Gå til innhold

Kinoetikette

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde tenkt å poste dette i Avatar-tråden om å ta med barn på kino, men tenkte jeg skulle lage en ny tråd i stedet. :)

Blir dere irriterte når folk forklarer handlingen for barn som er med på kino? Selv om det er en barnefilm?

Har tatt med niesene min på kino et par ganger og det blir jo fort litt prat fra minstejenta. Og da føles det rart å ikke svare henne, så det hender jo jeg hvisker tilbake. Er absolutt ikke noe glad i at folk snakker på kino selv, men tenker at folk kanskje er litt mer fleksible når det er barnefilmer? Tenker i hvert fall selv at jeg må regne med litt bråk hvis jeg går på en tidlig visning av en barnefilm.

Hehehe, var forresten på Mamma Mia da den gikk på kino, og da satt det en dame rett bak oss som hadde med seg datteren sin som ikke kunne engelsk og ikke klarte å lese teksten. Så hun satt hele filmen igjennom og forklarte hva som skjedde. Syntes det var veldig spesielt å høre en mor forklare for sin lille jente at "dama i filmen har hatt tre menn samtidig og ikke vet hvem som er pappen til barnet". :fnise:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hm, det har jeg aldri opplevd. Derimot har jeg opplevd barn og ungdom som skravler med hverandre under hele filmen og det blir jeg skikkelig oppgitt av! Jeg synes generelt at folk i Oslo har dårlig kinoetikette, så jeg går svært sjeldent på kino. Bedre å sitte hjemme i sofaen med innlagte pauser akkurat når det passer en selv, ingen fjortiser som lyser opp hele rommet med mobilen sin og ingen drittunger som sparker i seteryggen konstant. Heia hjemmekino! :popcorn:

Skrevet

Prating på kino er utrolig irriterende. Man er ikke stor nok hvis man må forklart handlingen mens filmen pågår. Nå går ikke jeg på barnefilmer, men skravlingen foregår på nær sagt alle typer filmer. Spesielt blant ungdom er det visst populært å forklare alle at man har skjønt handlingen.Første gang jeg hørte noen snakke i mobil på kino ble jeg sjokkert, nå er dette også blitt mer og mer vanlig. Folk tror vel rett og slett de er hjemme i egen stue. Og hva er greia med å tømme popcorn utover hele gulvet?

Skrevet

Et annet irritasjonsmoment er forsentkommerne. Jeg skulle virkelig ønske at kinoen kunne stenge døra når filmen starter. Det er alltid folk som kommer labbende etter det har begynt og skal ha alle til å reise seg. De fleste filmer starter 15-20 minutter etter oppgitt tidspunkt, så det skulle være en smal sak å komme tidsnok. Også er det de som alltid skal bytte plass etter det har begynt. Nå til dags kjøper de fleste billett på nett, eller så kan de be om en bestemt plass i luka. Så det skulle være fullt mulig å få en plass som er bra nok.

Skrevet

Ting jeg hater på kino:

- at folk sparker i seteryggen

- prating/hvisking

- lysende mobiltelefoner

- godteri/snacks som bråker/rasler og høylydt tygging/slurping

Spesielt på stille, alvorlige filmer. På bråkete og useriøse actionfilmer er det lettere å ignorere :)

En gang satt jeg ved siden av et par på kino som hadde med seg en bærepose fra et supermarked, full av potetgullposer, nøtter, kjekspakker og sjokolade. Bæreposen varte hele filmen og de spiste kontinuerlig. Umulig å overse, tro meg ...

Men kino er koselig likevel da!

Skrevet

Sist jeg var på kino satt jeg foran to damer i 40-årsalderen som satt og diskuterte handlingen seg imellom hele filmen igjennom. De trodde nok selv at de var veldig lavmælte, men fy f... så irriterende det var. Var flere rundt som hysjet ganske iherdig, til ingen nytte!

Ting som irriterer meg på kino:

-prating (eller hvisking)

-bråkete godteri (poser som "knitrer" burde vært forbudt på kino)

-sparking i setet

-forsentkomming (enig i at de burde stenge salen når filmen begynner, er jo en del reklame først)

-folk som går ut flere ganger i løpet av filmen (opplevde en gang at samme person gikk ut fire ganger i løpet av en film), om man har problemer med blæra så man må så ofte på toalettet er bør man velge et sete der man slipper å brøyte seg forbi hele raden for å komme ut.

-mobiler som lyser

Stort sett synes jeg film er best på hjemmekino, men er på kino i ny og ne, når det er en film jeg ikke orker å vente på at slippes på DVD.

Skrevet

Hvis jeg går på barnefilm så forventer jeg at det er barn der. Og barn forventer jeg at oppfører seg som... barn. :) Jeg har nok mye høyere toleranse på slike filmer, så lenge det er lav prating det er snakk om - ikke bråk.

Ellers er jeg kinonazi og ekstremt lett irritabel. Hadde det vært opp til meg skulle alle blitt lenket fast til stolen, fratatt mobiler og raslende klær og fått munnen gaffateipet igjen. :fnise:

OK, det var litt drøyt, men jeg irriterer meg grenseløst over folk som bråker unødvendig eller prater mye (altså mer enn et par kommentarer eller spørsmål). Særlig mye ungdomsbråk er det på Eldorado har jeg lagt merke til, så den kinoen skyr jeg som pesten. I Oslo foretrekker jeg å gå i litt mindre saler på mindre kinoer, der er det ofte mye roligere og voksnere mennesker.

Skrevet

Jeg må innrømme at da jeg tok med de tre småsøsknene mine på kino på søndag og så A Christmas Carol ble jeg sittende og forklare mye av filmen til minstemann på 9. Men vi hvisket så lavt som mulig for og ikke forstyrre de andre.

Jeg så rett og slett ikke noen annen løsning. Filmen var skumlere enn jeg trodde, og det å forklare hva som skjedde underveis (og hva som kom til å skje) tror jeg hjalp slik at filmen ikke ble for skummel for stakkaren.

Men jeg tror og håper at vi var stille nok til at de rundt ikke ble særlig forstyrret :) Var ganske få i salen uansett, da den har gått ganske lenge nå.

Skrevet
Hvis jeg går på barnefilm så forventer jeg at det er barn der. Og barn forventer jeg at oppfører seg som... barn. :) Jeg har nok mye høyere toleranse på slike filmer, så lenge det er lav prating det er snakk om - ikke bråk.

Ellers er jeg kinonazi og ekstremt lett irritabel. Hadde det vært opp til meg skulle alle blitt lenket fast til stolen, fratatt mobiler og raslende klær og fått munnen gaffateipet igjen. :fnise:

OK, det var litt drøyt, men jeg irriterer meg grenseløst over folk som bråker unødvendig eller prater mye (altså mer enn et par kommentarer eller spørsmål). Særlig mye ungdomsbråk er det på Eldorado har jeg lagt merke til, så den kinoen skyr jeg som pesten. I Oslo foretrekker jeg å gå i litt mindre saler på mindre kinoer, der er det ofte mye roligere og voksnere mennesker.

Helt enig. Lar være å gå på barnefilmer med tidlige forestillinger nettopp fordi det irriterer meg så mye.

Skrevet

Går jeg på barnefilm, spesielt på en tidlig forestilling, forventer jeg ikke stillhet siden barn ofte må forklares en del. Men på vanlig kino, med voksent/ungdommelig publimkum, forventer jeg at folk er stille og kan oppføre seg. Det er imidlertid sjelden at det ikke er noen som bråker.

Ting jeg legger merke til:

- Rasling med godteriposer (her er en del av kinoene i Oslo bra; smågodt kjøpes nå i beger)

- Smatting og høylydt spising

- Høylydt sutting på flasker med drikketut

- Mobiler som lyser

- Folk som hvisker høyt/snakker

- Sparking i setet og folk som legger beina over seteryggen foran dem når det ikke sitter noen der.

- Folk som tar av seg skoene. Mulig de ikke kjenner tåfislukta selv, men vi er mange som gjør det. :sprettoy:

Hva med å vise litt respekt for at andre faktisk ønsker å få med seg filmen? Jeg synes dette har blitt langt verre de siste 5-10 årene, mange kan virkelig ikke oppføre seg.

Skrevet
- Sparking i setet og folk som legger beina over seteryggen foran dem når det ikke sitter noen der.

- Folk som tar av seg skoene. Mulig de ikke kjenner tåfislukta selv, men vi er mange som gjør det. :sprettoy:

Hvorfor er dette galt, så lenge man har rene og ikke-luktende føtter? Hvis det ikke sitter noen foran meg kan jeg nok finne på å støtte beina mine der. Men da skal det ikke sitte noen rett ved siden av setet foran meg heller, så det er sagt :)

Skrevet (endret)
Hvorfor er dette galt, så lenge man har rene og ikke-luktende føtter? Hvis det ikke sitter noen foran meg kan jeg nok finne på å støtte beina mine der. Men da skal det ikke sitte noen rett ved siden av setet foran meg heller, så det er sagt :)

Angående beina på stolryggen; jeg synes rett og slett det er uhøflig å legge beina der andre folk skal ha hodet senere. Kanskje har du rene sokker som du ikke har gått med på gulvet, men de fleste har ikke det. ;)

Tillegg: For et par år siden (?) var jeg på Ringenes Herre-maraton på Oslo Colosseum. I pausene mellom filmene så jeg en god del som trasket rundt i sokkelesten utenfor salen og inne på do. Det var mange ledige seter i salen, og mange satt med beina på/over setet foran seg. Fint å tenke på at de samme sokkene som hadde vært i kontakt med do-gulvet muligens ble gnudd inn der andre senere lener hodet sitt.

Som sagt, mange tror de har rene og ikke-luktende føtter uten at de har det. Sine egne kroppslukter er man ofte den siste til å kjenne selv. Det kan godt hende at dine føtter ikke lukter noe, men veldig manges føtter gjør det.

Nå kan jeg legge til at jeg har sporhundluktesans, så jeg reagerer nok raskere på lukter enn mange andre. :ler:

Endret av -Englefjes-
Skrevet
Jeg må innrømme at da jeg tok med de tre småsøsknene mine på kino på søndag og så A Christmas Carol ble jeg sittende og forklare mye av filmen til minstemann på 9. Men vi hvisket så lavt som mulig for og ikke forstyrre de andre.

Jeg så rett og slett ikke noen annen løsning. Filmen var skumlere enn jeg trodde, og det å forklare hva som skjedde underveis (og hva som kom til å skje) tror jeg hjalp slik at filmen ikke ble for skummel for stakkaren.

Men jeg tror og håper at vi var stille nok til at de rundt ikke ble særlig forstyrret :) Var ganske få i salen uansett, da den har gått ganske lenge nå.

A Christmas Carol er en film med aldrersgrense 11 år, og selv om du hadde lov til å ta ham med iht. ledsagerregelen synes jeg du burde vente til han var gammel nok til å forstå handlingen selv. Selv om du tror du hvisker såpass lavt at ingen hører det, kan det godt være at folk rundt deg har irritert seg grønn. Å ha folk som må sitte og snakke gjennom hele forestillingen ødelegger hele stemningen.

Du burde selv ha undersøkt hvor skummel filmen var før du tok ham med; da kan du ikke komme i ettertid og si at filmen var mye skullee enn du trodde. På barnefilmer går det greiere med foreldre/storesøsken som forklarer, men på en film som A Christmas Carol er det ikke like ok.

Skrevet

Jeg er også litt kinonazi, og jeg kjenner en ubendig trang til å kaste lysende mobiler i veggen, ettefulgt av eieren, når jeg ser det. Hvisking er også utrolig irriterende.

Skrevet

har hatt m barn på kino, og de fikk ikke lov verken å støye eller ligge i setene. De var 4 og 6. Det gikk smertefritt.

Nå har jeg nulltåleranse på at de som sitter på rekken bak meg legger beina sine på stolen ved siden av meg.

Skal jeg sitte i tåfis stanken dems? Ikke f!

Men mange gir seg ikke. Jeg måtte snu meg å be de kutte ut to ganger. Siste gangen ropte jeg forholdshvis høyt. Og fjortisene fnisa og lo....Og nærmest løp ut etter filmen.

Skrevet (endret)
Angående beina på stolryggen; jeg synes rett og slett det er uhøflig å legge beina der andre folk skal ha hodet senere. Kanskje har du rene sokker som du ikke har gått med på gulvet, men de fleste har ikke det. ;)

Tillegg: For et par år siden (?) var jeg på Ringenes Herre-maraton på Oslo Colosseum. I pausene mellom filmene så jeg en god del som trasket rundt i sokkelesten utenfor salen og inne på do. Det var mange ledige seter i salen, og mange satt med beina på/over setet foran seg. Fint å tenke på at de samme sokkene som hadde vært i kontakt med do-gulvet muligens ble gnudd inn der andre senere lener hodet sitt.

Som sagt, mange tror de har rene og ikke-luktende føtter uten at de har det. Sine egne kroppslukter er man ofte den siste til å kjenne selv. Det kan godt hende at dine føtter ikke lukter noe, men veldig manges føtter gjør det.

Nå kan jeg legge til at jeg har sporhundluktesans, så jeg reagerer nok raskere på lukter enn mange andre. :ler:

Men jeg setter jo ikke føttene der hvor de skal ha hodet, men heller på baksiden av setet :)

Forøvrig er lillesøster min personlige tåfissniffer, og jeg kan gledelig meddele at jeg ytterst sjeldent lukter tåfis :fnise:

Å gå rundt på gulvet i sokkelesten ville jeg derimot ikke gjort.

A Christmas Carol er en film med aldrersgrense 11 år, og selv om du hadde lov til å ta ham med iht. ledsagerregelen synes jeg du burde vente til han var gammel nok til å forstå handlingen selv. Selv om du tror du hvisker såpass lavt at ingen hører det, kan det godt være at folk rundt deg har irritert seg grønn. Å ha folk som må sitte og snakke gjennom hele forestillingen ødelegger hele stemningen.

Du burde selv ha undersøkt hvor skummel filmen var før du tok ham med; da kan du ikke komme i ettertid og si at filmen var mye skullee enn du trodde. På barnefilmer går det greiere med foreldre/storesøsken som forklarer, men på en film som A Christmas Carol er det ikke like ok.

Jeg leste litt om filmen på forhånd, og visste at den inneholdt blant annet spøkelser, men både jeg og pappa trodde det ville gå greit. Noe det forsåvidt gjorde, kanskje mye fordi jeg forklarte litt underveis? :) Det er vanskelig å vite nøyaktig hvordan en film er uten å ha sett den selv, og guttene er vant til å se filmer med 11-årsgrense.

EDIT: Filmen gikk forresten 15:45, altså på dagtid.

Endret av Tonje!
Skrevet

Hvis det er barnefilmer og på dagtid (t.o.m 17-forestilling, unger som er på kino kl 19 og seinere bør vel forventes å oppføre seg) synes jeg det er greit med forklaring og prating. Dersom det er en barnefilm som vises både på originalspråk og dubbet så bør foreldrene velge den dubbete versjonen så lenge barnet er for lite til å lese undertekstene (det er SKIKKELIG irriterende å se f eks animasjonsfilm hvor de voksne forklarer hele veien, når den norske versjonen går i salen ved siden av... vi voksne som er der uten barn har gått for å se filmen UTEN masse bråk og fordi vi gjerne vil høre originalversjonen... dusteforeldre).

Når dette er sagt, så har jeg egentlig ikke mange dårlige erfaringer med barn på kino, det er oftere tenåringer og voksne som prater, bruker mobiltelefon, eter potetgull fra utømmelige knitreposer osv. Og ja, det er uhøflig.

Skrevet
Når dette er sagt, så har jeg egentlig ikke mange dårlige erfaringer med barn på kino, det er oftere tenåringer og voksne som prater, bruker mobiltelefon, eter potetgull fra utømmelige knitreposer osv. Og ja, det er uhøflig.

Jeg har egentlig veldig få dårlige kinoopplevelser generelt. Kanskje jeg bare har en fin evne til og ikke så lett irritere meg over andre? Jeg "tuner ut" bråket og fokuserer på filmen, det pleier å fungere fint. Selv om det så klart har vært noe bråk innimellom som har vært litt irriterende, men jeg kan ikke komme på noen enkelthendelser.

Skrevet
- Rasling med godteriposer (her er en del av kinoene i Oslo bra; smågodt kjøpes nå i beger)

En ting angående godteposer jeg synes er forstyrrende. Går jeg på kino sammen med flere, så er det alltid minst en meeeget høflig person som driver og sender posen sin rundt til oss andre med jevne mellomrom. Resten av gjengen synes ikke de kan være dårligere, dermed sendes det godteposer i et eneste sett filmen igjennom. Nå regner jeg med at alle har kjøpt det godteriet de liker best, og ikke trenger de andres så veldig. :)

Skrevet (endret)
Og hva er greia med å tømme popcorn utover hele gulvet?

Hehehe, har faktisk tømt popcorn utover gulvet selv en gang. Bar drikke i den ene hånden og hadde billetten i den andre, så jeg tok like godt popcorn-bøtta under armen på vei inn på kinoen. Husker ikke om det var mobilen jeg mistet på gulvet, men jeg bøyde meg i hvert fall ned for å plukke opp noe... Kjempelurt. :fnise: Snudde selvfølgelig bøtta på hodet og tømte ut alt i midtgangen. :popcorn:

Er ellers veldig enig med alle som ikke kan fordra poseknitring, tåfis-lukt, flaske-sutting, mobilbruk, snakking, hvisking osv. Snuslukt blir jeg også veldig satt ut av, for jeg blir litt dårlig av lukta. Har også opplevd å sitte ved siden av noen som dro med seg bæreposer med mat inn på kinoen, men ingenting slår det faren til en kompis opplevde. Han dro på kino med bekjente, og han ene han dro med hadde med seg lapskaus. I en bærepose! Haha, har aldri hør maken. Dette er riktignok maaange år siden, men likevel... :)

Endret av Duckling

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...