Essi89 Skrevet 6. januar 2010 #21 Skrevet 6. januar 2010 Jeg var i USA og det var helt forferdelig. EF sendte meg langt ut i bushen til en super kristen familie som bodde langt vekke fra skole, butikk og andre mennesker. Skolen hadde ikke noe aktiviteter bortsett fra basket, fotball og bibliotek klubb og jeg hadde vanskeligheter med å få venner. Jeg følte at med en gang de fant ut jeg var utenlandsk så behandlet de meg som en retard selv om jeg hadde mye bedre karakterer enn de. De fleste der jeg bodde var helt stupido og kunne absolut ingenting om verden utenfor USA. Dessuten var vertsmoren min stygg mot meg. I begynnelsen gikk det bra, men så likte hun meg ikke mer fordi jeg nektet å gå i kirken. Jeg prøvde å bytte, men EF nektet å hjelpe meg. Tilslutt tryglet faren min meg til å komme fordi EF ikke gadd å hjelpe. Pengene vi betalte var borte for alltid, men jeg angrer ikke at jeg dro hjem. Jeg skulle valgt å reise med en annen organisasjon. Jeg kommer aldri til å stole på EF ever again. Jeg fatter og begriper ikke at EF fortsatt er så populært som det er!! Det virker som at organisasjonen på mystisk vis klarer å unngå at alle de FORFERDELIGE historiene kommer ut til nye folk som vil på utveksling. Jeg har enda ikke hørt en eneste fin historie om EF. Det er fullstendig forståelig for meg at de som reiser ut med EF ender opp med å avbryte skoleåret. Jeg skiftet selv vertsfamilie to ganger, men hadde hele tiden organisasjonen i ryggen. Jeg aner ikke hva jeg skulle ha gjort hvis organisasjonen hadde jobbet MOT meg. Dessverre er EF ofte billigst, og mange velger å reise med EF selv om de får mye kritikk. EF er heller ikke en non-profit organisasjon: I noen land BETALES vertsfamiliene for å ta imot utvekslingsstudenter. Hvis du spør meg så kommer du aldri til å bli et "fullverdig familiemedlem" i hos en familie som faktisk får betalt for å brødfø deg. Nå er det noe annet her oppe i tråden som jeg reagerer veldig på. Det handler om "Jeg havnet på en bitteliten plass og derfor fikk jeg ingen venner". Det er så SYKT mange som reiser på utveksling som sitter der og tror de skal havne i selveste New York. På skolen kommer de til å gå med 10.000 andre mennesker, og livet skal bli heeeeeelt perfekt, slik som på film. Slike elever burde egentlig ikke få lov til å reise, ganske enkelt fordi sjansen for at de kommer til å angre, få det fælt og ende opp med å bryte i løpet av året er framtredende. Dette blir altså ganske mye penger kastet rett ut av vinduet! Og ja, spør meg. Jeg havnet midt i bondelandet i Kansas. Avstandene var ENORME, og jeg hadde selvfølgelig ikke lov til å kjøre bil. Vi var kanskje 300 mennesker på skolen, ingen venner som bodde i mitt nabolag. Dette var det beste året mitt. Vertsfamilien min tvang meg i første omgang til å få meg venner. "Finn deg en venn som kan kjøre deg til og fra skolen" sa dem. Akkurat da var det helt forferdelig - men etterhvert fikk jeg MANGE venner, hjemlengselen forsvant helt, og jeg hadde det helt fantastisk. Og ja, byen jeg bodde i var et HØL. Men menneskene jeg tok initiativ til å bli kjent med inspirerte hverdagen min. Jeg er så lei av at folk forventer at folk skal snakke med dem bare fordi de er utvekslingsstudenter. Jeg hadde en slik på skolen min, en gutt fra Latvia, og han fikk ingen andre venner enn de andre utvekslingsstudentene. Tingen med et år i utlandet er at det blir hva du gjør det til. Alt ligger i dine hender - du bestemmer selv utfallet. (Så lenge du har den rette, non-profit organisasjonen i ryggen.)
Nigo-san Skrevet 6. januar 2010 #22 Skrevet 6. januar 2010 herregud, jeg skjønner ikke hvorfor dere drar om dere er så jævla hjemmedalter?? Dere vet da vel dette FØR dere drar vel??? At dere fort får hjemmelengsel?! Skjerp dere, drar dere så får dere faen meg ta ansvar for valget deres, skjønner ikke hva dere gjør som utvekslingstudenter om dere ikke klarer å være borte hjemmefra uten å bli sutreunger. Rent bortsett fra den totalt ufyselige og uempatiske tonen, så er jeg jeg faktisk bittelittegrann enig. Det er ofte hardt å være på utveksling, men (med unntak av de aller verste situasjonene) det er jo noe av det man vokser på. Selvsagt er det vondt å ha hjemlengsel, og man kommer ikke alltid overens med familien, og skolen kan være kjedelig, men det er noe med å bite tenna sammen også. Stå løpet ut, og ikke gi seg bare fordi det er litt ubehagelig og man savner kjæresten sin. Dette er en generell betraktning, og ikke et direkte råd til TS. Det er bare du som vet hva som er riktig for deg, og hvis du har det direkte pyton så er det ingen vits i å tvinge seg. Men når jeg leser svar på svar på svar om at det er så greit å reise hjem hvis ting ikke svarer helt til forventningene, så begynner jeg å lure på om det ikke heller er forventningene det er noe galt med... For øvrig vil jeg underskrive det aller meste av det essi skriver over. Jeg er også veldig skeptisk til kommersiell utveksling, av grunnene hun lister opp over, og historier som i startinnlegget her synes jeg det er mange av. Synd for utvekslingens del! I tillegg kjenner jeg veldig godt igjen "drømmen om California" (jobbet frivillig i en non-profit organisasjon da jeg var ung og reiste rundt og fortalte om utveksling). Alle ville til California, eller i alle fall til en spennende storby. De skulle bare visst at de aller, aller fleste havner i en kornåker i midtvesten. Men det kan jo også være en gullopplevelse, når den verste skuffelsen har gitt seg Som sagt var ikke alt rettet direkte til deg, TS. Lykke til uansett hva du velger!
Chiyo Skrevet 6. januar 2010 #23 Skrevet 6. januar 2010 Jeg fatter og begriper ikke at EF fortsatt er så populært som det er!! Det virker som at organisasjonen på mystisk vis klarer å unngå at alle de FORFERDELIGE historiene kommer ut til nye folk som vil på utveksling. Jeg har enda ikke hørt en eneste fin historie om EF. Det er fullstendig forståelig for meg at de som reiser ut med EF ender opp med å avbryte skoleåret. EF suger! De sender deg over atlanteren og så driter de i deg. Jeg har en venn som hadde fått verts hos en dame, så han ringte henne og hun bare "Nei du skal ikke bo her! Jeg vet ikke hvem du er!" enten angret hun seg ellers har ikke EF gjort jobben sint, men de sier at besøker hver familie for å skjekke at alt er i orden og det har de tydelig ikke gjort i dette tilfellet. Og de fant ingen andre familier før etter han hadde reist til USA. De sendte ham til utlandet uten å ha funnet en plass for ham å bo og så sendte de ham til en vertsfamilie som var voldelig mot barna sine og som brukte dop. Faren min ringte til EF hele tiden og krevde at de skulle flytte meg fordi eg ville ikke hjem. Jeg hadde betalt masse penger og jeg ville ikke dra hjem bare fordi jeg bodde hos en helt psyco dame. Men de nektet. Sa det var min feil og at det var for mye arbeid. Hallo! Hva er det de får betalt for. Stakkars foreldre da. Som hører at barna har det helt jævlig i utlandet og så nekter EF å gjøre noe for å hjelpe. De har et ansvar for hver utvekslingselev de sender ut av landet. Foreldre stoler på at de er trygg, men det er de ikke. Ikke med EF i allefall.
Nigo-san Skrevet 6. januar 2010 #24 Skrevet 6. januar 2010 Det er helt utrolig at det går an å være så uprofesjonelle som disse historiene tilsier...
Mir Skrevet 6. januar 2010 #25 Skrevet 6. januar 2010 Heisann Jeg tar hele graden min i utlandet, og vil bare si at de gangene jeg har vært hjemme på juleferie, sommerferie etc, så blir jeg veldig trist og savner de. Så går det en periode, og alt er fint igjen. Sånn er det hver eneste gang! jeg kan ikke engang tenke meg å bo i Norge igjen når jeg er ei frysepinne og hører om denne kulden, men jeg tror det har å gjøre med at jeg vanligvis ikke er sammen med så mange her, men hjemme er det liksom mamma og pappa osv... Gi det litt tid? Utveksling er ofte kun 6 mnd men nå vet jeg ikke hva du har,og tiden kommer nok til å fly nå som våren kommer tror du ikke ?
Essi89 Skrevet 6. januar 2010 #26 Skrevet 6. januar 2010 Heisann Jeg tar hele graden min i utlandet, og vil bare si at de gangene jeg har vært hjemme på juleferie, sommerferie etc, så blir jeg veldig trist og savner de. Så går det en periode, og alt er fint igjen. Sånn er det hver eneste gang! jeg kan ikke engang tenke meg å bo i Norge igjen når jeg er ei frysepinne og hører om denne kulden, men jeg tror det har å gjøre med at jeg vanligvis ikke er sammen med så mange her, men hjemme er det liksom mamma og pappa osv... Gi det litt tid? Utveksling er ofte kun 6 mnd men nå vet jeg ikke hva du har,og tiden kommer nok til å fly nå som våren kommer tror du ikke ? Det du beskriver her er den nøyaktige grunnen til at min organisasjon ikke anbefaler besøk av familie eller å reise hjem på juleferie i løpet av året. Selvfølgelig blir det annerledes for deg som tar hele graden din i utlandet, men teorien blir uansett den samme. Når du er 17 år (som de fleste som reiser ut på vgs er) er det kanskje vanskeligere å tro at det kommer til å bli bedre. Det er også mange som tenker at "hvis jeg bare får besøk kommer det til å bli mye bedre", men da ender som regel hjemlengselen opp med å bli enda verre. Poenget mitt er at jeg tror alle jeg kjenner som har vært ute (og det er mange!) hadde det tøft i løpet av året. Det er preget av hjemlengsel, og det er et hinder man må beseire helt selv. Det hjelper ikke å sitte på telefonen med mamma. Man må snakke med folk på skolen, foreslå å finne på noe i helgene; Dra på kino, spise middag ute med venner, spille bowling, besøke venner. Det er slike ting som iallfall min organisasjon informerer om på forhånd, og hvis du sitter på intervjuet og ikke er enig i disse punktene får du ikke reise. Det er ikke meningen at det skal være enkelt; hva ville du ha lært om deg selv om alt hadde vært problemfritt?
Mir Skrevet 6. januar 2010 #27 Skrevet 6. januar 2010 MMm enig her. Har selv bodd mye rundt om i forskjellige land og er 25 i alderen da jeg begynte på denne graden. Sånn sett har jeg det mye enklere enn andre, yngre studenter som for første gang ofte skal klare seg uten familie og venner. Vet om folk som har sittet på rommet sitt dag ut og dag inn og mistrives. De tør kanskje ikke ta kontakt med folk, vil ikke være med på ting fordi de savner vennene hjemme. Det er trist at det skal bli sånn, jeg tror mange lærer om seg selv, og det er jo en opplevlese for livet, selv om det kan virke veldig negativt for noen, som f.eks TS. Jeg er fullstendig enig i at det å få besøk av familie og venner eller snakke med mamma 3 ganger i uken gjør det hele værre.
breathless* Skrevet 6. januar 2010 Forfatter #28 Skrevet 6. januar 2010 herregud, jeg skjønner ikke hvorfor dere drar om dere er så jævla hjemmedalter?? Dere vet da vel dette FØR dere drar vel??? At dere fort får hjemmelengsel?! Skjerp dere, drar dere så får dere faen meg ta ansvar for valget deres, skjønner ikke hva dere gjør som utvekslingstudenter om dere ikke klarer å være borte hjemmefra uten å bli sutreunger. Jeg er ikke noen hjemmedalt, og alt jeg ville gjennom lang tid var kun å komme meg bort!! Jeg trodde jeg ville få det mye bedre et annet sted, og hjemlengsel har jeg aldri hatt. Mye mulig det er derfor jeg sliter også, rett og slett fordi jeg dro av helt feil årsaker. Men jeg vet ikke hva jeg skal tenke eller tro, og alle sier forskjellige ting så det viser jo bare at mennesker er forskjellige. Og jeg skulle så utrolig ønske at jeg var en som klarte dette, og jeg vil mer enn noe annet virkelig ville være her, men jeg vil heller ikke sitte å vente på at det skal bli bra, om det ikke blir det og det er nesten 5 måneder igjen og jeg vil ikke angre på at jeg ble.
Chiyo Skrevet 6. januar 2010 #29 Skrevet 6. januar 2010 Bare dra hjem visst du vil. Ikke hør på han tullingen som syns at vi er mammadalter. Han har tydeligvis familie issues. Det er helt greit å dra hjem om en ikke vil være der mer.
Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2010 #30 Skrevet 6. januar 2010 Bare så det er sagt så hadde jeg et supert år med EF, og kjenner mange andre som hadde det
Chiyo Skrevet 6. januar 2010 #31 Skrevet 6. januar 2010 Bare så det er sagt så hadde jeg et supert år med EF, og kjenner mange andre som hadde det Jo det er sikkert mange som har hatt det. Jeg kjenner også folk som hadde det helt supert, men tallene på de som hadde det helt jævlig å ikke fikk hjelp er skyggelagt. Det er jo mange familier der ute som er skikkelige mennesker som tar vare på studentene og sånn, men når de ikke greier det da? Hvem er det som hjelper de da? Jeg vet om en som byttet familie, men hun fant en ny en selv som bodde på den plassen. Hun måtte bare bytte hus. Så det var ikke takketvære EF.
Essi89 Skrevet 6. januar 2010 #32 Skrevet 6. januar 2010 Bare så det er sagt så hadde jeg et supert år med EF, og kjenner mange andre som hadde det Gjengangeren her virker som at det omhandler de som faktisk ikke hadde noen store problemer, da tenker jeg på at familiebytte var nødvendig o.l. Hvis man bor hos en fin familie og trives på skolen osv, i hvilken forstand er du da i kontakt med EF og er avhengig av deres hjelp? Det er som jeg sier: Man kan møte dårlige vertsfamilier i alle land og i alle organisasjoner, det som gjelder er om man har organisasjonen i ryggen eller ikke. Så bra at du hadde et fint år! Kanskje er det slik at EF fungerer bedre noen stede enn andre, men generelt sett er jeg veldig skeptisk til om organisasjonen viser ansvar hvis deres engasjement faktisk skulle være nødvendig. Håper de klarer å forandre seg på dette, slik at enda flere får fine år ut med deres programmer:) Det er det eneste som betyr noe. Ja, også burde de slutte å betale vertsfamilier, det er risky.
Chiyo Skrevet 6. januar 2010 #33 Skrevet 6. januar 2010 (endret) Det er bare i noen land som i UK at de får btalt. I USA får de ikke betalt. Endret 6. januar 2010 av Chiyo
Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2010 #34 Skrevet 6. januar 2010 Gjengangeren her virker som at det omhandler de som faktisk ikke hadde noen store problemer, da tenker jeg på at familiebytte var nødvendig o.l. Hvis man bor hos en fin familie og trives på skolen osv, i hvilken forstand er du da i kontakt med EF og er avhengig av deres hjelp? Det er som jeg sier: Man kan møte dårlige vertsfamilier i alle land og i alle organisasjoner, det som gjelder er om man har organisasjonen i ryggen eller ikke. Så bra at du hadde et fint år! Kanskje er det slik at EF fungerer bedre noen stede enn andre, men generelt sett er jeg veldig skeptisk til om organisasjonen viser ansvar hvis deres engasjement faktisk skulle være nødvendig. Håper de klarer å forandre seg på dette, slik at enda flere får fine år ut med deres programmer:) Det er det eneste som betyr noe. Ja, også burde de slutte å betale vertsfamilier, det er risky. Jeg var mye i kontakt med organisasjonen, og de ordnet opp i det som måtte ordnes. Jeg har hørt like mange skrekkhistorier om AFS, YFU, Speak og Aspect som jeg har hørt om EF. De eneste jeg så langt ikke har hørt noe dårlig om er Rotary, men der har jeg bare hørt om en person også.
Gjest Miam Skrevet 6. januar 2010 #35 Skrevet 6. januar 2010 Synes det er trist dere har så dårlig forhold til EF. Jeg kjenner mange, en 10-12 stk som har reist med EF, og alle er UTELUKKENDE fornøyde med selskapet. De har blitt tatt kjempegodt vare på, og de spør jevnlig etter oppdateringer fra utvekslingsstudenten om hvordan det går, om h*n trives, etc. De hadde også en 2-3 treff med andre EF studenter, og den personen som var deres kontakt. Nå snakker jeg her kun om USA, så jeg aner ikke hvordan organisasjoner driver på i andre land, men jeg har kun hørt positive historier
Chiyo Skrevet 6. januar 2010 #36 Skrevet 6. januar 2010 Jeg tror fleste parten er heldig med vertsfamiliene sine og det er derfor de har de så bra. Så er det de som er skikkelig uheldig (meg) som får vertsmor fra helvete. Hun truet med å straffe meg for å ikke gå i kirken. Stakk før hun fikk sjansen. :gjeiper: Jeg mener at de som har det fint er de som var heldig med familien. De som ikke er det og vil bytte får ikke hjelp. Om du havner i en hyggelig familie og det er ingen problemer så er det ikke vanskelig å tro at organisasjon gjør en bra jobb. Men jeg hadde det ikke hyggelig og vi fikk beskjed om at visst en hadde alvorlige problemer så skulle de skaffe oss en ny familie og det nektet de å gjøre for meg. Vertsmoren min truet å kaste meg ut flere ganger bare fordi jeg nektet å gå i kirken. Jepp det finnes den type mennesker og jeg kommer aldri til å tilgi EF for at de ikke hjalp meg når jeg var helt alene i store USA med satans datter til vertsmor. I slutten så jeg på bare på TV til de andre kom hjem og så hjemte jeg meg under dynen resten av dagen. Hadde seriøse deprasjons problemer. Ingen venner, kunne ikke gå noen steder, det var ingen hjemme som likte meg og ingen som hjalp meg.
Essi89 Skrevet 6. januar 2010 #37 Skrevet 6. januar 2010 Det er bare i noen land som i UK at de får btalt. I USA får de ikke betalt. Spania får betalt også så vidt jeg vet. Det er derfor noen organisasjoner ikke sender dit. Også har vel EF en del korte programmer også? Sånn sommerferieopplegg? Der betales familiene, og tar jo gjerne til seg mange kun for å få pengene. De drev hvertfall med det før.. Til dere som sier at dere syns det er synd at EF får stor oppstandelse, så må jeg si meg uenig. Jeg har 4 skrekkhistorier i min nærmeste omgangskrets, hvor systemet bak var fullstendig fraværende. Jeg hadde vært glad for å få vite at dette kan skje hvis jeg hadde vært 17 og på vei ut i utlandet. Jeg forstår godt at EFs system kan fungere noen steder, dette handler vel mest om de som driver det i det aktuelle landet. Hos AFS f.eks er det SVÆRT få ledere innen organisasjonen som faktisk mottar lønn. Alle andre er frivillig. Slik er det ikke i EF, og kanskje er det derfor det blir mer kynisk. Jeg beklager om jeg måtte fornærme noen, men jeg føler altså at jeg heller ville ha visst det om jeg hadde vært den som skulle ut. Men jeg ønsker ikke å ta over tråden til TS her, så det blir over og ut for min del;) Lykke til i valget ditt, TS! Du vet nok selv hva som er riktig for deg:-)
Gjest fisk Skrevet 6. januar 2010 #38 Skrevet 6. januar 2010 Jeg tror fleste parten er heldig med vertsfamiliene sine og det er derfor de har de så bra. Så er det de som er skikkelig uheldig (meg) som får vertsmor fra helvete. Hun truet med å straffe meg for å ikke gå i kirken. Stakk før hun fikk sjansen. :gjeiper: Jeg mener at de som har det fint er de som var heldig med familien. De som ikke er det og vil bytte får ikke hjelp. Om du havner i en hyggelig familie og det er ingen problemer så er det ikke vanskelig å tro at organisasjon gjør en bra jobb. Men jeg hadde det ikke hyggelig og vi fikk beskjed om at visst en hadde alvorlige problemer så skulle de skaffe oss en ny familie og det nektet de å gjøre for meg. Vertsmoren min truet å kaste meg ut flere ganger bare fordi jeg nektet å gå i kirken. Jepp det finnes den type mennesker og jeg kommer aldri til å tilgi EF for at de ikke hjalp meg når jeg var helt alene i store USA med satans datter til vertsmor. I slutten så jeg på bare på TV til de andre kom hjem og så hjemte jeg meg under dynen resten av dagen. Hadde seriøse deprasjons problemer. Ingen venner, kunne ikke gå noen steder, det var ingen hjemme som likte meg og ingen som hjalp meg. Da tar du feil. Jeg havnet hos "feil" familie og fikk god hjelp og støtte fra ef til å få en ny en. Og det er nå en gang sånn at utveksling faktisk ikke er for alle
Chiyo Skrevet 6. januar 2010 #39 Skrevet 6. januar 2010 Da tar du feil. Jeg havnet hos "feil" familie og fikk god hjelp og støtte fra ef til å få en ny en. Og det er nå en gang sånn at utveksling faktisk ikke er for alle Jo ja mirakler kan skje. Du var heldig da at de tok seg tid til å hjelpe deg. Men hva mener du med at utveksling ikke er for alle. Er det liksom min feil at vertsmoren min var en helt psyco freak. No no I don't think so! Jeg var høffelig mor familien og hadde ikke hjemlengsel i det hele tatt og så plutselig out of the blue så bestemmer versmoren min seg for at hun ikke liker tvilere (altså de som ikke vet om de tror på gud eller ikke) og bestemmer seg for å tvinge religionen sin på meg. Og begynte å bli bitchy og greier. Bodde med en annen jente fra Brasil der også oghun dro kort tid etter meg fordi vertsmoren vår var slem mot henne også. Og hun gikk i kirken. Vi var bare så uheldige at vi ble plasert hos en dame som erstattet det å ikke ha barn med utvekslengs elever selv om hun har hatt problemer med ungdommer før. De hadde en Tysk jente før som reiste fra dem, men det gadd ikke EF å infomere oss om. Dessuten skal EF sjekke at de ikke har et kriminelt rulleblad. Venninnen min sin vertsfar hadde vært i fengles og det fikk de ikke beskjed om. Hun fant det ut mens hun var der. Skummelt!
Gjest Gjest_pasta_* Skrevet 7. januar 2010 #40 Skrevet 7. januar 2010 Jo ja mirakler kan skje. Du var heldig da at de tok seg tid til å hjelpe deg. Men hva mener du med at utveksling ikke er for alle. Er det liksom min feil at vertsmoren min var en helt psyco freak. No no I don't think so! Jeg var høffelig mor familien og hadde ikke hjemlengsel i det hele tatt og så plutselig out of the blue så bestemmer versmoren min seg for at hun ikke liker tvilere (altså de som ikke vet om de tror på gud eller ikke) og bestemmer seg for å tvinge religionen sin på meg. Og begynte å bli bitchy og greier. Bodde med en annen jente fra Brasil der også oghun dro kort tid etter meg fordi vertsmoren vår var slem mot henne også. Og hun gikk i kirken. Vi var bare så uheldige at vi ble plasert hos en dame som erstattet det å ikke ha barn med utvekslengs elever selv om hun har hatt problemer med ungdommer før. De hadde en Tysk jente før som reiste fra dem, men det gadd ikke EF å infomere oss om. Dessuten skal EF sjekke at de ikke har et kriminelt rulleblad. Venninnen min sin vertsfar hadde vært i fengles og det fikk de ikke beskjed om. Hun fant det ut mens hun var der. Skummelt! Det var ikke et mirakel, det var sånn det faktisk er for mange. Og ikke ta alt så personlig, selv om jeg hadde en fantastisk og fin utvekslingsopplevelse betyr ikke det at du må forsvare deg selv og sverte EF med nebb og klør Bare å akseptere at noen har gode historier å fortelle. Del 2 av setningen min var forøvrig ment på trådstarter, så igjen: ikke ta ting så personlig
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå