JLeva Skrevet 4. januar 2010 #1 Skrevet 4. januar 2010 Lurer på noe ang. rentene på BSU kontoen. Når begynner de å gjelde? Fra 1. januar året etter, eller er det fra det tidspunktet du overfører? For det er jo vesentlig bedre rente på BSU'n enn andre kontoer. Hvis den gjelder fra tidspunktet man overfører pengene, så får man jo mye bedre rente hvis man overfører i januar, enn hvis man venter til desember. Noen som har peiling?
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2010 #2 Skrevet 4. januar 2010 Rentene begynner selvsagt å påløpe fra det tidspunkt du overfører til kontoen.
JLeva Skrevet 4. januar 2010 Forfatter #3 Skrevet 4. januar 2010 okey.. Lønner seg vel å overføre alt i starten av året da.. Men har hørt om flere som har overfør for mye penger til BSU'n iløpet av året, og at de har fått det overstående tilbake ved årsskifte. Får man samme prosent på disse pengene? :D Isåfall så vil det jo være en del renter å hente, hvis man f.eks overfører 40 000,-. Hvis man da får renter på 40 000 og så får tilbakebetalt 20 000 ved årskiftet
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2010 #4 Skrevet 4. januar 2010 okey.. Lønner seg vel å overføre alt i starten av året da.. Men har hørt om flere som har overfør for mye penger til BSU'n iløpet av året, og at de har fått det overstående tilbake ved årsskifte. Får man samme prosent på disse pengene? :D Isåfall så vil det jo være en del renter å hente, hvis man f.eks overfører 40 000,-. Hvis man da får renter på 40 000 og så får tilbakebetalt 20 000 ved årskiftet Du kan KUN overføre 20 000,- i året til BSU, så du vil ikke få renter for resten.
Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2010 #5 Skrevet 6. januar 2010 Du kan KUN overføre 20 000,- i året til BSU, så du vil ikke få renter for resten. I noen banker er det fullt mulig å overføre mer enn 20 000 kroner i året, og du vil da få renter på hele beløpet. Om det er meningen at det skal være sånn tviler jeg på, men det er teknisk mulig
Østlandet Skrevet 6. januar 2010 #6 Skrevet 6. januar 2010 I noen banker er det fullt mulig å overføre mer enn 20 000 kroner i året, og du vil da få renter på hele beløpet. Om det er meningen at det skal være sånn tviler jeg på, men det er teknisk mulig Dette betviler jeg. Og det veldig sterkt. Derfor ønsker jeg å vite hvilke banker, du mener?
Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2010 #7 Skrevet 6. januar 2010 Dette betviler jeg. Og det veldig sterkt. Derfor ønsker jeg å vite hvilke banker, du mener? Man får kun skattefordel for 20.000, det beløpet som står igjen ved nyttår regnes som spart i det nye året, altså, satt man inn 25.000 kroner (disponibelt per 31.12) i 2009 (ved en feiltakelse feks, som meg) så blir 20.000 låst ved nyttår, de 5000 som var for mye spart står som disponibelt nå i 2010, og man kan spare 15.000 kroner til, eller mer ;D Man får selvsagt rente på alle pengene som står inne. Såvidt jeg vet blir ingen regler brutt ved dette, det er kun banken det gjelder som må betale høy rente på mer penger enn de behøver.
Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2010 #8 Skrevet 6. januar 2010 Jfr. vilkårene 2.3.1: Det er ikke anledning til å sette inn penger på kontoen ut over grensebeløpene eller etter det inntektsår skattyteren fyller 33 år. Jeg kan ikke oppfatte dette på annen måte enn at det ikke skal være mulig å sette inn mer penger enn 20.000,- hver år. Her må det være snakk om rutinefeil fra banken sin side. Beløp over gensen skulle vært tilbakeført til avsenderkonto.
Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2010 #9 Skrevet 6. januar 2010 Såvidt jeg vet blir ingen regler brutt ved dette, det er kun banken det gjelder som må betale høy rente på mer penger enn de behøver. Hmm, de bankene jeg vet om vil sporenstreks returnere til deg alt det som overstiger beløpsgrensen. Hvilke banker vet du om som ikke praktiserer dette? Det hadde vært interessant å vite
Østlandet Skrevet 6. januar 2010 #10 Skrevet 6. januar 2010 (endret) Man får kun skattefordel for 20.000, det beløpet som står igjen ved nyttår regnes som spart i det nye året, altså, satt man inn 25.000 kroner (disponibelt per 31.12) i 2009 (ved en feiltakelse feks, som meg) så blir 20.000 låst ved nyttår, de 5000 som var for mye spart står som disponibelt nå i 2010, og man kan spare 15.000 kroner til, eller mer ;D Man får selvsagt rente på alle pengene som står inne. Såvidt jeg vet blir ingen regler brutt ved dette, det er kun banken det gjelder som må betale høy rente på mer penger enn de behøver. Jeg gjentar også meg selv, i at jeg fortsatt betviler dette (og det, veldig sterkt). Det er som andre sier, et brudd på reglene og gi deg fulle BSU renter på dette. Si meg hvilken bank da, så skal jeg komme tilbake med noe. Litt ekkelt at ikke flere bruker nick. Da det hadde lettet komunikasjonen. Endret 6. januar 2010 av Østlandet
JLeva Skrevet 6. januar 2010 Forfatter #11 Skrevet 6. januar 2010 I noen banker er det fullt mulig å overføre mer enn 20 000 kroner i året, og du vil da få renter på hele beløpet. Om det er meningen at det skal være sånn tviler jeg på, men det er teknisk mulig Var noe sånn jeg lurte på.. For jeg hadde en kamerat som hadde overført for mye iløpet av året.. Han hadde faste trekk, men det var regnet feil fra banken (de om opprettet det faste trekket). Så nå i januar, så ble det som var over 20 000,- på BSU, tilbakeført til hans brukskonto. Summen var så lite, så han viste ikke om han hadde fått rente på det over 20 000,- Hvis det var slik at man fikk renter på disse pengene, så vil det jo være en relativt grei måte å spare på
Miko Skrevet 6. januar 2010 #12 Skrevet 6. januar 2010 Jeg gjentar også meg selv, i at jeg fortsatt betviler dette (og det, veldig sterkt). Det er som andre sier, et brudd på reglene og gi deg fulle BSU renter på dette. Si meg hvilken bank da, så skal jeg komme tilbake med noe. Litt ekkelt at ikke flere bruker nick. Da det hadde lettet komunikasjonen. Helt enig - både i f.t. BSU og manglende nick. Mens jeg leste nedover i denne tråden tenkte jeg at nå må jeg jamen sende en mld. til adm. her og be om at gjester MÅ skrive noe som nick (at det teknisk ikke skal være mulig å ikke skrive noe). Altfor mange skriver ingen ting og det blir helt håpløst å følge en tråd med ørten "gjester" man ikke vet om er én eller flere personer. Om folk må skrive noe forhindrer ikke det at vi får flere ved samme nick, men likvel - færre vil det bli. Så til saken; jeg ble nysgjerrig jeg nå på hva banken faktisk gjør med renter av den summen som overskrider 20 000,- så det kunne vært interessant om noen kunne fortelle. (Alison - hvor er du...... ?) At de gir samme rente som på ord. innskudd kan jeg ikke tenke meg, da er det jo bare å pøse på for alle mann. Men så lenge de lar en for stor sum stå der hele året så er det jo rart hvis de ikke gir rente i det hele tatt også. Kanskje de gir vanlig brukskonto-rente på overskytende? Oppklaring og facts søkes!
Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2010 #13 Skrevet 6. januar 2010 Så til saken; jeg ble nysgjerrig jeg nå på hva banken faktisk gjør med renter av den summen som overskrider 20 000,- så det kunne vært interessant om noen kunne fortelle. (Alison - hvor er du...... ?) At de gir samme rente som på ord. innskudd kan jeg ikke tenke meg, da er det jo bare å pøse på for alle mann. Men så lenge de lar en for stor sum stå der hele året så er det jo rart hvis de ikke gir rente i det hele tatt også. Kanskje de gir vanlig brukskonto-rente på overskytende? Oppklaring og facts søkes! Den etterlyste her! Når det er mulig å skrive uten å registrere seg så er det dessverre veldig lett å gjøre akkurat dette. Banken er Nordea, det finnes ingen sperre på hvilket beløp man kan sette inn der. Helt sikkert en mangel fra bankens side, har tidligere hatt BSU i to andre banker, der var det teknisk umulig å føre over mer. Regner med de fører pengene tilbake dersom dette gjelder større beløp. Jeg hadde 15 000 for mye på konto. Har garantert fått rente på hele beløpet. Så ja, i utgangspunktet kan man pøse inn penger og få god rente på hele beløpet!
Østlandet Skrevet 6. januar 2010 #14 Skrevet 6. januar 2010 Den etterlyste her! Når det er mulig å skrive uten å registrere seg så er det dessverre veldig lett å gjøre akkurat dette. Banken er Nordea, det finnes ingen sperre på hvilket beløp man kan sette inn der. Helt sikkert en mangel fra bankens side, har tidligere hatt BSU i to andre banker, der var det teknisk umulig å føre over mer. Regner med de fører pengene tilbake dersom dette gjelder større beløp. Jeg hadde 15 000 for mye på konto. Har garantert fått rente på hele beløpet. Så ja, i utgangspunktet kan man pøse inn penger og få god rente på hele beløpet! Ok. Dette er liksom (litt) i min bransje. Om jeg ikke må ut å reise i morgn tidlig, så sjekker jeg dette opp med Nordea.
Miko Skrevet 7. januar 2010 #15 Skrevet 7. januar 2010 Den etterlyste her! Når det er mulig å skrive uten å registrere seg så er det dessverre veldig lett å gjøre akkurat dette. Ja, innlegg som uregistrert er helt ok, det jeg mente var at det blir et problem når gjester ikke skriver et navn/nick i feltet der man kan skrive dette (over der man legger inn koden). Når man lar dette feltet stå tomt blir man hetende kun "gjest" og alle som ikke gjør det heter da det samme. Det hadde vært greiere om man skrev et eller navn/nick og brukte det samme gjennom hele tråden slik at det blir lettere for oss andre å følge tråden. (så kan man selvsagt kalle seg noe helt annet i en annen tråd). Sånn - det var dagens oppfordring til alle gjester!
Østlandet Skrevet 7. januar 2010 #16 Skrevet 7. januar 2010 Da har jeg sjekket med Nordea (mail) og fikk dette svar: Hvis du setter inn mer enn 20.000 på BSU et år så "spiser" du av de 150.000 som du totalt kan spare. Det vil si at du da ikke vil få optimalt med skattefradrag ved en senere anledning. Mvh XXXX XXXXXX Har ikke tid å lese/sjekke nå, om dette er i grenseland for reglene. Men, uansett så er det vel ikke lurt å sette inn mer da, om man tenker litt langsiktig på skattefordelen. Det er jo den (skattefordelen), som gjør BSU virkelig gullkantet.
Alison Skrevet 7. januar 2010 #17 Skrevet 7. januar 2010 I noen banker er det fullt mulig å overføre mer enn 20 000 kroner i året, og du vil da få renter på hele beløpet. Om det er meningen at det skal være sånn tviler jeg på, men det er teknisk mulig Dette betviler jeg. Og det veldig sterkt. Derfor ønsker jeg å vite hvilke banker, du mener? Det kan av forskjellige årsaker være mulig å overføre mer enn maksimumsbeløpet på BSU, men disse pengene skal da bli tilbakeført snarest mulig. Noen ganger kan det ta noe tid, men pengene skal være tilbakeført innen årskiftet. Du vil få den gunstige renten som er på BSU-kontoen selv på det beløpet som er over grensen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå