Gå til innhold

Engstelig og mageproblemer og lite matlyst

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et problem med at magen blir veldig urolig i perioder med engstelse/stress og jeg har nærmest null matlyst, og klarer å spise veldig lite. Og jeg får veldig løs mage. Hva skal jeg gjøre? Jeg må kontrollere min stress tror jeg? Bør jeg begynne å puste annerledes?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan være mange årsaker, og det er ganske umulig å si uten noe informasjon om deg, hva/hvordan du spiser, hvordan hverdagen din er, om du har hatt noen hendelser som har påvirket deg osv. :)

Skrevet
Jeg må kontrollere min stress tror jeg?

JA!!Stress er ikke bra verken for kropp eller sjel. Har du forsøkt pilates/yoga?

Om du vet hva som får deg stresset og engstelig så bør du gjøre hva du kan for å unngå at du lar deg påvirke av det. Ta å ro ned, prøv å høre på kroppen din. Når den reagerer på denne måten som du opplever så er den dens måte å gi deg beskjed om at dette ikke fungerer.

Skrevet

Spis etter klokken. Uansett hvor lite matlyst du har. Tving i deg noe. Du får det ikke bedre om du ikke får i deg næring på toppen av det hele.

Skrevet (endret)
Spis etter klokken. Uansett hvor lite matlyst du har. Tving i deg noe. Du får det ikke bedre om du ikke får i deg næring på toppen av det hele.

Meget godt tips, regelmessige måltider vil gjøre at kroppen din blir vant til å få næring og dette vil gjøre at du blir sulten og spiser normalt igjen, det vil også hjelpe deg med å få en bedre fordøyelse og magen vil igjen fungere normalt. Men det er også viktig at du roer ned og ikke stresser om du vil få magen 100% igjen! Mindre stress/engstelse og regelmessige måltider vil gjøre magen din meget godt!

Endret av Lotte28
Skrevet

nøkkelen ligger i å få kontroll over pusten ja:)

kjøp meditasjons cd på amazon e.l, og mediter hver eneste dag.

gjør ting saktere enn du bruker - og skriv lister med ting du må gjøre. når du har gjort dette, så stryker du ut de tingene du ikke ABSOLUTT må gjøre.

et veldig fint tidspunkt for meditasjon er morgenen. tving deg selv gjennom hele økten, gang etter gang - og målet skal bare være å gjennomføre.

ikke stress med stresset - altså, ikke la deg fare opp om du blir stresset!

stå opp litt tidligere så du får et ekstra kvarter eller så til å gjøre alt. derso du kjører bil kan du spille litt god og rolig musikk hvis du vet at køer irriterer deg. tar du kollektivtrafik kan du gjøre det samme.

spis regelmessig, selv om du ikke har matlyst. dropp alt av koffein da dette forverrer stress og mageproblemer.

det du sliter med er faktisk helt normalt, og ganske "enkelt" å gjøre noe med. heldigvis:)

neste gang du er skikkelig stressa, prøv å tenke at "det jeg kjenner nå er ikke farlig. nå skal jeg puste rolig inn og ut, bevege litt på skuldrene før jeg tar tak i neste gjøremål. blir jeg vanskelig i magen så er det bare en naturlig reaksjon fra kroppen, og det går seg til".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...