Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg trenger en elektriker. Og har sent mail til 3-4 elektrikere om forespørsel om de hadde kapasitet og kunne løse mitt problem.

En av dem sa at de hadde kapasitet og at jeg skulle sende adresse, fødselsdato og personnummer.

Jeg stusset på dette med personnummer. Jeg har hatt elektrikere og rørleggere hos meg før og ingen av de har noensinne bedt om personnummer.

Jeg spurte om dette og fikk da til svar at dette er for å identifisere at jeg er den jeg utgir meg for og i tilfelle betalingsproblemer. Og at den vil bli slettet med en gang regningen er betalt.

Dette er et stort firma, men de gjør jobber både for bedrifter og private. Jeg skal kun ha dem til å gjøre en mindre jobb hos meg på noen timer, altså ingen stor renovering. Så derfor stusser jeg veldig over at de trenger min personnummer.

Og hvordan kan de egentlig bruke min personnummer for å sjekke at jeg er den jeg er?

Noen som vet om hvem som faktisk kan kreve å vite din personnummer?

Endret av Eve Luna
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er litt usikker på om de kan kreve det, men årsaken er nok at de muligens skal kredittsjekke deg, slik at de vet at du er i stand til å betale for deg. Dette er sikkert rutine hos de, så om de skal gjøre en stor eller liten jobb så har ikke det noe å si. Men det er nok for å sjekke deg for kredittopplysninger. Slik som ganske mange selskap gjør nå om dagen for å sikre seg mot dårlige betalere.

Gjest annemor30
Skrevet
Jeg trenger en elektriker. Og har sent mail til 3-4 elektrikere om forespørsel om de hadde kapasitet og kunne løse mitt problem.

En av dem sa at de hadde kapasitet og at jeg skulle sende adresse, fødselsdato og personnummer.

Jeg stusset på dette med personnummer. Jeg har hatt elektrikere og rørleggere hos meg før og ingen av de har noensinne bedt om personnummer.

Jeg spurte om dette og fikk da til svar at dette er for å identifisere at jeg er den jeg utgir meg for og i tilfelle betalingsproblemer. Og at den vil bli slettet med en gang regningen er betalt.

Dette er et stort firma, men de gjør jobber både for bedrifter og private. Jeg skal kun ha dem til å gjøre en mindre jobb hos meg på noen timer, altså ingen stor renovering. Så derfor stusser jeg veldig over at de trenger min personnummer.

Og hvordan kan de egentlig bruke min personnummer for å sjekke at jeg er den jeg er?

Noen som vet om hvem som faktisk kan kreve å vite din personnummer?

Et godt råd på veien.. Finn en annen elektrikker:)

Skrevet
Er litt usikker på om de kan kreve det, men årsaken er nok at de muligens skal kredittsjekke deg, slik at de vet at du er i stand til å betale for deg.

De har ikke lov å kredittsjekke deg uten ditt samtykke. Og i en slik situasjon holder det med fødselsdato for identifisering, de trenger ikke hele personsnummeret. Så jeg hadde nok valgt en annen håndtverker.

Skrevet

Det er ikke riktig at en ikke trenger hele personnr for å sjekke kredittverdien. Noen kredittselskaper krever hele personnummer. Det gjorde det i vertfall der jeg jobbet før. Men det er så klart ikke lov å kredittsjekke noen uten deres samtykke!

Gjest paranoica
Skrevet

Hva er det som er så "forferdelig" og "fælt" med å gi bort personnr sitt til en (seriøs) bedrift?

Skrevet
Hva er det som er så "forferdelig" og "fælt" med å gi bort personnr sitt til en (seriøs) bedrift?

Personnr. skal man bare oppgi hvis man må, såvidt meg bekjent så trenger ikke fagarbeidere dette. Høres veldig spesielt ut. Dessuten, hva vet man om det er seriøst. Det finnes da banditter i alle bransjer.

Skrevet

dette kan de gjøre med ditt pers.nr:

•Egen vinning

•Utnytte nye eller eksisterende kundeforhold

•Bestille kredittkort eller bankkort

•Opprette bankkonti

•Bestille pass

•Ta opp lån

•Opprette abonnement for telefon eller Internett

•Kjøpe varer eller tjenester

•Skjule egen identitet

•Oppnå fordeler, f eks medlemskap og fordelsprogram

•Utnytte yrker og roller

•Sverte andres omdømme

heller ingen seriøse leverandører (banker, forsikringsselskap, nettbutikker etc.) ber deg via epost om å oppdatere personalia. Slike henvendelser er svindelforsøk.

Kan skje veldig fort

Skrevet (endret)

Hvem som helst kan opprette ett enkeltmannsforetak, så man har jo ingen garanti for at denne bedriften er seriøs, så da er det greit å være litt selektiv.

Endret av Glør
  • 3 uker senere...
Skrevet

jepp, det kommer bare til å bli mere av dette fremover, så pass på, og gjør deg kjendt med forebyggende arbeid, like godt som å vite hvor du får hjelp når uhellet er ute.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...