ninuska_ Skrevet 4. januar 2010 #1 Skrevet 4. januar 2010 Jeg sparer på BSU, men jeg lurer: hvis jeg har satt inn 10.000kr i løpet av året - da skal må få 2000kr. igjen på skatten? Spørsmålet er om disse disse pengene bli gitt fysisk? Jeg betaler ikke veldig mye skatt, jobber kun deltid ved studiene, tror faktisk jeg betaler for mye skatt i utgangspunktet (så jeg får igjen for det i sommer), men vil jeg i tillegg få 2000kr? Håper på et oppklarende og raskt svar :-)
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2010 #2 Skrevet 4. januar 2010 Jeg sparer på BSU, men jeg lurer: hvis jeg har satt inn 10.000kr i løpet av året - da skal må få 2000kr. igjen på skatten? Spørsmålet er om disse disse pengene bli gitt fysisk? Jeg betaler ikke veldig mye skatt, jobber kun deltid ved studiene, tror faktisk jeg betaler for mye skatt i utgangspunktet (så jeg får igjen for det i sommer), men vil jeg i tillegg få 2000kr? Håper på et oppklarende og raskt svar :-) Nei, du får ikke pengene.
ninuska_ Skrevet 4. januar 2010 Forfatter #3 Skrevet 4. januar 2010 (endret) Nei, du får ikke pengene. Så hvis jeg uten BSU skulle ha fått igjen, la oss si. 2000kr på skatten, vil jeg ikke med sparingen nevnt ovenfor (10.000kr som gir skattefordel på 2000kr) få igjen 4000kr på skatten? Så det "hjelper" ikke å spare hvis man får tilbakebetaling på skatten fra før av? Endret 4. januar 2010 av ninuska_
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2010 #4 Skrevet 4. januar 2010 Så det "hjelper" ikke å spare hvis man får tilbakebetaling på skatten fra før av? Nei, helt riktig - da hjelper det ikke Da bør du heller spare i noe annet inntil du tjener nok til å dra nytte av skattefradraget, ettersom det er det som gjør BSU så attraktivt.
ninuska_ Skrevet 4. januar 2010 Forfatter #5 Skrevet 4. januar 2010 Nei, helt riktig - da hjelper det ikke Da bør du heller spare i noe annet inntil du tjener nok til å dra nytte av skattefradraget, ettersom det er det som gjør BSU så attraktivt. Aha. Hva er denne grensen? Finner ingen informasjon om det på DNBNor sine sider.
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2010 #6 Skrevet 4. januar 2010 Aha. Hva er denne grensen? Finner ingen informasjon om det på DNBNor sine sider. Nei, det er helt individuelt og kommer an på hvor mange andre fradrag du har. Hvis du sparer 20.000 får du 4.000 i skattefradrag. Det betyr at du etter alle andre fradrag er trukket fra må ha betalt minst 4.000 i skatt for å få fullt BSU-skattefradrag.
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2010 #7 Skrevet 4. januar 2010 Trodde at man fikk tilbake av BSU-pengene så lenge man betalte skatt i det hele tatt? Og har jeg oppfattet riktig så betaler nisnusket skatt.
ninuska_ Skrevet 4. januar 2010 Forfatter #8 Skrevet 4. januar 2010 (endret) Nei, det er helt individuelt og kommer an på hvor mange andre fradrag du har. Hvis du sparer 20.000 får du 4.000 i skattefradrag. Det betyr at du etter alle andre fradrag er trukket fra må ha betalt minst 4.000 i skatt for å få fullt BSU-skattefradrag. Det er det eneste fradraget jeg har som jeg vet om. Jeg har spart 10.000kr. Jeg har betalt ca. 4000kr i skatt i år, og det er altfor mye, for jeg har jobbet tilnærmet ingenting i år (tjent under 20.000kr), men jeg tenkte at jeg fikk det igjen på skatten om jeg har betalt for mye i skatt, noe som vel er riktig? :-). Bare lurte ang. det med BSU, for jeg forstod ikke reglene helt. For jeg trodde også man fikk igjen penger bare man betalte skatt. Endret 4. januar 2010 av ninuska_
Gjest Iah Skrevet 4. januar 2010 #9 Skrevet 4. januar 2010 Siden du har tjent under frikortgrensa vil du få tilbake alt du har betalt av skatt. Men dette er penger du ville ha fått igjen uavhengig av BSU-sparing.
