Gjest marielau Skrevet 4. januar 2010 #1 Skrevet 4. januar 2010 Hei. Skal flytte inn til kjæresten min i løpet av denne mnd, men er litt usikker på hva jeg skal foreslå i leie. Skal selvfølgelig betale halvparten av strøm og husleie, men bør vel kanskje betale litt mer også??? Hvordan har dere løst det?
Gjest negasjon Skrevet 4. januar 2010 #2 Skrevet 4. januar 2010 (endret) Troller du? Eller skal han holde deg fanget i hjemmet og forsørge deg? Da forstår jeg ikke hvorfor du skal betale verken husleie eller strøm. Fengsel er gratis. Men du mener kanskje internet, forsikring, tv-lisens og andre utgiter. Det deler dere på. Endret 4. januar 2010 av negasjon
Gjest Syrin_Ulven Skrevet 4. januar 2010 #3 Skrevet 4. januar 2010 (endret) Felles økonomi. Enten betaler han med peng på sin konto, eller eg med peng på min. Resten av pengene går til regninger og felles ting. Betal halve husleia og halve strømmen vel, hvorfor mener du at du skal betale meir når dere begge bor der? Endret 4. januar 2010 av Syrin_Ulven
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2010 #4 Skrevet 4. januar 2010 Troller du? Eller skal han holde deg fanget i hjemmet og forsørge deg? Da forstår jeg ikke hvorfor du skal betale verken husleie eller strøm. Fengsel er gratis. Men du mener kanskje internet, forsikring, tv-lisens og andre utgiter. Det deler dere på. Hva mener du med det? Jeg ville tatt utgangspunkt i markedsleie og tilpasset etter en løsning dere begge kunne leve med. Strøm om andre utgifter dere dere selvsagt på. Det finnes jo ingen fasitsvar her da, parforhold er ikke helt som andre leieforhold.
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2010 #5 Skrevet 4. januar 2010 Troller du? Eller skal han holde deg fanget i hjemmet og forsørge deg? Da forstår jeg ikke hvorfor du skal betale verken husleie eller strøm. Fengsel er gratis. Men du mener kanskje internet, forsikring, tv-lisens og andre utgiter. Det deler dere på. Her skjønner jeg rett og slett ikke hva du mener. Tuller du, eller er du seriøs? Skal man ikke dele på husleie og strøm når man bor sammen?
Gjest Marielau Skrevet 4. januar 2010 #6 Skrevet 4. januar 2010 Troller??? Hvorfor tror du det, skjønte ikke svaret ditt jeg... Når jeg skrev halve husleien så mente jeg halvparten av felleskostnadene til sameie.... Så om jeg bare skal betale halvparten av strøm, felleskostnader, forsikring m.m. så blir jo jeg boende veldig billig.... Trodde kanksje det var vanlig å betale en "leie" i tillegg jeg da...
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2010 #7 Skrevet 4. januar 2010 I tillegg til strøm, felleskostnader, forsikring o.l. har han kanskje lån? Da kommer det jo helt ann på hva slags avtale dere gjør i forhold til dette. Husk at hvis du betaler "husleie" hos han uten annen avtale vil ikke du sitte igjen med noe egenkapital dersom forholdet tar slutt, samtidig som du har hjulpet han med en del av lånet hans...
Kamikatze Skrevet 4. januar 2010 #8 Skrevet 4. januar 2010 Er vel ikke noe fasitsvar. Men et godt utgangspunkt kan være å dele løpende utgifter etter evne: Forsikring, renovasjon, mat, strøm evt husleie... Men betaler samboeren ned på huslån, blir det som å betale inn på dennes sparekonto, hvis dere deler. Her blir farvannet straks mer grumset å manøvrere i. Å dele på renter, kanskje, men heller spare på BSU eller annet som gir deg egenkapital hvis dere en dag oppgraderer til noe felles, eller du må bite i det sure eplet, og finne deg et sted for deg selv igjen?
Gjest Marielau Skrevet 4. januar 2010 #9 Skrevet 4. januar 2010 Hei. Kan jo kanskje nevne at jeg eier en egen leilighet jeg har leid ut, og når jeg trekker fra felleskostander og lån så sitter jeg igjen med ca 2000 i overskudd.... Og om jeg da bare skal betale 1500-2000 i boutgifter føler jeg jo at det blir litt urettferdig.. ER jo vanlig å betale mer om man bare leier et rom jo... Planen er å bo sammen 1 års tid også selge hver vår leilighet også kjøpe sammen.... Okm alt funker da, er jo første samboerforholdet for begge.... Hjelp
Sola^ Skrevet 4. januar 2010 #10 Skrevet 4. januar 2010 Trur eg hadde gått inn for ei grei leie. T.d. 3000-3500kr inkl. straum, eller 2500-3000 pluss halvparten av straumen. Da slepper dere å finrekne kvar måned og han får dekka litt av utgiftene.
Britt Banditt Skrevet 4. januar 2010 #11 Skrevet 4. januar 2010 Hva betaler han i husleie/avdrag og renter på lån da?
Gjest Marielau Skrevet 4. januar 2010 #12 Skrevet 4. januar 2010 Hmm, det vet jeg ikke. Men han har lånet på 2 av bilene bakt inn i lånet på leiligheten da, så det blir vel litt feil å bruke det som mail??
Gjest Gjest_negasjon_* Skrevet 4. januar 2010 #13 Skrevet 4. januar 2010 Troller??? Hvorfor tror du det, skjønte ikke svaret ditt jeg... Når jeg skrev halve husleien så mente jeg halvparten av felleskostnadene til sameie.... Så om jeg bare skal betale halvparten av strøm, felleskostnader, forsikring m.m. så blir jo jeg boende veldig billig.... Trodde kanksje det var vanlig å betale en "leie" i tillegg jeg da... Jeg trodde han satte frem krav til deg og skulle styre hele budsjettet. beklager, jeg skrev av egen erfaring...
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 4. januar 2010 #14 Skrevet 4. januar 2010 Hmm, det vet jeg ikke. Men han har lånet på 2 av bilene bakt inn i lånet på leiligheten da, så det blir vel litt feil å bruke det som mail?? Trekk fra billånene da, og betal halvparten. Likt er best.
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2010 #15 Skrevet 4. januar 2010 I tillegg til strøm, felleskostnader, forsikring o.l. har han kanskje lån? Da kommer det jo helt ann på hva slags avtale dere gjør i forhold til dette. Husk at hvis du betaler "husleie" hos han uten annen avtale vil ikke du sitte igjen med noe egenkapital dersom forholdet tar slutt, samtidig som du har hjulpet han med en del av lånet hans... Sånn er det uansett hvor man leier, hun taper i hvertfall ikke på å flytte inn hos kjæresten. Nå har jo TS egen leilighet også, så hun får jo igjen pengene når hun leier ut den.
Britt Banditt Skrevet 4. januar 2010 #16 Skrevet 4. januar 2010 (endret) Trekk fra billånene da, og betal halvparten. Likt er best. Ikke enig, det han betaler i renter får han igjen 28% av på på skatten, i tillegg er avdragene som sparing i og med at han får igjen disse pengene med mindre han selger med tap, mens jeg regner ikke med hun får noe av dette. Vil tro det er mest rettferdig å betale halvparten av de rentene han ikke får igjen på skatten, pluss halvparten av husleia (hvis han bor i borettslag). Edit: Siden du tjener penger på å leie ut leiligheten din så er vel kanskje ikke det jeg sa helt riktig heller. Vanskelig det der. Du får høre med han hva han syns er rettferdig også Endret 4. januar 2010 av Linelia
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå