Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Åssen opplever du kulda? :kaffekopp:

Enebolig eller leilighet?

Ende-leilighet?

Har du nok ved? Fyrer du med strøm?

Jeg har brukt opp gassen til gass-peisen, og veranda'n er full av snø så vi kommer ikke til boden der ute, å får skiftet gassbeholder... Kaldt ja...

Røros er ett av de kaldeste stedene i Norge, med en kulderekord på 50,3 minus. Godt Oslo bare har 15 nå... :klemmer:

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest revmatikeren
Skrevet

Jeg syns det er kadt selv om det er bare 17 minus, men passer på å kle meg godt når jeg skal ut. Kroppen kjenner godt at det er kaldt, den verker og er stiv, men sånn er det nå bare.

Vi har fyrt mye med ved som gir en deilig varme, i tillegg bruker vi noe strøm til oppvarming. Vi er så heldige at vi har gratis ved, selvhogd, og det hjelper.

Ellers må jeg si at det er utrolig vakkert ute nå med snøen og solen som titter fram innimellom. :)

Gjest også revmatiker
Skrevet

- Siden jeg er revmatiker, og kjenner at leddplagene tar seg opp nå i kulda, så greier jeg ikke glede meg over "vakkert vintervær".

Jeg fyrer med ved,kjøper dyrt, har det godt og varmt inne, men må jo ut av og til. Og er livredd for å falle, selv om jeg ikke er gammel og støl. Glad jeg har bil.

Knærne mine ville ikke tålt en deis i bakken.

Forøvrig syns jeg at Norge er et kjempeflott land å bo i, det er ikke det. Men sitter bare og venter på at det skal mildne i været.

Skulle også ønske at jeg hadde hatt min egen ved.

Skrevet

I Oslo kan jeg gå uten votter i flere minutter uten å bli helt iskald, selv om det er 15 minus. Mend der jeg kommer i fra i Hedemark er det iskaldt på en annen måte, jeg kan ikke stikke hånden utenfor i minus 5...merkelig at luften har så mye å si...

Bruker de jævligste støvlettene,

ser ut som moonboots fra 70-tallet,

men jeg er helt varm, selv etter en time ute i minus 20.

Folk putter klær og sokker på dyra sine oxo hahahaha

• Liker 1
Skrevet
I Oslo kan jeg gå uten votter i flere minutter uten å bli helt iskald, selv om det er 15 minus. Mend der jeg kommer i fra i Hedemark er det iskaldt på en annen måte, jeg kan ikke stikke hånden utenfor i minus 5...merkelig at luften har så mye å si...

Merkelig at du skriver det, for jeg har stikk motsatt erfaring. 20 kalde i Oslo med vind og fuktig luft føles mye kaldere enn 30 eller til og med 40 kalde på bygda i Hedmark hvor jeg har slekt. Forøvrig så elsker jeg kulden, endelig ordentlig vinter. Kan godt ha det sånn som nå til over påske. Men sterk varme om sommeren synes jeg er skikkelig plagsomt. Ang fyring så bor jeg i blokk og trenger aldri ha varmen på. Men selv jeg har måttet stenge vinduet de siste dagene, ellers står det åpent det meste av året :)

Skrevet

I Bodø blåser det sånn i tillegg til kuldegradene, så det er fryktelig, fryktelig kaldt ute. Jeg er ikke spesielt glad i å fryse, så er med andre ord mer glad i sommer enn i vinter. ;)

Skrevet

Jeg syns også det er surere i oslo når det er kaldt enn det er hjemme i Hedmark - i dag har det ligget jevnt på 20 minus her og jeg har varmepumpe som jobebr hardt og fyrer med ved i tillegg for å spare på strømmen og avlaste.

Det skal visst bli ned mot 30 og kaldere til helga her oppe... :fryser:

Skrevet

Fryser ikke. Bor i leilighet med elektrisk varme.

Ikke for å gå helt OT, men gassovnen min slukte hele gassflaska på ei uke. Er det normalt da? Hadde vel full styrke ca 4t per dag, og varierte mellom midterste og laveste ellers.

Skrevet

Fryser bare i ansiktet når jeg sykler eller går jeg! Det er fordi jeg er sånn frysapinn at jeg kler meg som om jeg skulle til månen (hmmm... hvor kaldt er det på månen egentlig... :sjenert: ). Jeg er helt avhengig av min tykke, varme dunjakke - har reddet meg fra å skjelve og hakke tenner konstant utendørs de siste ukene.

Gulvvarme i hele huset, fyrer med ved i tillegg så her blir det godt og varmt. Litt for varmt kanskje, for den vedovnen tar virkelig av.

Gleder meg til sommeren jeg! Aldri vært glad i vinteren.

Skrevet

Jeg har det ikke kaldt, og slipper å fryse, iallefall så lenge jeg holder meg innendørs.

Men jeg håper selvsagt at den globale oppvarmingen snart skal sette inn, slik at jeg igjen kan oppholde meg utendørs.

Skrevet
I Bodø blåser det sånn i tillegg til kuldegradene, så det er fryktelig, fryktelig kaldt ute. Jeg er ikke spesielt glad i å fryse, så er med andre ord mer glad i sommer enn i vinter. ;)

Jeg har omtrent fått kuldesjokk etter at jeg flyttet til Bodø. Den vinden er jo bare helt utrolig kald og guffen!!

For øvrig oppholder jeg meg minst mulig utendørs i denne kulden. Fryser mer enn nok innendørs. Jeg er en ordentlig frossenpinne, og gleder meg VELDIG til 25 plussgrader og sol igjen.

Skrevet
Åssen opplever du kulda? :kaffekopp:

Enebolig eller leilighet?

Ende-leilighet?

Har du nok ved? Fyrer du med strøm?

Jeg har brukt opp gassen til gass-peisen, og veranda'n er full av snø så vi kommer ikke til boden der ute, å får skiftet gassbeholder... Kaldt ja...

Røros er ett av de kaldeste stedene i Norge, med en kulderekord på 50,3 minus. Godt Oslo bare har 15 nå... :klemmer:

Vi fyrer med naturgass og ved i peisen døgnet rundt hver dag.

Det er sinnsykt kaldt, holder meg inne hver ettermiddag og kveld etter jobb, går aldri ut i kulden. Nekter å være ute inntil snø og is forsvinner og det er mulig å se lys, blå himmel og solstråler i fjeset igjen ut på våren en gang. Møkkaland.

Skrevet

Inne har jeg det godt og varmt, hater at det ikke er skikkelig varmt inne. Skal kunne gå i t-skjorte uten å fryse. Ute er det bikkjekaldt, men holder meg mest mulig inne.

Skrevet
Jeg har omtrent fått kuldesjokk etter at jeg flyttet til Bodø. Den vinden er jo bare helt utrolig kald og guffen!!

For øvrig oppholder jeg meg minst mulig utendørs i denne kulden. Fryser mer enn nok innendørs. Jeg er en ordentlig frossenpinne, og gleder meg VELDIG til 25 plussgrader og sol igjen.

Hehe, ja det kan jeg forstå. Jeg som er født og oppvokst i Bodø synes vinden er grusom, til tross for at jeg er vant til den. Så kan tenke meg at det blir ekstre ille for dem som er innflyttet hit.

Skrevet

Jeg er innpakket i pelspledd og er iskald på bena :(

Det er fryktelig gulvkaldt her fordi leiligheten under er kjempegjerrig på varmen :fnise: En gammel dame som sitter med lusekofte og ullklær for å slippe å ha det varmt i leiligheten.

Jeg må dessuten ha varmelaken i senga, eller så skjelver jeg så jeg ikke får sove.

Når jeg skal kjøpe hus skal det huset ha Norges beste isolasjon og det skal være varmekabler under hver cm av gulvet. Vi varmer opp leiligheten på ca 80 kvm med en oljeovn og en varmluftsovn med termostat - og den har ikke hvilt på flere dager. Gleder meg til strømregningen kommer :fnise:

Skrevet

Jag fryser inte mycket inne... lite kyligt kan det vara men inte värre nu när det är -22 än när det bara nollgradigt.

Vi har vattenburen värme från bergvärmepump, och ett hus som är ca 90 år gammalt. I vardagsrummet värmer jag upp med telys i fönstren och nu ska jag upp till sovrummet och värma upp med många ljus i spisen.

Skrevet

vi bor i en gårdhus fra 1850, sikringene er jo noe nyere enn de, men søren ikke av nyere dato... så om vi har på alle panelovnene og alle termostatene slår inn på samme tid går sikringene.

Derfor bytter vi på om vi har på strømovn på kjekkenet elleri stua, og ellers fyrer vi med ved. VArme på badet og guttenes rom står på hele tiden, ovnen på do er en vits, ringen der er like kald å sette seg på som en utedo...

Det er koselig med ved, men det kjedelige er at husnissene er så dårlig til å legge i når vi har lagt oss til å sove, så det er grisekaldt her om morgenen!

I romjulen tangerte Rakkestad en 84 år gammel kulderekord, minus 28,5 grader, den natten flyttet vi hundeburene fra hunderommet og inn på spisestuen, vi klarte ikke holde varmen oppe på hunderommet.

Vannet til hestene har frosset, det bærer jeg ut her innefra, jeg har følelsen at jeg bærer vann ut og ved inn halve dagen!

Og i dag da vi sto opp var det 8,5 varmegrader på kjøkkenet og stua før vi fikk fyr i ovnen...

Skrevet

28 minus her i dag morges... Jeg fyrer med ved :fryser:

Gjest fryser
Skrevet

Her er det 23 blå, vind og frostrøyken står som en grå tett kappe over fjorden. Jeg fryser ikke inne, men det er kaldt å puste utendørs. Kjenner kulda langt ned i halsen, og at jeg blir kald på ryggen når jeg lufter hundn, selv med varm ull og tykke klær. Det blir ikke så lange turer nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...