Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Heidi_
Skrevet

Hei!

Jeg og kjæresten har funnet en leilighet som passer oss perfekt. Vi har fulgt med på finn en stund, men vi har ikke vært i banken enda. Hadde ikke tenkt å kjøpe noe før til sommeren, men så dukket den plutselig opp da. :)

Det er visning allerede på onsdag. Rekker vi å få noe lån på den tid? Frykter at det er litt for kort frist...

Vi har stabile inntekter begge to. Jeg 275 000 i året, og han 330 000. Vi har studielån på ca 200 000 totalt.

Hvor mye er det sannsynlig å forvente å få i lån? Og hvor raskt kan det ordnes?

Blir veldig takknemlig for svar :) :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Cirka 1,5 millioner, om dere ikke har andre lån og store utgifter (barn, bil) enn studielånet.

Skrevet

Vil tro ca 1,5-1,6 millioner, kanskje litt mer, men det spørs på banken.

Dere rekker nok kanskje ikke å få finansieringsbevis allerede på onsdag, men burde få det til i slutten av uken, kanskje? (Tok ca så lang tid for oss hvertfall). Ring og bestill time i banken i morgen, og husk å ta med selvangivelsen fra i fjor + de tre siste lønnsslippene.

Leiligheten går nok ikke på visningsdagen uansett ;)

Skrevet

Man må ikke ha finansieringsbevis, men man må selvsagt ha på det rene hvor mye man kan låne. Vi snakket bare med en rådgiver i banken på telefonen, og oppga henne som referanse i forbindelse med budrunden.

Skrevet

Tusen takk! :)

Det ville vært helt fantastisk å få rundt 1,5, har ikke helt turt å håpe på det. :) Leiligheten ligger til 1 320 000.

Jeg har snakket med banken i dag, og vi har fått time der på torsdag. Er så redd for at noen skal ta den før oss, men det er kanskje ikke så veldig sannsynlig. (?) Det er visning igjen på mandag.

Nå må vi jo også finne ut hva slags strategi vi vil bruke, om vi vil by høyt med en gang, for å skremme eventuelle andre kjøpere eller ikke :sjenert:

(Vel, først må vi se om leiligheten er like fin i virkeligheten da ;) )

Skrevet

Hvis det er visning igjen på mandag vil den ikke bli kjøpt før etter mandagen :) Så da har dere tid.

Da jeg kjøpte leilighet hadde jeg ikke finansieringsbevis som sådan, men jeg fikk muntlig beskjed av banken om at jeg kunne låne så-og-så mye (de ringte meg etter møtet vårt), og at jeg bare kunne legge inn bud. Så snakket eiendomsmegleren med banken og alt var i orden. Fikk jo leiligheten da ;)

Skrevet
Tusen takk! :)

Det ville vært helt fantastisk å få rundt 1,5, har ikke helt turt å håpe på det. :) Leiligheten ligger til 1 320 000.

Jeg har snakket med banken i dag, og vi har fått time der på torsdag. Er så redd for at noen skal ta den før oss, men det er kanskje ikke så veldig sannsynlig. (?) Det er visning igjen på mandag.

Nå må vi jo også finne ut hva slags strategi vi vil bruke, om vi vil by høyt med en gang, for å skremme eventuelle andre kjøpere eller ikke :sjenert:

(Vel, først må vi se om leiligheten er like fin i virkeligheten da ;) )

Tror dere helt fint skal få lån på 1,3 så lenge dere ikke har betalingsanmerkninger eller lignende da, eller dårlig historikk i banken. Husk bare på at det ikke er alle banker som gir førstehjemslån med 100% finansiering lenger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...