Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg er 100% student, og får derfor 10250kr fra lånekassen i 44.uker. I tillegg til dette har jeg jobbet deltid i mer enn 6 av de siste 10mnd før permisjonen min starter. Jeg er fast ansatt, men har ingen stillingsprosent (altså, i arbeidskontrakten min står det at jeg er ansatt som pleieassistent, men ingenting om str. av arbeidet). Har jeg fortsatt rett på permisjonspenger fra NAV?

Ble plutselig usikker, siden jeg hele tiden kun har tenkt på at jeg har jobbet i 6mnd.

Edit: Vil da bruke dette skjemaet som arbeidsgiver vil fylle ut. Slik at lønnsopplysningene blir riktige og bekreftet. Problemet er at stillingsprosenten skal skrives på, hva skjer når jeg ikke har en fast stillingsprosent, men allikevel er fast ansatt?

Endret av Serenity88
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stillingsprosenten har ingen betydning for foreldrepengene dine, men den vil kunne ha innvirkning på fars permisjonsrettigheter. (om den er under 50% har ikke far rett på fedrekvoten, da er det hvor mye du faktisk har jobbet som teller, ikke hva som står i kontrakten)

Normalt er det siste lønning før permisjonen starter som legges til grunn, men om inntekten din har vært svært variabel kan du få regnet et snitt over en representativ periode.

Skrevet

Tusen takk for raskt svar :) Far har ikke rett på fedrekvote uansett (selvstendig næringsdrivende og nå jobber han for kommunen, men har ikke jobbet der lenge nok).

Vil det da si snittet av de 6mnd jeg har jobbet, eller snittet av 10mnd? Siden jeg legger ved skjemaet for lønn, med arbeidsgivers underskrift, så skriver jo jeg (selvfølgelig sammen med sjefen) hva jeg har tjent hittil hos dem. Den siste lønningen var ikke på mer enn 4500kr, men det var midt i eksamenstid+stadig voksende mage. Trenger jeg da egentlig legge ved lønnslipper?

Skrevet
Tusen takk for raskt svar :) Far har ikke rett på fedrekvote uansett (selvstendig næringsdrivende og nå jobber han for kommunen, men har ikke jobbet der lenge nok).

Vil det da si snittet av de 6mnd jeg har jobbet, eller snittet av 10mnd? Siden jeg legger ved skjemaet for lønn, med arbeidsgivers underskrift, så skriver jo jeg (selvfølgelig sammen med sjefen) hva jeg har tjent hittil hos dem. Den siste lønningen var ikke på mer enn 4500kr, men det var midt i eksamenstid+stadig voksende mage. Trenger jeg da egentlig legge ved lønnslipper?

Akkurat dette er utrolig knotete. Det er ingen konkrete regler for hvor mange mnd som skal benyttes for å regne ut foreldrepenger for de med variabel inntekt.Det skal brukes skjønn, noe som åpner for svært ulik praksis fra kontor til kontor. Så her gjelder det å følge med selv. Selv la jeg ved lønnslipper for 12 siste mnd og argumenterte for at det ga mest riktig bilde, pga store svingninger i ferier, osv. Dette var NAV enig i, og sa at det ofte var tilfelle for studenter som har stor del av inntekten sin i feriene. Da jeg fikk vedtaket viste det seg at de uansett bare tok utgangspunkt i det som arbeidsgiver hadde skrevet, og lønnslippene jeg sendte med hadde liten betydning. Det var kun for å bekrefte ved usikkerhet. Arbeidsgiveren min hadde regnet på en annen måte, og jeg måtte få de til å fylle ut en ny som tok utgangspunkt i siste 12 mnd. Nav måtte ha det fra dem, om du skjønner. Så jeg hadde bedt arbeidsgiver bruke snittet av en så lang periode at det gir et riktig bilde av inntekten din i dag.

Jeg har måttet vokte NAv som en hauk, og pass på at du får det du har krav på. Lykke til, og bare spør om du lurer på mer :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...