Glitnir Skrevet 4. januar 2010 #10 Skrevet 4. januar 2010 Det er det eneste fradraget jeg har som jeg vet om. Jeg har spart 10.000kr. Jeg har betalt ca. 4000kr i skatt i år, og det er altfor mye, for jeg har jobbet tilnærmet ingenting i år (tjent under 20.000kr), men jeg tenkte at jeg fikk det igjen på skatten om jeg har betalt for mye i skatt, noe som vel er riktig? :-). Bare lurte ang. det med BSU, for jeg forstod ikke reglene helt. For jeg trodde også man fikk igjen penger bare man betalte skatt. Dersom du har tjent under 20 000, så skal du ikke betale skatt nei, da vil du få igjen alt du har betalt - uavhengig av BSU. Det vil si at du ikke får nytte av BSU-en på skatten dette året, og burde nok kanskje ventet til et år du betalte minimum den skatten som BSU'en gir deg tilbake. Du kan jo ikke få tilbake noe du ikke har betalt...
ninuska_ Skrevet 4. januar 2010 Forfatter #11 Skrevet 4. januar 2010 Dersom du har tjent under 20 000, så skal du ikke betale skatt nei, da vil du få igjen alt du har betalt - uavhengig av BSU. Det vil si at du ikke får nytte av BSU-en på skatten dette året, og burde nok kanskje ventet til et år du betalte minimum den skatten som BSU'en gir deg tilbake. Du kan jo ikke få tilbake noe du ikke har betalt... Nei, jeg startet opp BSU for å spare penger til bolig; det at man får skattefradrag er kun et pluss, så jeg ville ikke ha ventet et år uansett. Jeg lurte kun på hvordan det fungerte i praksis. Enkelt å lese om det; men så forstår man plutselig ikke et punkt
Miko Skrevet 4. januar 2010 #12 Skrevet 4. januar 2010 Nei, helt riktig - da hjelper det ikke Da bør du heller spare i noe annet inntil du tjener nok til å dra nytte av skattefradraget, ettersom det er det som gjør BSU så attraktivt. BSU har veldig god rente, som regel bedre enn det man kan få på vanlig sparekonto så hvis man likevel skal spare 20 000,- kan det være gevinst å hente selv om man ikke har skattet nok til å få skattefordelen.
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2010 #13 Skrevet 4. januar 2010 BSU har veldig god rente, som regel bedre enn det man kan få på vanlig sparekonto så hvis man likevel skal spare 20 000,- kan det være gevinst å hente selv om man ikke har skattet nok til å få skattefordelen. Sant at BSU ofte har god rente, men hvis jeg skulle gjort det som du foreslår så skulle jeg vært rimelig sikker på at jeg ikke kom til å få sjansen til å fylle opp BSU-en senere når jeg (forhåpentligvis) tjener bedre og kan dra nytte av skattefradraget også.
Alison Skrevet 4. januar 2010 #14 Skrevet 4. januar 2010 For å få full uttelling av skattefradraget ved BSU-sparing må du ha en inntekt på minst 56.000,-
Andale Skrevet 5. januar 2010 #15 Skrevet 5. januar 2010 Jeg får igjen skattepenger pga BSU. Jeg har de siste to årene betalt akkurat det jeg skal i skatt (tabellkort), og skal i utg.pktet havne på 0 kr i restskatt, men får alltid ca 1500 kr igjen på skatten, noe jeg renger med kommer fra pengene jeg har satt inn på BSU...?
Øs pøs Skrevet 5. januar 2010 #16 Skrevet 5. januar 2010 Jeg får igjen skattepenger pga BSU. Jeg har de siste to årene betalt akkurat det jeg skal i skatt (tabellkort), og skal i utg.pktet havne på 0 kr i restskatt, men får alltid ca 1500 kr igjen på skatten, noe jeg renger med kommer fra pengene jeg har satt inn på BSU...? Ja, da har du antagelig spart 7500 kr på bsu. Men for å få tilbake penger på skatten må du ha betalt skatt, som tidligere nevnt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå