Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2010 #1 Skrevet 4. januar 2010 Vi kom i går kveld hjem etter juleferie. Da vi dro skrudde vi av det meste av strøm, det var kun varmekablene som stod på såvidt. Det var iskaldt i leiligheten når vi kom tilbake - noe vi hadde regnet med. Vi slo på ovner og skrudde opp varmekablene og hadde på tv, dette var eneste strøm vi brukte, bortsett fra kjøleskap og internettmodem. Så ryker strømmen. Vi prøver å skru på igjen automatsikringene uten resultat. Vi går så ned i kjelleren til et annet sikringsskap og prøver å bytte sikringer uten resultat. Vi prøvde å ringe vaktmester og huseier - uten å få tak i dem. Temperaturen i leiligheten var på 2 grader, dette fordi det trekker voldsomt fra vinduene. Vi frøs noe helt vanvittig, og da jeg er syk og mannen skulle på jobb, så vi oss nødt til å ringe elektriker. Han finner flere feil og mangler. Han syns det var merkelig at hovedsikringen ikke var flyttet opp til det nye automatsikringsskapet vi har i leiligheten, og også der var sikringene plassert feil, slik at det endte opp med at hver gang vi brukte mye strøm, så tåler hovedsikringen mindre og mindre. Det blir for varmt i automatsikringsskapet slik at ledningene brenner opp.. Og nede i sikringsskapet så er ikke hovedsikringene plassert ved vårt måleapparat - slik det ville vært logisk at de hadde vært. Det var også grunnen til at vi ikke fikk på strømmen igjen.. Nå strides vi litt om hvem som skal betale for dette. Er ikke utleier ansvarlig for uforskyldte skader på leiligheten? Kunne han forventet at vi skulle sittet hele natta i denne kulden - uten noe å sted å gå, bare fordi det ville vært billigere med elektriker om morgenen? Takknemlig for svar
Gjest fisk Skrevet 4. januar 2010 #2 Skrevet 4. januar 2010 Vi kom i går kveld hjem etter juleferie. Da vi dro skrudde vi av det meste av strøm, det var kun varmekablene som stod på såvidt. Det var iskaldt i leiligheten når vi kom tilbake - noe vi hadde regnet med. Vi slo på ovner og skrudde opp varmekablene og hadde på tv, dette var eneste strøm vi brukte, bortsett fra kjøleskap og internettmodem. Så ryker strømmen. Vi prøver å skru på igjen automatsikringene uten resultat. Vi går så ned i kjelleren til et annet sikringsskap og prøver å bytte sikringer uten resultat. Vi prøvde å ringe vaktmester og huseier - uten å få tak i dem. Temperaturen i leiligheten var på 2 grader, dette fordi det trekker voldsomt fra vinduene. Vi frøs noe helt vanvittig, og da jeg er syk og mannen skulle på jobb, så vi oss nødt til å ringe elektriker. Han finner flere feil og mangler. Han syns det var merkelig at hovedsikringen ikke var flyttet opp til det nye automatsikringsskapet vi har i leiligheten, og også der var sikringene plassert feil, slik at det endte opp med at hver gang vi brukte mye strøm, så tåler hovedsikringen mindre og mindre. Det blir for varmt i automatsikringsskapet slik at ledningene brenner opp.. Og nede i sikringsskapet så er ikke hovedsikringene plassert ved vårt måleapparat - slik det ville vært logisk at de hadde vært. Det var også grunnen til at vi ikke fikk på strømmen igjen.. Nå strides vi litt om hvem som skal betale for dette. Er ikke utleier ansvarlig for uforskyldte skader på leiligheten? Kunne han forventet at vi skulle sittet hele natta i denne kulden - uten noe å sted å gå, bare fordi det ville vært billigere med elektriker om morgenen? Takknemlig for svar Visste dere ikke hvor hovedsikringen var? For om dere hadde fått informasjon om dette ville det vel bare vært å skru på denne for å få på strømmen igjen, og dermed ville det vært unødvendig å ringe eleltriker?! Om dere ikke har fått beskjed fra utleier om dette, ville jeg kanskje spurt om han/hun kunne betale regtningen, men om dere visste om dette, synes jeg det var dere egen "feil" at dere ikke sjekket denne før dere ringte elektriker. Om dere visste at det fantes et annet sikringsskap, ville jeg synes det var rart om dere ikke gikk dit og sjekket om alt var i orden før dere ringte elektriker.
Gjest ts Skrevet 4. januar 2010 #3 Skrevet 4. januar 2010 Visste dere ikke hvor hovedsikringen var? For om dere hadde fått informasjon om dette ville det vel bare vært å skru på denne for å få på strømmen igjen, og dermed ville det vært unødvendig å ringe eleltriker?! Om dere ikke har fått beskjed fra utleier om dette, ville jeg kanskje spurt om han/hun kunne betale regtningen, men om dere visste om dette, synes jeg det var dere egen "feil" at dere ikke sjekket denne før dere ringte elektriker. Om dere visste at det fantes et annet sikringsskap, ville jeg synes det var rart om dere ikke gikk dit og sjekket om alt var i orden før dere ringte elektriker. Vi visste om og sjekket sikringsskapet hvor hovedsikringen var. Vi bor bare i blokk, med felles strømmåler og hovedsikringsskap, og våre hovedsikringer var plassert feil i forhold til strømmåleren vår. Vårt målernummer er 4, men hovedsikringene plassert ved vår måler var nr 7 sine. Vår hovedsikring var plassert ved en annens boks - altså ikke helt logisk. Dette hadde vi ikke fått beskjed om, utleier visste ingenting annet om det sikringsskapet enn at vi hadde målernummer 4. Derfor prøvde vi å bytte feil sikringer.. Og som sagt så prøvde vi å ringe både vaktmester og utleier først, uten å få svar.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå