Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 4. januar 2010 #1 Skrevet 4. januar 2010 Jeg dro nettopp kortet mitt i en matbutikk, jeg står og venter og den piper seg ferdig MEN det står, må godkjennes med signatur. Damen bak kassen spør bare vanlig om jeg vil ha kvittering, jeg takker nei, og hun tar neste kunde uten å si noen ting mer om eventuelt signering. Det jeg da lurer på er, hva betyr egentlig dette at man må signere for å godkjenne?Og hva skjer siden jeg ikke gjorde det?
Gjesten Skrevet 4. januar 2010 #2 Skrevet 4. januar 2010 Siden du ikke gjorde det, blir pengene ikke trukket fra din konto. Hun så sikkert ikke at kvitteringen trengte signatur, og du skulle sagt fra.
Gjest Armule Skrevet 4. januar 2010 #3 Skrevet 4. januar 2010 Det betyr at egentlig skulle du ha signert. Men det vil nok ikke skje noe stort, det er bare for å ha underskrift på at pengene kan trekkes selv om de ikke ble det med en gang. Kortterminalen fikk ikke kontakt med banken, så det er sånn sikkerhetsgreie. Pengene trekkes ikke med en gang, men reserveres til kontakten med banken opprettes.
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2010 #4 Skrevet 4. januar 2010 Jeg dro nettopp kortet mitt i en matbutikk, jeg står og venter og den piper seg ferdig MEN det står, må godkjennes med signatur. Damen bak kassen spør bare vanlig om jeg vil ha kvittering, jeg takker nei, og hun tar neste kunde uten å si noen ting mer om eventuelt signering. Det jeg da lurer på er, hva betyr egentlig dette at man må signere for å godkjenne?Og hva skjer siden jeg ikke gjorde det? Det går da på visadel og må derfor signeres av deg.. Har forstått det sånn at butikkene er pliktige i å få signatur, så her har det da skjedd en feil fra kassadamens side..
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 4. januar 2010 #5 Skrevet 4. januar 2010 Dette har jeg også vært borti i julestresset. Ikke fått sjekket kontoen enda, men lurer på det samme...vil ikke pengene noen gang bli trukket da, siden de ikke har fått min signatur.. På en annen side, vedkommende bak kassen har vel egentlig ansvaret for dette, og ikke kunden?
Thunderbat Skrevet 4. januar 2010 #6 Skrevet 4. januar 2010 Pengene bli nok trukket selv uten signatur. Noe annet har ikke jeg hørt, og jeg jobber i butikk selv. Det betyr i allefall at det går på visadelen ved kortet, og kan trekkes senere.
Gjest Armule Skrevet 4. januar 2010 #7 Skrevet 4. januar 2010 (endret) Dette har jeg også vært borti i julestresset. Ikke fått sjekket kontoen enda, men lurer på det samme...vil ikke pengene noen gang bli trukket da, siden de ikke har fått min signatur.. På en annen side, vedkommende bak kassen har vel egentlig ansvaret for dette, og ikke kunden? Jeg er ganske sikker på at de blir trukket uansett, men kan hende jeg tar feil. Kvitteringer og signaturer blir tatt vare på som "bevis", slik at om det har skjedd bevegelser på kontoen som man ikke husker/vil betale - så har butikken kvittering med underskrift på at dette faktisk har skjedd! Kvitteringa blir stiftet på utskriften til dagsoppgjør, ikke sendt inn noe sted. (slik ble det iallefall gjort da jeg jobba på narvesen) Endret 4. januar 2010 av Arnøy
Gjest Chickpea Skrevet 4. januar 2010 #8 Skrevet 4. januar 2010 Dette har jeg også vært borti i julestresset. Ikke fått sjekket kontoen enda, men lurer på det samme...vil ikke pengene noen gang bli trukket da, siden de ikke har fått min signatur.. På en annen side, vedkommende bak kassen har vel egentlig ansvaret for dette, og ikke kunden? Jeg vet ikke hva som skjer i banken, men selvfølgelig skal man si ifra hvis man legger merke til noe slikt! At en kassadama legger ikke merke til det i julestresset betyr ikke at kunden ikke har ansvar for å betale for varen h*n har fått med seg og dermed si ifra hvis h*n legger merke til det..
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 4. januar 2010 #9 Skrevet 4. januar 2010 Men de blir jp trukket uansett, så ingen krise skjedd....
Solbærsaft Skrevet 4. januar 2010 #10 Skrevet 4. januar 2010 Summen blir trukket uansett. Dette skjer enten fordi op grunn av manglende forbindelse til banken (reserveløsning) eller fordi beløpet ble betalt av Visa-delen av kortet ditt og du derfor ikke tastet inn kode. Dersom det skulle være slik at du ved en senere anledning oppdager feks svindel og skal slippe å betale for det som eventuelt har blitt kjøpt i butikken, så kan signaturen bekrefte at det var eieren av kortet (eller at det ikke var) som handlet i butikken, og signaturen vil i sånne tilfeller avgjøre om butikken får pengene sine eller ikke. Signeringen av kvitteringen blir da din måte å si at dette er ditt kort. Av samme grunn taster du normalt kode for å fullføre en betaling.
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2010 #12 Skrevet 4. januar 2010 Om jeg ikke tar helt feil nå så kan du nekte for å betale, siden du ikke tastet pin-kode eller signerte, så har du ikke "akseptert" betalingen.
Lykkelitenen Skrevet 4. januar 2010 #13 Skrevet 4. januar 2010 (endret) Jente 85: Det er ikke en reserveløsning om butikkdamen ikke skrev ned en bokstav og sifferkode fra kortet (og det ville hun ikke glemt, for det kommer opp på skjermen, og maskinen spyr ut kviteringer...) Med andre ord, det har blitt utført en transaksjon via visedelen av kortet ditt Da skal man i utgangspunktet signere og man skal vise kort med bilde. Grunnen til dette er som Lema skriver...Så lenge du har trukket OK på terminalen, så har transaksjonen blit utført, så signeringen har ikke noe å si for om du har betalt eller ikke... Med andre ord, du kan ikke nekte. Du kan derimot nekte å betale FØR du trykker ok Men dårlig av den ansatte å ikke be om signering, det har faktisk en viktig del av regnskapet til butikken å gjøre... Endret 4. januar 2010 av Lykkelitenen
Christiane_W Skrevet 4. januar 2010 #14 Skrevet 4. januar 2010 Da jeg jobbet i butikk stod det "godkjent med signatur" i displayet når det ble reserveløsning. Da kom det ut en bong vi måtte skrive kontrollnummeret (bokstaver+tall) på kortet og kunden måtte signere denne kvitteringen. Denne ble lagt ved i oppgjøret og sendt inn til regnskapsføreren. Transaksjonen ble lagret i terminalen til denne fikk kontakt med BBS igjen og pengene ble trukket så fort kontakten ble gjenopprettet. Vil tro det er dette du har opplevd og at hun i kassa var uerfaren og ikke hadde vært borti det før.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå