiser det. Men det er ikke så farlig, jeg lar bare være.

Men hva kan jeg altså spise som gir samme effekter som melk ville gitt? Regner med at jeg går glipp av en del fett i kosten på denne måten? Kalsium er åpenbart, men vil gjerne ha ideer her også :)

Skrevet

Kan du spise cottage cheese f.eks? Eller bløtere oster som brie, camembert osv?

Skrevet

Soyamelk, rismelk og/eller havremelk er også gode erstatninger. Noen av dem er tilsatt ekstra kalsium også.

Skrevet

Både cottage cheese og bløte oster går, men også i små doser, ikke noe jeg kan putte inn i et daglig kosthold. Går greit med melk i sauser, men jeg spiser jo ikke saus hver dag, ikke vil jeg det heller.

Jeg bruker rismelk, tilsatt kalsium når jeg kommer over det, men det har vel ikke de samme kvalitetene som melk? Altså de samme næringsstoffene?

Tror generelt at jeg har for lite fett i kosten min. Får det meste av fett gjennom avocado og nøtter/ kjerner. Og laks. Andre gode kilder?

:)

Skrevet

Melk er vel gode kilder til vitanmin B og kalsium, om jeg husker riktig. Så om du spiser lite melkeprodukter/kjøtt, så bør du passe på at du får i deg nok vitamin B. Ellers kan jo rismelk tilsatt kalsium erstatte kalsium.

Ang. fett så kan du bruke olivenolje, både til steking, i salater og i f.eks pastaretter. :)

Skrevet

Så bra, i hvilke andre matvarer finner jeg disse tingene? :)

Skrevet

Hvilke ting? :)

Vitamin B finnes forresten også i egg. Alt som er animalsk. Så om du spiser moderate mengder med anmialsk (egg, melkeprodukter, kjøtt, fisk) så får du sannsynligvis i deg nok vitamin B.

Skrevet

Jeg spiser ikke kjøtt. Særdeles lite melkeprodukter. Sjeldent egg. Spiser fisk.

Skrevet

Fra wikipedia:

"Gode kilder til vitamin B er animalske varer som fisk, egg, ost, nyrer, lever, melk og oksekjøtt, samt gjær, grove kornprodukter, nøtter, frukt og grønnsaker."

Skrevet

Hva med å ta en test hos legen, kanskje du egentlig burde holde deg vekke fra melkeprodukter og heller ta erstatning i form av piller for å unngå å bli dårlig?

Skrevet
Jeg spiser ikke kjøtt. Særdeles lite melkeprodukter. Sjeldent egg. Spiser fisk.

Vitamin B12 fins bare i animalske matvarer (og så i jord, da, siden det produseres av bakterier - men jeg antar det ikke er så fristende å røske gulrøtter opp av jorden og spise dem uten å vaske dem først :ler:) - men du får altså B12 fra fisk, siden du spiser det. Dessuten er mange varianter av soyamelk etc tilsatt B12.

Det er slett ikke nødvendig for voksne mennesker å drikke kumelk - og melkefett er ikke sunt, vegetabilsk fett som olivenolje, rapsolje o.l er mye bedre for deg. Og selvfølgelig nøtter og avokado, som du allerede spiser en del av :)

Melkeprodukter inneholder en del proteiner, men det kan du jo lett få mer enn nok av fra andre kilder. (Bønner, linser, grove kornprodukter, nøtter, frø, soya...)

Skrevet

Du kan få nok kalsium hvis du spiser nok av visse typer grønnsaker (mye bladgrønt tror jeg, men ikke sikker), veganere kan f eks klare seg uten tilskudd av kalsium så lenge de spiser fornuftig, dessuten er det kalsium i fisk. Et tips jeg har fått med meg er å spise fisk med bein, type påleggssardiner o.l - da får du vel også vitamin D samtidig fra fiskefettet. Du bør også vurdere å ta tran eller annet vitamin D-tilskudd da dette kan være avgjørende for kalsiumopptaket (visstnok). Det er ikke så viktig å få i seg melkefett, men er enig med de andre, bruk oljer etc. Fet fisk er bra, rapsolje er en av de beste vegetabilske oljene når det gjelder fettsyresammensetning og er veldig anvendelig, linolje er også veldig bra men har dårligere holdbarhet og taes vel mest som tilskudd, brukes ikke i vanlig matlaging tror jeg.

Skrevet

Soyamelk må være en fin erstatning for deg. Den inneholder også en del sunt fett.

Skrevet
... linolje er også veldig bra men har dårligere holdbarhet og taes vel mest som tilskudd, brukes ikke i vanlig matlaging tror jeg.

:jepp: Linfrøolje smaker ikke særlig godt, men det funker kjempefint å ha en liten dæsj i smoothies og lignende. Inneholder omega 3.

Skrevet

Hmm.. høres ut som om jeg ikke gjør det så verst likevel :)

Jeg bruker rapsolje til å steke med og olivenolje til salater ol. Spiser både ruccola og spinat, erter, aspargesbønner og brokkoli, som alt er mørkegrønt. (Det var bra ikke sant?)

Soyamelk klarer jeg ikke smaken på desverre, men bruker mye rismelk. Desverre ingen av nærbutikkene mine som har med tilsatt kalsium, så blir som oftest uten.

Tar omega-3 kapsler og multi-vita-min kapsler.

Linfrøolje brant jeg meg skikkelig på for noen år siden, og brekker meg bare av tanken på smaken :ler: Men jeg spiser en god del linfrø, som jeg har hamret opp, siden det er vanskelig for systemet å ta opp næringsstoffene når de er hele. Noen som vet hvor man kan kjøpe ferdig hamret opp?

Ellers går det i mye bønner, linser, kikerter, nøtter og frø og grove kornprodukter.

Ikke så gira på å spise jord kjenner jeg ;)

:fnise:

Jeg har allerede tatt blodprøve hos legen, og er ikke allergisk. Men siden jeg reagerer på det, blir det til at jeg til en viss grad unngår det. Det går greit i små doser, som i ost, men ren melk er drepen.

Var bekymret for om jeg klarte å få i meg nok fett egentlig, i og med at hvert måltid skal bestå av karbohydrater, proteiner og fett, sånn som jeg har forstått det. Men kanskje jeg ikke klarer meg så verst likevel :)

Skrevet (endret)

Ojoj, online shopping.. Farlig! :ler: Hvordan er det med de tingene egentlig, leste et sted at man ikke kan importere tabletter? Kan man importere juice'r? :)

Edit: Og hvordan er det med shippingen? Dyrt? Lang tid?

Endret av stjernekyss
Skrevet

Har du smakt soyamelken i blå kartong? Den synes jeg smaker bra. Men den er tilsatt sukker da.

Leveringstiden fra iherb er ca to uker. Opp til en viss vekt er frakten ganske billig, hvis den blir dyrere lønner det seg å dele det opp i flere bestillinger.

Det går sikkert fint å bestille juice derfra, men kan tenke meg frakten blir ganske dyr da. Har lagt merke til at alle pakkene jeg har bestilt fra iherb blir åpnet i tollen, så mulig det går an å bestille tabletter derfra også nå, bare at de sjekker om det er en type som er lovlig å importere.

Centra på Majorstuen har forresten knuste linfrø.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...