Gå til innhold

Omsorg og empati i et forhold

Anbefalte innlegg

Gjest Fru Strert
Skrevet

Mannen min er utrolig praktisk, rasjonell og ansvarsfull. Men, han klarer ikke vise særlig omsorg, annet enn i det praktiske. Han gjør -aldri- noe ekstra, aldri noen overraskelser, ekstra kommentarer eller noe utenom det vanlige til meg eller barna. Selv er jeg en type som liker å legge omtanke inn i handlinger og ord i hverdagen. Må innrømme at dette her etter flere år er i ferd med å gjøre meg både deprimert og i tvil om dette i det hele tatt kan fungere i det lange løp.

What to do?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

kommunikasjon, kommunikasjon, kommunikasjon..

Skrevet

:skratte: Kommunikasjon du. Dette ER mannens måte å kommunisere på.

Jeg har samme "problem", med mann som ikke "legger noe ekstra" i ting. Det er jeg som eier "problemet". Ikke han. Alt han gjør her i livet, det gjør han for meg og barna.

Og dersom man vil skille seg fordi en stakkar ikke gjør alt her i livet på ens egen måte, så er det ikke rart mange blir skilt.

Det nytter ikke å forandre folks personlighet. Han er den han er. Jeg krever oppmerksomhet for å ha det bra, og når han ikke tar et hint. Så sier jeg det rett ut!

Det bør du kanskje prøve du og istedet for å mugne over at han ikke er synsk hva dine behov angår. Fortell ham det når du trenger å høre at han er glad i deg!

Jeg begynte rett og slett med å "ta" en klem. Og så sa jeg at jeg trenger å stå her litt for jeg er ensom. Og jeg vil at du skal si at du er glad i meg. Så lo han og sa det mens vi stod litt. Og så balla det på seg. Han er fortsatt en murstein, men nå er han mer en murstein med peiskos! :ler:

Gjest MikeWaters
Skrevet

Jeg har samme "problem", med mann som ikke "legger noe ekstra" i ting. Det er jeg som eier "problemet". Ikke han. Alt han gjør her i livet, det gjør han for meg og barna.

Og dersom man vil skille seg fordi en stakkar ikke gjør alt her i livet på ens egen måte, så er det ikke rart mange blir skilt.

Det nytter ikke å forandre folks personlighet. Han er den han er. Jeg krever oppmerksomhet for å ha det bra, og når han ikke tar et hint. Så sier jeg det rett ut!

Det bør du kanskje prøve du og istedet for å mugne over at han ikke er synsk hva dine behov angår. Fortell ham det når du trenger å høre at han er glad i deg!

Jeg begynte rett og slett med å "ta" en klem. Og så sa jeg at jeg trenger å stå her litt for jeg er ensom. Og jeg vil at du skal si at du er glad i meg. Så lo han og sa det mens vi stod litt. Og så balla det på seg. Han er fortsatt en murstein, men nå er han mer en murstein med peiskos! :ler:

Flink jente, vi må ha det inn med gravemaskin noen ganger skjønner du :)

Jeg har lært utrolig mye om kvinner og hvilke behov de har gjennom en kvinne som var åpen og udramatisk om sine behov og lengsler. Hun er fremdeles min samboer og hverdagsfella glimrer fortsatt med sitt fravær.

Skrevet

Må si jeg skjønner frustrasjonen din, Fru Strert, men det er sant det som sies over: kommunikasjon! Snakk med gubben din og fortell ham hvordan du føler, for kvinnelige metoder som silent treatment og snurt oppsyn går ham som regel hus forbi....;)

Skrevet

Takk :)

Denne trengte jeg.

Skal følge oppskriften.

Skrevet

Jeg er i samme situasjon, men hva gjør man når man forteller hva man trenger, men de ikke vil gi det? Når han vet at jeg har behov for å føle at han er glad i meg, når han vet at jeg har lyst på noen positive kommentarer en gang i blandt, når han vet at jeg har lyst en gang i blandt å høre at jeg er vakker, men han aldri gjør det?

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Jeg er i samme situasjon, men hva gjør man når man forteller hva man trenger, men de ikke vil gi det? Når han vet at jeg har behov for å føle at han er glad i meg, når han vet at jeg har lyst på noen positive kommentarer en gang i blandt, når han vet at jeg har lyst en gang i blandt å høre at jeg er vakker, men han aldri gjør det?

Jeg tror "i blant" og "noen ganger" blir for vagt, rett og slett. Han kan jo ikke vite når det er og når du trenger det, og så forsvinner det i alle andre ting. Jeg spør om en klem når jeg trenger det, jeg sier "i dag er livet kjipt, kan du si noe pent til meg?", akkurat som hun lenger opp. Selvsagt hadde det vært fantastisk om han kunne lukte akkurat når jeg trenger hva, men det er litt urimelig å be om at kjæresten skal være tankeleser.

Hvis det derimot er sånn at du ber om en klem her og nå og ikke får det, da vet jeg ikke:(

Skrevet

Vel, jeg har klokkertro på min metode. Med mindre han med vilje unngår deg når du spør! Om han avviser deg bryskt og ikke vil. Da er det et annet og mer alvorlig problem dere har.

Min murstein (med peiskos!) VET også at jeg trenger det jeg trenger. Men han kommer fortsatt ikke av seg selv (nødvendigvis) og tilbyr. (Jo, etter så mange år med meg så har det hjulpet en del faktisk) Men som oftest "bestiller" jeg en armkrok. Og "betaler" med å utbrodere hvor FANTASTISK DEILIG akkurat HANS armkrok er... :lur: (smøring vettu, til neste gang.) :fnise:

Gjest Fru Strert
Skrevet

Takk for tilbakemeldinger. Jeg har sagt ifra opptil flere (mange!!!) ganger hva jeg mener. Både på hyggelige og sikkert mindre hyggelige måter etter hvert som frustrasjonen har bygget seg opp.

Jeg har vært i andre lange forhold før jeg traff mannen min, så at alle menn er ute av stand til å yte omsorg og vise omtanke av egen maskin, vil jeg si er feil. Men: kanskje er dette en evne man enten har eller ikke har???...

Skrevet
Jeg har vært i andre lange forhold før jeg traff mannen min, så at alle menn er ute av stand til å yte omsorg og vise omtanke av egen maskin, vil jeg si er feil. Men: kanskje er dette en evne man enten har eller ikke har???...

Omtanke kan vises på mange forskjellige måter. Jeg tror på ingen måte mannen din ikke har omtanke for deg, men han har ikke omtanke på den måten DU regner som omtanke.

Min mann er nå ute og fikser frysevæske til spylervæsken på bilen slik at jeg kan kjøre på jobb i morgen. For min del var dette litt upraktisk fordi vi skal spise middag snart og jeg greit kunne ta buss, men HAN hadde så stor omtanke for meg som satt på den lange kipe bussen at for han var det viktig å spare meg for akkurat det. Dette ER omtanke, om enn ikke helt min form så har jeg lært meg å sette pris på denne typen omtanke.

Så husk; det handler ikke om at man har eller ikke har omsorg og omtanke, det hanlder om at man viser det på forskjellige ting. For ham er det veldig omtenksomt å utføre det praktiske i hjemmet for deg og barna, han gjør dette av kjærlighet til deg og barna og fordi det er viktig for ham at dere har det godt.

Du sier du har snakket med ham om dette, men du har ikke helt snakket på hans praktiske språk om dette. I hans øre har du klaga på at han ikke er omtenksom nok (noe som selvsagt er sårt å høre når han opplever alt han gjør for dere som veldig omtenksomt). Du må snakke med ham på en mer praktisk måte og gi ham mer dirrekte beskjed om hva du trenger og når. Etter mange år med slik teskje vil han lære litt etter litt. Kom hjem og si "jeg trenger en klem og at du er ektra snill med meg i dag". "Jeg kjenner meg stygg i dag, kan du si noe pent sånn at jeg kan føle meg litt bedre?" etc. Ikke klag på det han ikke gjør, men begynn å erstatte kommunikasjonen med å fortelle ham hva han skal gjøre på en mer dirrekte måte uten undertoner av bitterhet og sarkasme.

Skrevet
Mannen min er utrolig praktisk, rasjonell og ansvarsfull. Men, han klarer ikke vise særlig omsorg, annet enn i det praktiske. Han gjør -aldri- noe ekstra, aldri noen overraskelser, ekstra kommentarer eller noe utenom det vanlige til meg eller barna. Selv er jeg en type som liker å legge omtanke inn i handlinger og ord i hverdagen. Må innrømme at dette her etter flere år er i ferd med å gjøre meg både deprimert og i tvil om dette i det hele tatt kan fungere i det lange løp.

What to do?

Gud, så kjedelig! Han hørtes ut som et fengsel. Finn en ny og mer spennende?

Skrevet
Flink jente, vi må ha det inn med gravemaskin noen ganger skjønner du :)

Forstår ikke menn at mennesker må ha nærhet, kose og gi hverandre oppmerksomhet?

Skrevet

Omtanke kan vises på mange forskjellige måter. Jeg tror på ingen måte mannen din ikke har omtanke for deg, men han har ikke omtanke på den måten DU regner som omtanke.

Min mann er nå ute og fikser frysevæske til spylervæsken på bilen slik at jeg kan kjøre på jobb i morgen. For min del var dette litt upraktisk fordi vi skal spise middag snart og jeg greit kunne ta buss, men HAN hadde så stor omtanke for meg som satt på den lange kipe bussen at for han var det viktig å spare meg for akkurat det. Dette ER omtanke, om enn ikke helt min form så har jeg lært meg å sette pris på denne typen omtanke.

Så husk; det handler ikke om at man har eller ikke har omsorg og omtanke, det hanlder om at man viser det på forskjellige ting. For ham er det veldig omtenksomt å utføre det praktiske i hjemmet for deg og barna, han gjør dette av kjærlighet til deg og barna og fordi det er viktig for ham at dere har det godt.

Du sier du har snakket med ham om dette, men du har ikke helt snakket på hans praktiske språk om dette. I hans øre har du klaga på at han ikke er omtenksom nok (noe som selvsagt er sårt å høre når han opplever alt han gjør for dere som veldig omtenksomt). Du må snakke med ham på en mer praktisk måte og gi ham mer dirrekte beskjed om hva du trenger og når. Etter mange år med slik teskje vil han lære litt etter litt. Kom hjem og si "jeg trenger en klem og at du er ektra snill med meg i dag". "Jeg kjenner meg stygg i dag, kan du si noe pent sånn at jeg kan føle meg litt bedre?" etc. Ikke klag på det han ikke gjør, men begynn å erstatte kommunikasjonen med å fortelle ham hva han skal gjøre på en mer dirrekte måte uten undertoner av bitterhet og sarkasme.

Er du den samme gjesten som har begge disse svarene? Du er isåfall en veldig klok kvinne mange kan lære av! Etter mange år ilag med en litt kynisk praktisk tenkende realist (eller noe deromkring), så har jeg kommet fram til veldig mye av det samme...

Det nytter ikke sitte å fundere, tenke hvisomatte, bedrive hyppig hinting og vinking og muligens sutring til (mann)folk som helst tenker konkret og fokusert. Og selvom ikke alle mannfolk er helt likt skrudd sammen, så må det aksepteres og respekteres at enkelte av dem er praktikere tildels helt uten romantiske antydninger. Og slike er man kanskje nødt til å lære seg et noe annet språk for å kunne kommunisere optimalt med...

Gjest Gjest_jada_*
Skrevet

Dette var en nyttig tråd, og jeg må si jeg hadde meget godt av å lese den! Takk til trådstarter og de innsiktsfulle kvinner (og mann) som svarer her :)

Jeg lever også med en mann som ikke "leverer" den omsorgen jeg trenger. Vi har kjempegod kommunikasjon, og jeg har tatt dette temaet opp mange ganger (på både gode og mindre gode måter), og han sier han forstår hva jeg mener og hvilke behov jeg har, og ofte bedrer det seg en dag eller to etter en slik samtale, men i det lange løp KLARER han ikke å gi meg den omsorgen og oppmerksomheten jeg (urimelig?) forventer.

Jeg må innrømme at jeg har kalt han både følelseskald og ute av stand til å vise omsorg og empati, i frustrerte øyeblikk :flau:

Han har også prøvd å forklare at han viser omsorg via praktiske gjøremål, slik som et par meget kloke gjester forklarer her, og sier at jeg må være helt konkret i det jeg forventer av han.

Jeg på min side føler at hvis jeg sier "kjøp en liten overraskelse til meg når du drar på kjøpesenteret idag" eller "si at du synes jeg ser bra ut idag", så teller det liksom ikke like mye, ettersom det kommer fra megselv og ikke han.

Men jeg ser helt klart at det er JEG som har et problem, og må ta en skjerpings ang hva jeg forventer av han. Og jeg må lære meg å sette pris på det han faktisk gjør for meg og hans måte å vise sine følelser på.

For han er jo tross alt den som elsker meg og som jeg elsker høyest på jorden :yvonne:

Gjest Jente 39 år
Skrevet

:)

Facinerende å lese innleggene her. Et forhold består av så mange ting og ingen er like. Det finnes ingen fasit. Deler mange av tankene til en eller flere av skribentene her, det om at mannen har andre måter å vise sin omsorg på. Det å se hva han faktisk bidrar med og ikke faller i den ”klage” fella som mange kvinner gjør er en veldig god egenskap og ikke minst viktig for å bidra til et godt samliv.

Men, og ja det er et men her, dette alene kan ikke frita menn fra å vise omsorg av annen art også. Alle trenger kjærlighet og omsorg, tror nok en mann uansett hvor praktisk anlagt han var ville finne det rart om hans kjære ikke viste han noen form for omsorg. Ingen ” jeg er glad i deg kjære” – ingen klem eller kyss, bare nøytral interesse og praktiske gjøremål.

Etter min oppfattning vil man gjøre det beste man kan for den man er glad i, man kan selv bidra med det ved å aktivt søke informasjon om hva partneren liker, ikke liker osv. Mange menn kan nemlig dette, men de gjør det bare i forførelses fasen, men når ting er i boks slutter de å anstrenge seg. Og så skylder de på at vi kvinner ikke er direkte nok og at de som menn har andre måter å vise sin kjærlighet på.

Så til både dere kvinner og menn, ikke forvent for mye, ikke klag, gi mye og synk aldri ned i bekvemmeligheten og ta partneren for gitt. Gir du ingenting, kan du ikke forvente noen ting. Kjærlighet er ikke bare å skifte frostvæske eller å lage middag.

Lykke til med å finne deres egen måte å vise omsorg på :yvonne::yvonne:

Skrevet

Det finnes en bok som heter "Kjærlighetens 5 språk". Den tar for seg hvordan mennesker gir og ønsker å få kjærlighet.

Vi viser kjærlighet på forskjellig vis..

De 5 språkene er; TID, Anerkjennende ord, Tjenester, Gaver og Fysisk Kontakt.

Mannen din har vel tjenester som "hovedspråket". Dette gir han ofte...og setter nok ekstra stor pris på når du gir "tjenester" tilbake..

Du virker til å ha anerkjennende ord som ditt "hovedspråk"..

Du burde kjøpe denne boken.. og lese den.

Så burde du sørge for å forklare mannen din hva du savner.. og lengter etter.. og kanskje forespeile ham konsekvensene av hva som kan skje om ikke du blir ørlitegrann møtt på ditt kjærlighetsspråk..

Nå er det slik som andre nevner her da.. at man ikke kan forandre andre. Man må forandre seg selv.. Kanskje du må bli flinkere til å se at han viser deg at han elsker deg og barna, når han legger nytt golv i stuen? Dette gjør han i ren omsorg..antakeligvis.

Men, jeg forstår frustrasjonene din..

Been there myself... :)

Skrevet
Mannen min er utrolig praktisk, rasjonell og ansvarsfull.Selv er jeg en type som liker å legge omtanke inn i handlinger og ord i hverdagen.

Er ikke dette omtanke da?

Gjest Fru Strert
Skrevet

Kjærlighetens 5 språk er allerede i huset. Jeg synes imidlertid ikke denne bokens teoretiske grunnlag eller andre skiller mellom kvinner og menn fritar mannen min fra å vise omtanke gjennom følelsesmessig involverte handlinger og ord. Aldri i livet om jeg klarer å godta at han stort sett kun viser sin kjærlighet gjennom bringing og henting, oppvaskmaskinrydding og klesbretting. ;)

Jeg elsker ham over alt, bare så det er sagt! Men, når det røyner på i det verste hverdagsstresset, så lengter jeg etter en eks som plutselig kunne trylle fram de deiligste retter, eller eksen som plutselig hadde kjøpt billetter til en spennende konsert, eller eksen som var så ufornuftig at han kunne komme hjem midt i uka med en stor pose smågodt og foreslå at vi skulle spille playstation halve natta.

Jeg går ikke og sammenligner mannen min med eksene til daglig, men han har en såpass stor mangel av evne til å vise kjærlig omtanke at det over tid vokser seg til et gapende hull. Samtidig er det mange gode grunner til at det er ham jeg er gift og har barn med. Som at han er verdens snilleste f.eks, eller at han er så skarp (ja, noen tenner på brains og :sengekos: ), eller at han er så utrolig velorganisert, og ikke minst familiekjær. Jeg har veldig stor respekt for ham, og setter ham utrolig høyt, men er det mulig å lære ham at en overraskelse eller hyggelig kommentar i ny og ne ville gjort livet lysere for meg?

Selv jobber jeg med å sette plikter foran pleasure, så jeg vet at jeg har mine ting å jobbe med også :ler:

Skrevet

Forhåpentligvis finner han seg ei som kan bli glad i han som han er, og som fortjener han...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...