Gå til innhold

Kutte en feriedag for å finansiere bedre pleie av eldre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I Frankrike har de nå et forslag inne hos regjeringen som går på å kutte en feriedag for franskmennene, og så bruke pengene de tjener på dette på bedre eldreomsorg.

Bakgrunnen for dette var at 10.000 mennesker døde i sommer i Frankrike under hetebølgen som var der- hovedsaklig eldre mennesker.

Man vil nå finne måter å forbedre omsorgen.

Men som alle vet, det trenger man penger til...

De regner med å få 5 milliarder euro mer å rutte med per år dersom de gjennomfører dette.

5 milliarder euro mer i året til eldreomsorg. Det måtte da hjelpe for noe?

Mange franskmenn raser nå, og nekter å akseptere noe sånt. Tenker de bare på seg selv? Jeg mener det.

Jeg synes dette forslaget hørtes flott ut!

Og jeg håper nesten at Norge tar etter på akkurat dette. Eldreomsorgen her til lands er ikke topp den heller... :wink:

Hva mener dere?

Jeg er forresten arbeider selv, så det ville "gå ut over" meg også.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nope!!! Når vi endelig har fått 5 ferieuker, gir jeg IKKE slipp på dem! D finnes masser av nullskatteytere som er stinn av penger her til lands, samt fallskjerm-mottagere i milliardklassen..... D partiet som går inn for å se nærmere på disse snylterne, og forhåpentligvis greier å å få til en jevnere fordeling av godene, skal få min evige hengivenhet!

Gjest lekebøll
Skrevet

Det er vel ikke penger det skorter på her i Norge - heller klumsete fordeling.

Gjest Brunhilde
Skrevet

Beklager, her er jeg nok enig med Chimp. Jeg er ikke villig til å gi fra meg en feriedag - syns barnet mitt har for mye alenetid i skoleferien allerede. Nei - penger til eldreomsorgen må vi finne et annet sted!

Gjest Anonymous
Skrevet

Hva med å "ta" en av de andre fridagene? Himmelspretten, 2. pinsedag eller t.om. 1. mai. Det trenger jo ikke å være en dag fra sommerferien...

Skrevet

Jeg ville gjerne gitt opp en feriedag for å redde livet til noen! :)

Skrevet

Ta gjerne hele den 5. uka mi, hvis det kan hjelpe eldre som ikke har det så bra.

Gjest lekebøll
Skrevet

Er poenget her om vi ville gjort det i en gitt situasjon - eller om det er nødvendig?

Jeg tror nemlig ikke det er nødvendig.

Skrevet

Det er jo helt feil å fremstille det på den måten. Det er jo ikke sånn at hvis vi ikke gir fra oss en feriedag, så vil mange eldre dø. Herregud - hvis det hadde vært sånn, ville vel alle gladelig gitt avkall på en feriedag.

Men i stedet for å ta av feriedagene, kunne vi kanskje ta fra noen andre poster. Jeg mener nemlig at det å ha ferie er av stor verdi!

Hva med dette: Man kan gi fra seg kontantstøtten i én måned, og la pengene gå til eldreomsorg i stedet!!

(he-he-he, eksempelet var en spøk, ikke stein meg.)

Skrevet

Jeg har ikke no lyst til å ha mindre ferie enn jeg har jeg.

men jeg tror faktisk man ville fått bedre pleie og spart penger på og ha en skikkelig grunn bemanning. gi heller sykehjem og sykehus flere årsverk. da tror jeg man får ned sykefraværet og det sparer man i hvert fall penger på. og det kan hjelpe på og øke trivselen fordi man ikke blir presset til bristepunktet hele tiden.

tror det og fjerne en feriefag er en kortsiktig glede jeg.

Gjest Atacand
Skrevet

Ja hvorfor ikke de han få ei ferie uke fra meg hvis de eldre får det bedre i dette landet.Vi kunne godt gitt noen kroner til de "fattige " i velferdststen som går på Fattighuset.

Gjest lekebøll
Skrevet

Altså - hallo!

Hva er vitsen med å leke julenisse og "gi fra seg en ferieuke" - er dette i det hele tatt en interessant problemstilling..?

Det er da ikke snakk om at èn uke mindre ferie på alle, automatisk vil gjøre hverdagen bedre for eldre mennesker.

Det finnes ikke så lite penger at dette vil utgjøre noen stor forskjell - det er ikke akkurat usannsynlig at også disse pengene vil "sitte fast" på feil sted.

Det er jo mulig at lillesol20 kun ville undersøke om folk var villige til å gi fra seg ferie for å hjelpe andre - men det blir jo mer hypotetisk.

Skrevet

Lekeball, du har skjønt hva jeg er ute etter. Hva om, hvis.

Det er ikke snakk om en ferieUKE, men èn enkelt dag. Trenger ikke å være fra sommerferien, vel? :wink:

Gjest lekebøll
Skrevet

Hva har jeg skjønt?

Så det var et hypotetisk spørsmål?

Det kunne, med andre ord, like gjerne stått: "Er du villig til å gi fra deg en feriedag for å hjelpe barn i Afrika?" ( :sjarmor: )?

Skrevet

Nei, det ble feil.

Hva om, hvis regjeringen i Norge tok opp dette spørsmålet her...

Hva ville du sagt/ment?

Gjest lekebøll
Skrevet

Ja, jeg ville jo da, som allerede nevnt, si at det var bullshit - og at det ikke er mangel på penger som er problemet - men fordelingen.

Mener du virkelig at vi i Norge må ta bort fridager for å klare å finansiere eldreomsorg?

Skrevet

Mener du virkelig at vi i Norge må ta bort fridager for å klare å finansiere eldreomsorg?

Tror kanskje spørsmålet var mer.. "Ville du gått med på det hvis det ble akutelt her"

Ikke at det ER akutelt. JA! Vi er rike osv.. Men tenk om vi var frankrike? Ville du gitt opp en feriedag da?

Det er ikke snakk om.. Hvis vi ikke gjør ditt og datt så dør dem, det er snakk om hvis vi hadde gjort det, ville noen ha fått det mye bedre og et mer verdig liv.

Skrevet

Ærlig talt, dette blir så Oddvar Stentrøm i Holmgang:

"Mens nordmenn koser seg med reker i ferien, må de eldre på sykehjemmene legge seg klokka tre om dagen, de får ikke hjelp til å gå på toalettet og de blir feilmedisinert. Vil DU gi bort en feriedag slik at de eldre kan få en anstendig alderdom."

:roll:

Jeg er så enig med Lekeball, dette er et spørsmål om prioritering. Selvfølgelig vil jeg at de eldre skal få en anstendig alderdom. Men jeg tror det er mulig å få til det uten at man må kutte en feriedag for å finansiere det. Man kan hente penger fra en annen post!

Skrevet

Er det ikke arbeidsgiver som betaler feriepengene våre da?

Da måtte jo arbeidsgiver betalt for eldreomsorgen også?

:forvirra:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...