Gå til innhold

Hund fra sverige

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg har store planer om å kjøpe meg en pomeranian fra sverige og ta den med hit til norge. Er det noen som har erfaringer med dette?

Hvilke papirer må valpen ha, og hvilke vaksiner er nødvenig for å få valpen over grensen uten at den må sitte i karantene..?

Har hørt at jeg må kjøre på rødt over grensen.. Hva må jeg gjøre der og hva gjør de? Er litt nervøs - har aldri vært igjennom tollen på rødt, og vet ikke helt hva de gjør der.. Er så redd for at den lille valpen min ikke får komme inn i landet :)

Jeg lurer også på hvordan dere gjorde valpen vandt til å være hjemme alene? Jeg tenkte å være sammen med valpen hele tiden ihvertfall den første mnd, men samtidig gå ut i 10 minutter nå og da slik at den blir vandt med at jeg ikke er der.. Den må jo bli vandt med å være alene noen timer nå og da mens jeg er på skole, jobb, i butikken osv.. :) Føler jeg kommer til å ha litt problemer med å gå fra den lille valpen, men hvis jeg begynner med 5-10 minutter noen dager i uken så burde vel det gå greit? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hei.

Jeg har store planer om å kjøpe meg en pomeranian fra sverige og ta den med hit til norge. Er det noen som har erfaringer med dette?

Hvilke papirer må valpen ha, og hvilke vaksiner er nødvenig for å få valpen over grensen uten at den må sitte i karantene..?

Har hørt at jeg må kjøre på rødt over grensen.. Hva må jeg gjøre der og hva gjør de? Er litt nervøs - har aldri vært igjennom tollen på rødt, og vet ikke helt hva de gjør der.. Er så redd for at den lille valpen min ikke får komme inn i landet :)

Først vil jeg si at jeg håper du besøker oppdretter og valper hjemme. Finnes nok av de som bare får valpen overlevert uten å ha sjekket forholdene først. Du må ha papirer på at valpen er din. Regner uansett med at oppdretter har vaksinert, chippa og registrert valpen i SKK. Hvis du da har fått valpen registrert på deg er det ingen problem.

Du kjører på rødt i tollen. Det er fordi hunden er en vare som må fortolles. Jeg vet ikke eksakt over hvor mye det er snakk om, så her må nok andre hjelpe deg.

Skrevet

Valpen må fortolles, 25% på beløpet over 3000,- om du har vært ute av landet under 24 timer, 6000,- om du har vært ute av landet mer enn 24 timer.

Vel hjemme sender du inn stamtavle og kjøpekontrakt til NKK for å få den omregistrert (koster ca 500,-).

Når det gjelder hjemme alenetreningen: gå inn på forumet til canis.no og hundesonen.no, og søk på temaet der. Der finner du mye hjelp.

Skrevet

tusen takk for godt svar! :D

Skrevet

Litt nysgjerrig... Hvorfor velge en oppdretter i Sverige? Er det pga spesielle linjer? Eller?

Skrevet

Fordi de var de eneste som jeg har fått bra svar av..

Har snakket med mange oppdrettere, men omtrent alle sier bare at "dersom jeg har valper legger jeg de ut på nettet siden jeg får så altfor mange henvendelser".. Det er jo greit nok det, men de jeg har snakket med i Sverige svarer skikkelig på alle spørsmål og virket veldig oppegående. De svarer også ordentlig på om de skal ha kull eller ikke til sommeren. Ikke bare sånn "får se, får se" opplegg..

Jeg er veldig opptatt av at hunden min skal komme fra et bra sted, og siden jeg ikke har hatt hund før så vil jeg at oppdretteren skal være skikkelig :) Vil gjøre alt riktig bare :)

Tips til oppdrettere av pomeranian i norge tas imot med takk dersom det er noen der ute som har bra erfaring med noen av disse :)

Skrevet

Høres spennende ut! Du må legge ut bilde av hjerteknuser`n når du får h*n hjem :)

Skrevet

Jaa, det skal jeg gjøre :)

Er jo enda en stund til da, men jeg teller ned og kommer nok til å være så stolt at jeg nesten sprekker når jeg får den lille :rødme:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...