Gå til innhold

Tur med hund i denne kulden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var ute på en morgenrunde med hunden for et par timer siden, og jeg kjente jo at det var iskaldt ute. Hvor kaldt kan det være og fortsatt være forsvarlig å gå tur med hund? Jeg har en blandingshund som har verken spesielt tynn eller spesielt tykk pels.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_tora_*
Skrevet

Den tåler nok litt, men jeg vet ikke hvor kaldt det er der du bor nå?

Fryser den, vil den først merke det på labbene og begynne å løfte på beina. I alle fall tror jeg det er et tegn på at den fryser, uten at det er en fare for at den får forfrysniger med det samme. Hunder svetter gjennom labbene. Hvis den ikke har underull, kan du kjøpe "klær" til den. Kulde er ikke det verste, men blåser det i tillegg er den ekstra utsatt. Når dere går tur beveger den seg.

En time i 20 minus bør den tåle fint, men jeg vet jo ikke hva du mener med en tur? Langtur, da bør du ha dekken på den. Labbefett er vel så viktig for å hindre sprekker.

Skrevet

Jeg regner med det er ca. 10-12 minus her Jeg bor på vestlandet. Det blåser ikke noe særlig. Jeg tenkte ikke på langtur, men egentlig på sånne 30-45 minutters tusleturer.

Skrevet
Fryser den, vil den først merke det på labbene og begynne å løfte på beina. I alle fall tror jeg det er et tegn på at den fryser, uten at det er en fare for at den får forfrysniger med det samme.

Løftning av labbene kan også skyldes veisalt som svir under potene.

Jeg har en hund med veldig lite pels, og nå når det har vært 10-15 minus går vi bare korte tissturer på ca ett kvarter. Hun fryser med en gang vi stopper, og vil egentlig bare inn igjen med en gang hun har gjort fra seg. Vi har ett dekken til henne, men når det er så kaldt å fuktig som nå hjelper det lite, siden hun fryser mest på poter og mage.

Skrevet

en hund i bevegelse vil ikke ha problemer i den settingen du beskriver, med antal grader og kort pels, i allefall ikke med en sunn og frisk hund.

SElv har jeg trent hundekjøring i ganske så mange minus med dalmatiner. problemet kommer først om du skal ha en pause og hunden står stille. Da pleide jeg å ha med dekken til hunden.

Dekken kan du jo gjerne bruke uansett. For øyeblikket har jeg en puddel med forkalkninger og låsninger, og har fått klar beskjed av veterinær om at han skal ikke ut i minusgrader uten dekken i det hele tatt.

Skrevet

Mine Labradortisper bruker dekken om det er veldig kaldt og vi skal være lenge ute.Vi er mye ute året rundt siden jeg har hest. I stallen pleier dem å ligge på varmerommet. Det har vært 29 blå her og da var det kun ut på do og rett inn igjen ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...