Gjest Gjest Skrevet 5. januar 2010 #1 Del Skrevet 5. januar 2010 Jeg er intet stort husmoremne, men jeg har tenkt å lage noen boller til å ha i fryseren. For å gjøre det lettvint kjøpte jeg en slik pakke med ferdigboller (bland i gjær og vann) og en pakke med vaniljekrem. Jeg har nemlig lyst på vaniljekrem oppå bollene. Så til spørsmålene - skal jeg bare smøre på litt krem på bollene før jeg steker dem? Og kan de tines opp evt. varmes opp forsiktig i ovnen etterhvert som de skal spises? Altså uten at det blir mislykket med vaniljekremen på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brud84 Skrevet 5. januar 2010 #2 Del Skrevet 5. januar 2010 Jeg har ved flere andledinger laget vaniljeboller, i stedet for kanelsnurrer. Kjevler ut deiligen, smører på ett lag med vaniljekrem og ruller sammen. skjærer passe biter av "pølsa" og legger deg på stekebrett. Det blir supergodt, og er greit å fryse ned. kan tines som de er, eller varmes litt i ovn/micro. kanjse jeg skal gå i frysen og ta ut ett par stk.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kanutten Skrevet 5. januar 2010 #3 Del Skrevet 5. januar 2010 Hei Jeg er redd for at om du smører vaniljekremen utover bollene, vil den bli brent. Jeg ville gått for brud84 sin måte, eller å kjevle ut skjær ut i firkanter, legg ei skje vaniljekrem på hver firkant, brette firkantene sammen slik at kremen blir inni, og legg med skjøten ned i en muffinform. Det pleier å bli kjempegodt!! Lykke til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TS Skrevet 5. januar 2010 #4 Del Skrevet 5. januar 2010 Men jeg minnes da at min mor laget boller før med litt gult på toppen. Det ble vel gjerne litt gyllent etter en runde i ovnen, men ikke brent. Jeg kan selvfølgelig spørre mamma hva hun gjorde, men det er lenge siden jeg har sett slike boller hos henne, og det er fra henne jeg har arvet min udugelighet på kjøkkenet, så det spørs om hun husker noe... Takk for tips i hvert fall! Snurrene høres jo gode ut! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest megvel Skrevet 5. januar 2010 #5 Del Skrevet 5. januar 2010 Du kan jo lage boller, og så klemme et hull på toppen? Jeg ville tatt ei spiseskje og klemt til en grop og lagt vaniljekremen oppi der. Men det må være nokså dypt, for ellers kan kremen renne ut over hele bolla og bli svidd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest boller Skrevet 5. januar 2010 #6 Del Skrevet 5. januar 2010 Det er ikke noe problem å ha vaniljekrem i en klatt oppå bollene, det blir jo vanlige skoleboller. Renner ikke utover når jeg lager det iallefall, men det er jo greiest å lage en grop(så får du plass til mer:)). Så må man ha melis og kokos rundt det gule:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnneMarthe Skrevet 5. januar 2010 #7 Del Skrevet 5. januar 2010 Jeg pleier å lage vanlige boller, og lage et hull i hver bolle som jeg legger vaniljekremen oppi. Det går bra å fryse de, og tine de opp igjen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Caramello Skrevet 5. januar 2010 #8 Del Skrevet 5. januar 2010 (endret) Når jeg lager vaniljeboller, bruker jeg å lage de som en vanlig bolle, men lager på en måte en grop midt oppå bollen ved hjelp av ei spise skje. Så legger jeg ca. 1ss med vaniljefyll i den gropa. Det blir ikke brent under steking Og det går fint ant å fryse de og tine de opp igjen Endret 5. januar 2010 av Jente85 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TS Skrevet 5. januar 2010 #9 Del Skrevet 5. januar 2010 Takk for flere tips! Hadde jeg lest litt nøyere på bollepakken så hadde jeg sett at det står oppskrift på skolebolle med vaniljekrem på siden. Det er vel det samme om jeg bruker tørrgjær eller vanlig i slik ferdigpakke? Det står bare 2 pakker gjær. (Og i teksten står det at vanlig gjær må røres ut i lunken væske). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. januar 2010 #10 Del Skrevet 5. januar 2010 Jeg pakker ofte inn vaniljekrem inni bollene før jeg steker dem. En deilig overraskelse når man biter over. Tørrgjær eller våtgjær er hipp som happ. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kanutten Skrevet 5. januar 2010 #11 Del Skrevet 5. januar 2010 Jeg lagde med vaniljekremen inni på jobb i kveld, og de jeg jobber med sa det var de beste bollene de har smakt. Jeg lagde mange boller, og ikke en smule gijen da jeg dro hjem i kveld. der røyk nok slankekuren til ett par Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2010 #12 Del Skrevet 6. januar 2010 Hvis man lager luftige boller så kan vaniljekremen sprøytes inni etter at bollene er stekt. Det er kjempegodt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Spinell Skrevet 6. januar 2010 #13 Del Skrevet 6. januar 2010 Det er vel det samme om jeg bruker tørrgjær eller vanlig i slik ferdigpakke? Det står bare 2 pakker gjær. (Og i teksten står det at vanlig gjær må røres ut i lunken væske). Du kan bruke to pakker tørrgjær istedenfor to pakker fersk gjær. Tørrgjæret blander du i melet, men det vet du sikkert. Når du baker med tørrgjær skal du også bruke lunken væske. Du dreper ikke tørrgjæren så lett som den ferske, så den tåler litt høyere væsketemperatur (40 - 45 grader istedenfor 37). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maxi Skrevet 6. januar 2010 #14 Del Skrevet 6. januar 2010 NÅ fikk jeg lyst på vaniljeboller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TS Skrevet 6. januar 2010 #15 Del Skrevet 6. januar 2010 Takk for enda flere tips! Du kan bruke to pakker tørrgjær istedenfor to pakker fersk gjær. Tørrgjæret blander du i melet, men det vet du sikkert. Når du baker med tørrgjær skal du også bruke lunken væske. Du dreper ikke tørrgjæren så lett som den ferske, så den tåler litt høyere væsketemperatur (40 - 45 grader istedenfor 37). Tørrgjær i mel var jeg klar over. Siden jeg har kjøpt Istid-boller er de beregnet på barn, så da får jeg det ganske utførlig forklart hvordan det skal gjøres. Så det står lunket vann. Så da gjenstår det å bestemme seg for om jeg skal lage snurrevarianten som jeg tror er enklest, eller om jeg skal putte det inni så det blir som en overraskelse slik en her skrev. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2010 #16 Del Skrevet 6. januar 2010 Takk for enda flere tips! Tørrgjær i mel var jeg klar over. Siden jeg har kjøpt Istid-boller er de beregnet på barn, så da får jeg det ganske utførlig forklart hvordan det skal gjøres. Så det står lunket vann. Så da gjenstår det å bestemme seg for om jeg skal lage snurrevarianten som jeg tror er enklest, eller om jeg skal putte det inni så det blir som en overraskelse slik en her skrev. Det var jeg som skrev at jeg pleier å putte det inni. Det er nok ikke like enkelt som snurrene, og garantert mer klissete, men jeg synes det er veldig godt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TS Skrevet 6. januar 2010 #17 Del Skrevet 6. januar 2010 Det var jeg som skrev at jeg pleier å putte det inni. Det er nok ikke like enkelt som snurrene, og garantert mer klissete, men jeg synes det er veldig godt! Veldig enig i at det er veldig godt med en skikkelig porsjon vaniljekrem inni, men kjenner jeg meg selv rett velger jeg nok minste motstands vei... Forresten, hvordan gjør du det sånn rent praktisk? Med sprøyte som det ble skrevet her eller bretter rundt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2010 #18 Del Skrevet 7. januar 2010 Jeg former en bolle, lager en grop som jeg fyller med vaniljekrem og så pakker jeg det godt inn... (Om du skjønte noe av det!) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Spinell Skrevet 7. januar 2010 #19 Del Skrevet 7. januar 2010 Takk for enda flere tips! Tørrgjær i mel var jeg klar over. Siden jeg har kjøpt Istid-boller er de beregnet på barn, så da får jeg det ganske utførlig forklart hvordan det skal gjøres. Så det står lunket vann. Aah... utfra det første du skrev var jeg bare ikke sikker på det. Beklager "teskje-forklaringen" Jeg synes det er aller enklest å trykke en skikkelig grop i bollen og legge vaniljekremen oppi, på samme måten som et skolebrød. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TS Skrevet 7. januar 2010 #20 Del Skrevet 7. januar 2010 Aah... utfra det første du skrev var jeg bare ikke sikker på det. Beklager "teskje-forklaringen" Jeg synes det er aller enklest å trykke en skikkelig grop i bollen og legge vaniljekremen oppi, på samme måten som et skolebrød. Det er helt i orden med teskje-forklaring. Blir ikke fornærmet, og jeg har jo egentlig bedt om det. Bedre med for mye inforamsjon enn for lite! Til gjest 13:22 så skjønte jeg forklaringen din på innpakkingen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå