-littleme- Skrevet 5. januar 2010 #1 Skrevet 5. januar 2010 Jeg er 15 år, går da altså i 10 klasse. På skolen min er det kun jeg (fra klassen) som dusjer etter gymtimen. Det er jo ganske uhygienisk med tanke på at vi skal være på skolen enda litt over en time (klokketimer)! De andre går rett og kler på seg de vanlige klærne sine også går dem igjen. Jeg dusjer og to andre tar en klut som de har litt vann på og vasker ansiktet og enkelte steder på kroppen. Jeg vet at vi ikke har all verdens tid, men det er jo god tid til og sette opp håret og stå under dusjstrålene for og skylle seg. Vi får jo 25 minutter på oss (vi har et kvarters friminutt etter gymtimen). Er det bare jeg som synes det er litt ekkelt/uhygienisk?
Malibulita Skrevet 5. januar 2010 #2 Skrevet 5. januar 2010 Hvis man har vært i hard fysisk aktivitet og svetter mye, er man gjerne like svett etter en dusj, siden det tar såpass lang tid å slutte å svette. Hvis man dusjer og skifter klær med en gang man kommer hjem (etter to timer, siden dere har en time igjen etter gymtimen) syns jeg ikke det er så uhygienisk. Gammel svette derimot, det er uhygienisk! Husker da jeg gikk på ungdomsskolen og videregående selv, var veldig få som dusjet, jeg var vel en av to som dusjet etter gym på vgs. Vi syntes også det var ekkelt da, men jeg ser litt annerledes på det nå som jeg selv har opplevd at jeg liker å slappe av en liten stund etter aktivitet før jeg dusjer, og bli kald først, så lenge jeg har muligheten til det. Skjønner at du vil dusje, og jeg gjør også det i lignende situasjoner, men har forståelse for at andre venter om de har mulighet til å dusje når de kommer hjem!
Gjest Gjest Skrevet 5. januar 2010 #3 Skrevet 5. januar 2010 Hææ??? Absolutt alle dusjet etter gym da jeg gikk på skolen. Skulket alltid gym selv for å slippe å dusje sammen med de andre. Var helt uaktuelt å ha gym uten å dusje, for det syntes alle sammen var ekkelt. Mulig de i klassen din foretrekker å føle seg småekle noen timer heller enn å gå inn i en fellesdusj..?
Jade Skrevet 5. januar 2010 #4 Skrevet 5. januar 2010 Har jeg aldri hørt om at man ikke dusjer etter gymtimen. Hva gjør man etter svømming da? Er det for å få lengre tid å fikse seg på, eller er problemet å vise kroppen til andre?
Gjest Coarvi Skrevet 5. januar 2010 #5 Skrevet 5. januar 2010 Var ikke vanlig å dusje etter gym på min skole heller (ungdomsskolen). Etter svømming var det vanlig, men da var vi så få i garderoben, men i gymmen var vi mange og døra gikk opp og igjen hele tida, så ingen gadd å dusje. Syns ikke det var noe problem heller, svettet svært lite i skolens gymtimer. Nå som jeg trener på "ordentlig" svetter jeg derimot noe helt enormt, men kan fortsatt finne på å vente en time etter trening før jeg dusjer. Ekle, ekle meg...
Gjest Bianca26 Skrevet 5. januar 2010 #6 Skrevet 5. januar 2010 Jeg er 15 år, går da altså i 10 klasse. På skolen min er det kun jeg (fra klassen) som dusjer etter gymtimen. Det er jo ganske uhygienisk med tanke på at vi skal være på skolen enda litt over en time (klokketimer)! De andre går rett og kler på seg de vanlige klærne sine også går dem igjen. Jeg dusjer og to andre tar en klut som de har litt vann på og vasker ansiktet og enkelte steder på kroppen. Jeg vet at vi ikke har all verdens tid, men det er jo god tid til og sette opp håret og stå under dusjstrålene for og skylle seg. Vi får jo 25 minutter på oss (vi har et kvarters friminutt etter gymtimen). Er det bare jeg som synes det er litt ekkelt/uhygienisk? Jeg syns forsåvidt det er greit om det er aller siste time og man har kort vei hjem for å dusje, men ikke om man skal være på skolen lengre. Da syns jeg man skal dusje
The Kitten Skrevet 5. januar 2010 #7 Skrevet 5. januar 2010 De få gangene jeg ble svett etter gymtimene dusjet jeg. Kan telle på en hånd hvor mange ganger det var.
Anaconda Skrevet 6. januar 2010 #8 Skrevet 6. januar 2010 Har jeg aldri hørt om at man ikke dusjer etter gymtimen. Hva gjør man etter svømming da? Er det for å få lengre tid å fikse seg på, eller er problemet å vise kroppen til andre? Jeg tror ofte at det handler om det siste du skriver der ja.. Jeg husker forøvrig at vi hadde noen slike tilfeller hos oss også, og det viste seg at de fleste synes dette var ekkelt.
Gjest Heidila Skrevet 7. januar 2010 #9 Skrevet 7. januar 2010 Jeg dusjet ikke etter gymtimene. omd et var siste timen eller et par timer igjen etter det. rett og slett fordi jeg ikke likte å stå naken forran mange folk. Og nå til dags finnes det jo mms osv også. hvis noen jenter driver med mobbing,så er det ikke vanskelig å ta snikbilde og sende til guttene i klassen. Sånt var det ikke når jeg var liten ,men det har hendt har jeg hørt. Jeg syns ikke det er uhygenisk ,fordi de fleste dusjer når de kommer hjem istedet
2010 Skrevet 7. januar 2010 #10 Skrevet 7. januar 2010 Da jeg gikk på skolen, var det ingen av jentene i klassen min som dysjet etter gymmen.. Vår klasse hadde gym i siste time, så det var bare til å sykkle hjem å dysje hjemme. De jentene som gikk i paralell klassen (som hadde gym tidlig på dagen) dysjet heller ikke på skolen. Syntes det var ekkelt..
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2010 #11 Skrevet 7. januar 2010 Helt greit hvis man skal rett hjem, men hvis man skal til time først, så dusjer man! Hvertfall hvis man har gjort noe i gymtimen. Det ER ekkelt at halve klassen sitter i klasserommet uten å ha dusjet.
Gjest Heidila Skrevet 8. januar 2010 #12 Skrevet 8. januar 2010 Helt greit hvis man skal rett hjem, men hvis man skal til time først, så dusjer man! Hvertfall hvis man har gjort noe i gymtimen. Det ER ekkelt at halve klassen sitter i klasserommet uten å ha dusjet. det g¨r an å vaske seg rundt halsen og unedr armene med en vaskeklut da deo er også en fin ting
Avalon Skrevet 8. januar 2010 #13 Skrevet 8. januar 2010 Man bør også huske på at det ikke er like lett og naturlig for alle å kle av seg og dusje sammen med andre. For noen er nakenhet noe veldig personlig, og det bør en respektere.
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2010 #14 Skrevet 8. januar 2010 Man bør også huske på at det ikke er like lett og naturlig for alle å kle av seg og dusje sammen med andre. For noen er nakenhet noe veldig personlig, og det bør en respektere. Enig i det, jeg likte veldig dårlig å dusje sammen med de andre guttene på barne- og ungdomsskolen selv, skulket en del gymtimer på barneskolen pga. dette. Heldigvis kom jeg over det. Uansett er det ekkelt å møte opp i time etter trening uten å vaske seg først, og dusje offentlig må de lære seg før eller senere.
Gjest Nanette Skrevet 8. januar 2010 #15 Skrevet 8. januar 2010 Enig med Avalon og som noen lengre oppe sa: Idag finnes det MMS. Det er god nok grunn til å la være.
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2010 #16 Skrevet 8. januar 2010 og dusje offentlig må de lære seg før eller senere. Heldigvis ikke. Jeg er voksen nå, og priser meg lykkelig for at jeg ikke behøver dusje i alles påsyn lengre. Merkelig nok bryr det meg ingenting nå, men det har ene og alene med at nå er det jeg som bestemmer over min kropp, og er det noen i svømmehallen jeg ikke vil skal se meg naken og ingen av båsene er ledige, så kan jeg snu i døren uten at noen reagerer. Denne friheten hadde jeg ikke som ungdom, noe som resulterte i endel problemer i forhold til min egen kropp som det tok år før jeg kom over.
-littleme- Skrevet 8. januar 2010 Forfatter #17 Skrevet 8. januar 2010 Vi har en gymlærer som ikke bare er lærer for oss, men også Idrettslinja på vidregående så han kjører oss ganske hardt. Jeg kjenner at det lukter svette av flere i klassen. (Det er alle guttene og meg som dusjer, ikke resten av jentene)
gohege Skrevet 10. januar 2010 #18 Skrevet 10. januar 2010 herregud så uhygenisk da! i vår klasse må alle dusje og vi har bare 10 minutter til å fikse oss på også
Kanutte Skrevet 10. januar 2010 #19 Skrevet 10. januar 2010 Svette er ikke spesielt uhygienisk, men den kan lukte. Lukter man svette må man dusje. Hvis ikke er det ikke krise å vente noen timer til man kommer hjem. Vi dusjer generelt for mye i Norge i dag. Det er uhygienisk å ikke dusje med jevne mellomrom, men ikke nødvendigvis om man skipper dusjen etter gymtimen (vel og merke så lenge man ikke lukter).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå